Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rak 50, 20w50 till Knucklehead 47?

  1. #1

    Rak 50, 20w50 till Knucklehead 47?

    Hej, håller på att trixa med slutklämmen på min Knucklehead 47:a och tidigare ägaren har bara kört rak 50-olja i den. Rykten jag har hört är att det funkar minst lika bra med 20w50-oljan som är lite lättare att få tag på och att a) det smörjer bättre b) kan förhindra lite läckage. Är allt bull och man bör köra med rak 50 eller finns det någon sanning i det?
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  2. #2
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Kan man använda moderna motoroljor i veteranbilar?



    Jodå, det går utmärkt då moderna oljor är så mycket bättre än gamla tiders smörjmedel och därmed klarar av sitt uppdrag med god marginal. Anpassa dock viskositetsklassen, en motor som ursprungligen gått på en rak 50-olja kan lämpligen köras på till exempel 20W/50 multigradeolja av god kvalitet. (castrol sverige)
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  3. #3
    Kört mina Shovlar och tantens Panna på 20W/50 i alla år.... inga problem såklart. Multigrade fanns inte när Knölen var ny och det har ju hänt en del på oljesidan sedan dess så.......

  4. #4
    Tack för svaren! Då kan det vara värt att låta gamla damen få lite bättre olja framöver. Det känns ju rimligt att nyare borde vara bättre (iaf när det gäller oljan, inte hojen)
    Kör Street Bob -09 & Knucklehead -47.

  5. #5
    spelar ingen roll bara du håller dig från syntetoljorna.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    vad är det för fel på syntetoljor?

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    vad är det för fel på syntetoljor?
    Inget fel alls, bara ytterligare en myt som odlas.

  8. #8
    jamen myter är det väl inget fel på.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Vad finns det för anledning till att köra på en dyrare eller högre klassning på olja än vad motorn / tillverkaren kräver?
    Som skadereglerare på Svenskbilgaranti hanterar jag många olje relaterade motorskador och alla beror på longlife oljor eller uteblivna ej korrekt skötsel, kommer nog aldrig under min livstid få uppleva att en motor slits för han kört på "billig olja"
    Själv tycker jag att Harley orginal olja eller liknande typ Penzoil miniral är bästa valet ekonomiskt, Även Biltema oljor skulle aldrig orsaka ett större slitage och duga för dom som inte är så känsliga för namnet

  10. #10
    precis min tanke om dyra syntetoljor. Byt ofta och kör med en typ rak 50 biltemaolja i din gamla Knöl. Det är lite som mellan naturliga pattar och siliconbröst. Inget fel på nått av det men man föredra ju det ena kanske mer än det andra. Och om man är lite gammalmodig som gamla Knölar kan vara så är man inte heller så ombytlig.


    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Vad finns det för anledning till att köra på en dyrare eller högre klassning på olja än vad motorn / tillverkaren kräver?
    Som skadereglerare på Svenskbilgaranti hanterar jag många olje relaterade motorskador och alla beror på longlife oljor eller uteblivna ej korrekt skötsel, kommer nog aldrig under min livstid få uppleva att en motor slits för han kört på "billig olja"
    Själv tycker jag att Harley orginal olja eller liknande typ Penzoil miniral är bästa valet ekonomiskt, Även Biltema oljor skulle aldrig orsaka ett större slitage och duga för dom som inte är så känsliga för namnet

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Själv kör jag med olivolja.
    Extra virgin.
    Hahaha

Liknande ämnen

  1. En Knucklehead
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 16:22
  2. Knucklehead styre med pressning
    Av Ozzy i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 23:36
  3. Snygg Knucklehead....
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 17:52
  4. 1947 Harley EL Knucklehead Bobber
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 10:29
  5. Knallgul knucklehead bobber!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 21:53

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •