Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur felsöka? Tagit ut felkoder och testat mig fram - hur gå vidare?

  1. #1

    Exclamation Hur felsöka? Tagit ut felkoder och testat mig fram - hur gå vidare?

    Grundar sig på samma tråd som jag la in igår angående mäta upp tändspole på Road King. 103" årsm 2009.

    Jag har uteslutit tändspolen - testat den i annan hoj och vevaxelsensorn genom att låna en, montera och prova med kvarstående fel.

    Inom loppet av någon minut utvecklades symptomen från småryckig till knackig, baktändande, kraftlös - stopp och bärgning hem...

    Startar på ca vart 5:e försök, rusar i ngn sekund upp till 2000 varv, hackar och lägger av inom ett par sekunder.

    Orginal avgassystem, nya stift, nytt SE luftfilter. Gnista finns på båda cylindrarna.

    Tog ut felkoder och började med det enklaste först. Från tändstift till tändkablar till tändspole till vevaxelsensor. Testat att byta tändspole och vevaxelsensor - ingen skillnad. Nu kommer jag inte längre.

    Felkoderna är (i samma ordning som jag läste av dem)

    P0107 Map Sensor Open/Low EFI
    P0120 TPS 1 Range Error
    P0123 TP Sensor High EFI
    P0131 Front Oxygen Sensor Low
    P0151 Rear Oxygen Sensor Low
    P0220 TPS2 Range Error
    P0222 TPS2 Low
    P0374 Vevaxelsensor Bristfällig eller ingen signal
    P0501 VSS Sensor Low
    P1356 Rear Cylinder No Combustion EFI
    P1510 EFI Limited Performance Mode
    P1511 EFI Power Management Mode
    P1514 Air Flow Fault
    P2105 EFI Forced Engine Shutdown

    Finns det något logiskt sätt att ringa in felet på utifrån felkoderna eller med erfarenhet av liknakde fel?

    Om jag skulle testa att låna en ECM från en annan hoj för att bekräfta eller utesluta att det är denna det är fel på. Eller riskerar jag att förstöra låneenheten om det är ett annat bakomliggande fel?

    Tacksam för snabba svar - det är ju SOMMAR och HOJVÄDER!!

    Tack på förhand

  2. #2
    Tycker tyvärr det känns som ECM-problem.... rimligen bör ju inte alla sensorer/styrdon lägga av samtidigt? Man skulle kanske se ngt gemensamt med +5V referensen om det inte vore för att både lambdor speedsensorn och vevsensor alstrar sin egen spänning...
    Du har ingen i närheten som kan mäta den med oscilloskop? Så man mer exakt ser vad som händer..

    Lite lurigt att låna ECM också.. är det en cykel med larm monterat kommer det inte fungera eftersom den antingen får fel larmbox, eller saknar sin gamla... möjligen om man lyfter över bägge två, men kan inte gå i god för det eftersom jag aldrig testat just den varianten

  3. #3
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    80% av alla elfel är jordfel, kolla jordanslutningarna!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  4. #4
    Tack för svar. Ja, det är väl lite konstigt om alla enheter skulle sluta fungera samtidigt. Jag har ingen som kan mäta så det återstår att lämna på verkstad. Vet du förresten om det finns paradläge på 103" Police?

    Vad kan en ECM kosta?

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar. Jag har börjat kolla anslutningarna men är inte färdig. Det finns iaf jordförbindelse mellan chassi och motor/låda. Har inget schema så jag får leta mig fram...

  5. #5
    Oj, hade inte ens en aning om att det fanns paradläge

    Har för mej en ny ECM ligger på runt 6000:- Har blivit rejält mycket billigare än tidigare....
    Den kommer tom på programvara, så du måste till en auktoriserad verkstad för att koppla upp den mot deras diagnosdator för påfyllning......

  6. #6
    Tack Båging. Ja kring 6000 är väl överkomligt. Paradläge hade jag aldrig hört talas om heller. Om det nu finns ngt sådant så är det en funktion som stänger av bakre cylindern vid långsam körning pga hettan...
    Pedda

  7. #7
    Nja...men ungefär... Dom har ett "heat management system" som fungerar som följande

    Heat Management System

    The ESPFI systems on 2001 and Later EFI-equipped Softail models, 2002 and Later EFI-equipped Touring models, 2004 and Later Dyna models, and 2004 and later V-Rod models also incorporate a sophisticated heat management system that operates in three-phases to keep things cool in extreme conditions.

    Phase I: If the ECM detects engine temperature above approximately 300° F while moving or stationary it reduces the idle speed. A lower idle speed produces fewer combustion events per minute and that reduces engine heat.
    Phase II: If the ECM detects an engine temperature that’s still drifting higher while moving or stationary it richens the AFR. An increased amount of fuel in the air/fuel mixture has a cooling effect on the engine.
    Phase III: If the ECM detects an engine temperature that’s still drifting higher while moving or stationary it directs the fuel injectors to skip, (only when the bike is stationary) and not deliver fuel on every intake stroke. This limits the number of combustion events taking place, which produces less heat.

  8. #8
    Där ser man :-)

Liknande ämnen

  1. Felkoder Sportster, alla årsmodeller.
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-06-01, 23:20
  2. Nån som testat postväska från mcklader.eu?
    Av Lars Landstrom i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 20:43
  3. Någon som testat dessa däck?
    Av Json i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 08:50
  4. Startproblem Sportster 2002, felsökningstips mottages!
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 10:48
  5. Felkoder Dyna 06->
    Av adHD i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 21:58

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •