Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Mappningar

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Mappningar

    Finns det nån möjlighet att skapa ett bibliotek av mappningar till tex power commander här?
    Finns intresse?

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hur menar du att den skulle vara?
    filer som man kan tanka ner i sin egna hoj eller bara diagram på kurvorna?

  3. #3
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag tänkte själva filen från tex PCIII
    Det är ju enkelt att hämta den från sin mappade PCIII:a
    Sen en beskrivning på vad som är gjort på hojen.
    Vilket avgassystem, kammar osv

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag vill inte vara negativ men jag tror inte det är någon större mening med det, men kan ha fel som vanlig.
    Bästa är om någon med bänk kan svara och lägga i aspekt på nyttan o meningen med det, Mäster Båging tex
    Men diagrammet på resultatet och vad som är gjort kan ju vara riktigt kul tycker jag med det har vi väl redan en tråd om

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Självklart är det bäst att få hojen mappad ordentligt, men tills man får råd med det eller tid så skulle en "begagnad" mapp funka bra.
    Hur många har inte tex: big radius 2-1 och öppet luftfilter?
    Hur fel kan en sådan mapp bli?
    Jag skiter i effektkurvor utan är mer intresserad av att få en hoj som går bra.
    Nu menar jag inte min här utan mer i allmänhet.
    Min hoj är bänkad men skulle jag byta avgassystem så blir det till att mappa om.
    Samma om jag ska besiktiga hojen.
    Alla som kör med förgasare lever med en kompromiss i blandningen jämfört med en insprutningshoj, men det fungerar ju onekligen ändå.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Förstår din tanke som är god, men hur många skulle få nytta av den är min fråga...inte många va om jag får gissa, men som sagt jag kan ha fel

  7. #7
    V.I.B Contributor Cribbes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Tackad: 0
    Jag tycker det skulle vara av intresse. Jag har själv tidigare på ett annat forum/typ av hoj varit delaktig i samma sak.
    Idag är det ju så lätt oxå att ändra map filen och som Lars skriver har man samma system/luftfilter kan det ju vara av intresse att prova en annan fil.
    Som sagt det är min åsikt i frågan

  8. #8
    Kanonide, jag lägger gärna ut min mapp om det kan hjälpa någon

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Då bollar jag över till admin och undrar om det är möjligt att lägga ut filerna här direkt, annars får vi lösa det på något annat sätt.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Hur går det med fil bytandet har du tips på någon bra så är jag intresserad, så slipper jag betala dyra bänkkostnader

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Hur går det med fil bytandet har du tips på någon bra så är jag intresserad, så slipper jag betala dyra bänkkostnader
    Vad behöver du?

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Inget..jag skulle bara göra mig lustig över en urbotad dålig ide'
    I princip skulle jag kunna lägga upp min mapp som Mek1 skapat åt mig som som jag betalat för gratis men hur glad skulle Stefan bli åt det tro? nä bäst är nog om var och en bänkkör sina hojar själva än att dela ut filer gratis.
    Tycker vi skall vara rädda om våra duktiga bänkgurus så dom kan leva vidare.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Det vore lite intressant att veta hur man tankar över inställningarna i Powercommandern till sin laptop för att ha som backup
    för eget bruk.Fick med skivan men har inte installerat den i datorn.

    Bänkgubben har ju en kopia sparad men kanske vore bra att ha en kopia själv också,eller ?

  14. #14
    V.I.B Robban100s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Ödsmål 1mil norr om Stenungsund
    Inlägg
    36
    Tackad: 0

    Är det inte så att alla hojar är olika i motor. Inkörning mm. Mappning är ju för att ställa in just för den hojen. Tillsammans med avg. system och annat. Så frågan är om det blir så bra med andras mappningar.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Det vore lite intressant att veta hur man tankar över inställningarna i Powercommandern till sin laptop för att ha som backup
    för eget bruk.Fick med skivan men har inte installerat den i datorn.

    Bänkgubben har ju en kopia sparad men kanske vore bra att ha en kopia själv också,eller ?
    Det är relativt enkelt Noyen.
    Du installerar programvaran till din powercommander på din dator (helst laptop såklart).
    Sen sätter du i en vanlig usb kabel mellan enheten och din dator.
    Startar programmet och sen hojen.
    Sen trycker du på knappen : "Get map" i programmet och du har mappen i din dator.
    Sen trycker du på : "Save map", väljer ett namn och en plats att spara den på och du är klar.
    Du äger mappningen och kan göra vad du vill med den sedan.
    Om du sedan vill dela med dig av den till andra kompisar eller inte är upp till dig.
    Det är ungefär som att om du haft en förgasarhoj berättat vilka munstycke du har och hur många varv du har justerskruvarna från bottenläget.
    Lycka Till

  16. #16
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Robban100 Visa inlägg
    Är det inte så att alla hojar är olika i motor. Inkörning mm. Mappning är ju för att ställa in just för den hojen. Tillsammans med avg. system och annat. Så frågan är om det blir så bra med andras mappningar.
    När du sparar en mapp så skriver du tex: TC96b -08, Vance and hines longshots, big sucker insug.
    Med samma motor, avgassystem och insug kan du ju själv fundera på hur stora skillnaderna är från hoj till hoj.
    Bänkarna är kalibrerade och ska vara likvärdiga över hela världen.
    Det kan skilja max ett par procent beroende på små detaljer, men som vanligt, även efter en vanlig bänkning o mappning så bör du kolla stiften efter ett par dagar för att se så de ser fina ut.
    En förgasarhoj blir aldrig så exakt inställd som en insprutningshoj så att ligga nån procent över eller under är ingen fara.
    När jag mappade en hoj på yamahacenter i HBG så gick den inte alls som den skulle efteråt.
    Då visade det sig att de glömt att spara mappningen i hojen och den gick över till en nollmappning istället.
    Så att kolla stiften är alltid att rekommendera.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Powercomander är ett relativt enkelt system och jag vet inte hur vida mapparna i gifta till respektive modul men Screaming eagle super tuner pro gifter mappen via modulen till hojens motorstyrdon så det går inte tanka ner "andras" inställningar.

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Det är relativt enkelt Noyen.
    Du installerar programvaran till din powercommander på din dator (helst laptop såklart).
    Sen sätter du i en vanlig usb kabel mellan enheten och din dator.
    Startar programmet och sen hojen.
    Sen trycker du på knappen : "Get map" i programmet och du har mappen i din dator.
    Sen trycker du på : "Save map", väljer ett namn och en plats att spara den på och du är klar.
    Du äger mappningen och kan göra vad du vill med den sedan.
    Om du sedan vill dela med dig av den till andra kompisar eller inte är upp till dig.
    Det är ungefär som att om du haft en förgasarhoj berättat vilka munstycke du har och hur många varv du har justerskruvarna från bottenläget.
    Lycka Till
    Kanonbra Lars Tackar för den infon.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Powercomander är ett relativt enkelt system och jag vet inte hur vida mapparna i gifta till respektive modul men Screaming eagle super tuner pro gifter mappen via modulen till hojens motorstyrdon så det går inte tanka ner "andras" inställningar.
    Om jag fattat det här rätt med Supertunern så är det "modulen" som gifter sig med hojens ECM, mappar kan du lägga in nya och modifiera och spara så det borde gå att ta andras mappar och spara ner och sen tanka ner i ECMén. Är inte helt säker på det s]å någon som kan det här bättre rätta mig om jag har fel. Lustigt nog så "exprementerade" jag just med detta idag på min hoj, tog en bild för det känns lite lustigt att knappa på datorn för en som är van att byta munstycken[ATTACH=CONFIG]8101[/ATTACH
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer 781694317.jpg  

  20. #20
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    På cd skivan finns ett antal olika mappar men så fort en programvara sparas eller passerar SERT modulen sätter den en signatur på filen.
    Det går bara spara filer när modulen är inkopplad, H-D har tänkt till lite där
    för att undvika att deras mappar blir omgjorda av amatörer med risk för motorhaverier och för att slippa garanti åtagande.
    I service boken står vilken map hojen är levererad med.




    Citat Ursprungligen postat av CC10 Visa inlägg
    Om jag fattat det här rätt med Supertunern så är det "modulen" som gifter sig med hojens ECM, mappar kan du lägga in nya och modifiera och spara så det borde gå att ta andras mappar och spara ner och sen tanka ner i ECMén. Är inte helt säker på det s]å någon som kan det här bättre rätta mig om jag har fel. Lustigt nog så "exprementerade" jag just med detta idag på min hoj, tog en bild för det känns lite lustigt att knappa på datorn för en som är van att byta munstycken[ATTACH=CONFIG]8101[/ATTACH
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-07-22 klockan 08:51.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Mappningar, bänkningar
    Av admin i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2014-11-18, 02:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •