Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Luftningseländet!

  1. #1

    Question Luftningseländet!

    Hej på er!

    Har provat att lufta bromsen fram på min RK 00:a, jag har lagt ner ca 5-timmar nu utan att bromsarna funkar som de ska, jag har luftat bromsar på ett antal hojar genom åren, men här går jag bet. Hojen stog still i ca en månad med framhjulet borttaget, när jag sen monterade hjulet igen så har jag ingen bromsverkan???
    Jag har kollat bromscylinderns funktion, och den fungerar som den ska, den trycker ur bromsoljan, och vad jag förstår med ett bra tryck. Jag hade bra bromsar innan hjulet monterades av, och jag har inte gjort något som kan göra så att bromsverkan påverkad i negativ riktning, men lik förbannat har jag inga bromsar.

    Ska byta beläggen då jag hade bara 2mm kvar av belägget, men det kan ju rimligtvis inte förklara varför bromsarna försvunnit. Jag har en kanske dum fråga, om nu beläggen är som mina (2mm) kan det då bli så att kolvarna trycks ur sitt läge, eller att kolvarna "arbetar" sämre ju längre de trycks ut pga nerslitna belägg??
    Jag har kollat så att kolvarna rör sig, jag har alltså manuellt tryckt in kovarna, och jag kan se att ingen olja "läcker" vid kolvarna.

    Och visst är det bara två kolvar i calipern?

    Vägkung

  2. #2
    Se min tråd om bromsar hänger sig! Här kommer ett litet urklipp från den hoppas det kan hjälp!

    Sedan till luftning som är ett kapitel för sig!
    Gjorde precis som det stog i reparationshandboken, men i helvete att det gick att få ur luften! till slut gjorde jag som man gör med bilar, när man bara bytt en bromsslang m.m
    Öppna luftnippel och låt det rinna tills det inte finns någon luft kvar i det oket,sedan över till nästa sida. och samma procedur ett par gånger till och vips så har man broms igen
    Tog bara en fucking halv dag att lista ut, så kan detta hjälpa någon så blir jag GLAD
    LIVE TO RIDE RIDE TO LIVE !!

  3. #3
    Jag gav upp efter samma symtom, gick o la mig. Provade igen nästa dag. Fick tryck direkt. Som om det var microbubblor i oljan som behövde hitta till rätt ställe över natten.

  4. #4
    Hej igen!

    Nu har jag fått det vänstra oket att fungera (tror jag), i vart fall rör sig kolvarna i det oket som det ska göra, värre är det med det högra. Jag lessnade ur igår så pass mycket att jag köpte en vacum-bromsluftare från swedol, dyr som fan. När jag provade den på det vänstra oket så kom det bromsvätska ur luftnippeln till slut, men för det högra fräser det bara i slangen, och det kommer vätska sporadiskt, det skulle kunna indikera att det finns luft i systemet, men jag har fyllt på i koppen vid tre tillfällen och det bara fräser i slangen till vacumluftaren?? Så mycket luft kan det rimligtvis inte finnas i slangarna och själva oket, jag har ju som sagt fyllt på koppen vid tre tillfällen, ja inte fan vet ja.
    Så snart ger jag upp.
    HJÄLP!!

  5. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Jag har en oljekanna fylld med bromsvätska med en slang på som jag sätt er på luftningsnippeln och pumpar oljan bakvägen från oket upp till bromspumpen, sen luftar jag på normalt sätt efter det, brukar fungera smärtfritt...kan vara värt att testa

  6. #6
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Jag har också fått göra som Lars skriver men jag hade en stor spruta och trycka bakvägen , så man fick igång den sen funka det att lufta som vanligt

  7. #7
    Hej igen!

    Har kollat runt lite på nätet ang luftning av bromsar, ett tips jag hittade var att kolla luftskruven, alltså att den sluter tätt i sina gängor, och att man skulle dra lite gängtape på gängorna, risken är ju annars att luft sugs in där.
    Jag har nog varit inne på det själv, det skulle kunna förklara "fräsandet" när jag öppnar nippeln efter att jag pumpat upp vacum.
    Trycket släpps kanske ut den lättaste vägen, alltså förbi gängorna och inte i nippeln. Hur som helst ska jag kolla upp det senare idag, jag återkommer med resultat.

    En sista fråga, är det någon här på forumet som använt vacummetoden vid luftning? Jag undrar för att jag vill veta hur det ser/såg ut i slangen (som sätts på nippeln) när bromsvätskan kommer (Å nu blev det porrigt)?
    När jag gjorde det på det vänstra oket kom bromsvätskan "sporadiskt", med luftfickor mellan bromsoljan, det blev alltså inte bara bromsolja.
    Men på det högra oket fräser det bara, det kommer bara lite stänk i slangen av bromsoljan.

    vägkung

  8. #8
    Hej
    Kan vara ett H***** att lufta
    vet inte om det hjälper men här kommer mitt tips
    Öppna oljebehållaren se till så du har olja i den hela tiden
    öppna luft skruven ( sen har jag byggt ett special verktyg)
    det är en slang med ett hål i, i hålet trycker jag in tryckluftsmunstycket så det pekar mot ena änden på slangen den andra änden sätter du på luftningsnippelen
    (hoppas du förstår) det är bara en kort genomskinlig slang som sluter tät mot lutft nippelen
    När du nu trycker på tryckluftsmunstycket skapas ett sug som drar ut bromsvätskan
    för mig funkar detta varje gång bil mc spelar ingen roll.
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nej nej ingen gängtejp på gängorna, det är när nippeln bottnar som tätnings ytan uppstår, nippeln skall skall bara straffas åt lite lätt.

    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Hej igen!

    Har kollat runt lite på nätet ang luftning av bromsar, ett tips jag hittade var att kolla luftskruven, alltså att den sluter tätt i sina gängor, och att man skulle dra lite gängtape på gängorna, risken är ju annars att luft sugs in där.
    Jag har nog varit inne på det själv, det skulle kunna förklara "fräsandet" när jag öppnar nippeln efter att jag pumpat upp vacum.
    Trycket släpps kanske ut den lättaste vägen, alltså förbi gängorna och inte i nippeln. Hur som helst ska jag kolla upp det senare idag, jag återkommer med resultat.

    En sista fråga, är det någon här på forumet som använt vacummetoden vid luftning? Jag undrar för att jag vill veta hur det ser/såg ut i slangen (som sätts på nippeln) när bromsvätskan kommer (Å nu blev det porrigt)?
    När jag gjorde det på det vänstra oket kom bromsvätskan "sporadiskt", med luftfickor mellan bromsoljan, det blev alltså inte bara bromsolja.
    Men på det högra oket fräser det bara, det kommer bara lite stänk i slangen av bromsoljan.

    vägkung

  10. #10
    Hej!

    Jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev gängtape, jag vet ju att nippeln tätar vid bottning (å inte kan jag skylla på att jag var dyngrak heller, synd nog). Men frågan kvarstår, ska bromsvätskan komma sporadiskt/stötvis när jag använder vacummetoden?
    Jag inbillar mig att när all luft är ute ur systemet ska det bara komma bromsvätska i slangen. Kollar man på en del youtubeklippklipp där man använder vacummetoden ser det ut som att det kommer stötvis med olja, men samtidigt har jag även sett utan sporadiskt flöde, ja jag blir inte klok på det här.

  11. #11
    Fyll upp systemet... om du får lite tryck, bind upp bromsen så att den "bromsar" med ett snöre eller nåt. Låt det stå över natten... funkar i de flesta fall... Kör sen en "standardluftning"

    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Hej!

    Jag vet inte vad jag tänkte på när jag skrev gängtape, jag vet ju att nippeln tätar vid bottning (å inte kan jag skylla på att jag var dyngrak heller, synd nog). Men frågan kvarstår, ska bromsvätskan komma sporadiskt/stötvis när jag använder vacummetoden?
    Jag inbillar mig att när all luft är ute ur systemet ska det bara komma bromsvätska i slangen. Kollar man på en del youtubeklippklipp där man använder vacummetoden ser det ut som att det kommer stötvis med olja, men samtidigt har jag även sett utan sporadiskt flöde, ja jag blir inte klok på det här.

  12. #12
    Hej på er!

    Gud ske pris, jag har bromsverkan igen . Jag köpte ju som jag tidigare sagt en bromsluftare av vacumtyp, jag har tömt systemet vid två tillfällen, anledningen var att jag ville "säkerställa" att jag hade absolut färsk olja i systemet.
    Vid tredje påfyllningen av ny olja provade jag att pumpa upp tryck i handtaget, och trycket återkom som i fornstora dagar. Jag drog in handtaget lugnt och försiktigt, och till slut återvände trycket, jag passade på att byta till nya belägg också.
    Vad som gjorde att jag inte hade tryck från början vet jag inte, och det som är så konstigt är ju att jag inte öppnade vare sig luftnippel eller "koppen", ja inte vet jag, men det gör nu inget, nu har jag bromsar igen.

    Tack alla ni som kommit med olika förslag, och läser man andra forum ang luftning av bromsar på harley, ja då inser man snabbt att det är lite trixigt, kan inte förstå varför, men många säger just det.

    Ha en bra sommar, och ta det lugnt där ute i trafiken.
    Vägkung

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •