Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: problem med el-start softail -85

  1. #1

    problem med el-start softail -85

    Hej

    köpte precis en softail från 85 med evo motor
    El starten på den fungera när vi körde från harley där jag köpt den
    men när vi kom hem då la den av...

    har kollat batteriet och där är bra kräm i det även laddat upp det
    men det händer ingenting när jag slår på tändningen och försöker starta med el starten
    även svår att kicka igång

    alla lampor lyser och funkar som dom ska
    är det någon som har nått tips på vad det kan va ?
    finns det någon säkring som kan påverka ?

    ska åka tillbaka med den till harley om det inte är något enklare fel
    som jag själv kan fixa tänkte jag

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Hadde nog kollat elkablar så dom sitter fast ordentligt och verkar ok typ på batteri och startmotor.
    Sedan kanske provat med startkablar från bil. Klickar det inte änns i starten fast ljuset funkar eller vad..

  3. #3
    hej
    har kollat kablarna till batteriet och allt sitter som det ska där
    har kollat startmotorn och det ser bra ut där med
    det händer absolut ingenting när jag försöker starta den
    inget ljud från startmotorn,den klickar inte ens men allt annat funkar,de som känns lite skumt
    ska ta isär reglaget på styret i morgon och se om det är någon kabel där som släppt annars
    vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra får försöka med startkablar i morgon med

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    om det inte änns klickar så skulle jag precis som du säger kolla startknappen med kablar.
    Fast borde ju gå kicka om det funkat förut

  5. #5
    okej då river jag ner startknappen i morgon och kollar
    ja vi fick igång den med kicken men är rätt ny på det här med att kicka haahahh
    så får nog ta och lösa det med el starten om jag ska komma någonstans
    tack för svar !!!

  6. #6
    Nej, vänta nu. Har du köpt MCn av en näringsidkare eller privatperson? Om du köp den av en näringsidkare är det bara att låta dem fixa det enligt garanti eller konsumentköplagen (reklamationsrätt 3 år på fel av vara). Om du köpt den av privatperson och inte kan få hjälp så felsöker vi lite innan du börjar riva och skapa nya problem. Du har en 85a, då är det den gamla starten som har solenoiden på innertransen i färdriktningen? Ta en multimeter och mät lite först! Om du tar bort gummimuppen på solenoiden så har du två stora och en liten anslutning där. En av de stora är direktkkopplade till batteriet och den andra går direkt till startmotorn. Den lilla är kopplat till startrelä och sedan vidare till startknappen. En av de stora (från batteri 12+) har alltid 12v, mät. Den lilla skall ha 12V när du trycker in startknappen annars inget, sker det? Om det inte sker får man mäta vid startrelät om det kommer 12V där när man trycker på startknappen (klickar inte ens startrelät om man lyssnar eller känner ordentligt?). Om allt verkar bra och allt är rätt så kan det vara solenoiden (men det är ovanligt) men om ett kol i startmotorn är slut så händer inget, inte ens solenoiden drar då. Då måste man demonera en massa för att komma åt startmotorn och inspektera kolen och sedan byta.
    Senast redigerat av stroker49 den 2012-06-07 klockan 06:50.

  7. #7
    hej
    självklart kan dom hjälpa mig där jag köpte den och tänker inte skapa mer problem på den
    tänkte precis som du bara felsöka lite å se om de va något enklare

    har kollat solenoiden och den sitter på innertransen i färdriktningen tog bort gummipluppen
    mätte där och fick absolut inget värde alls
    som du säger är den vidare kopplad till batteriet och startrelät som jag förutsätter sitter bakom batteriet och oljetanken ?
    startrelät har 12.9v och även batteriet men ingenting på solenoiden
    absolut inget ljud eller reaktion när jag trycker in startknappen =(
    så nu får jag ringa Harley så får jag åka ut med den när jag har tid....

    tackar så mycket för svar å kunskap kul att man kan få hjälp å info här på sidan !!!

  8. #8
    Ok, bra. Men det verkar väldigt konstigt att inte ha 12V på den ena av de stora anslutningarna på solenoiden. Berätta hur det går.

  9. #9
    Tja
    har felsökt lite till med hjälp av haynes reparations handbok
    solenoiden har ström från batteriet mätte fel innan ursäktar för det...
    testade även om den klickade med sartkablar direkt från batteriet till den och den fungerar som den ska
    och klickar till
    kollat kopplingen från startknappen den sitter som den ska
    alla sladdar vad jag kan se sitter som dom ska men absolut inget händer
    undrar lite hur fan jag hittar säkringarna för som det står i boken ska dom va placerade i batteri lådan eller brevid men kan inte se något
    och tro mig har letat.... =S
    relät som sitter bak batteri lådan har 12,8v kan man felsöka det på något sätt ?
    hittar inget i boken om det...
    batteriet 12,9v
    solenoiden har 12,9v

    sitter lite fast nu i min problem sökning någon som har tips på nått annat jag kan kolla förutom att börja skruva i startmotorn ??
    tack på förhand

  10. #10
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    För att kolla funktionen skulle jag först lyfta bort start relät och mäta spänningen styr spänningen från knappen. dvs i sockeln, brukar vara märkt 85-86 på relä/sockel.
    Där ska du ha 12V när startknappen är intryckt. Om inte sitter felet mellan relä och knapp.

    Om ovan funkar så kan du prova att bygla/kortsluta startmortor styrning i sockeln borde vara 30-87 i sockeln.
    OBS OBS när du vrider om huvudbrytaren kommer starten att gå igång direkt så slå av stopknappen eller ta bort tändhattarna så den inte startar.
    Funkar även det så är nog start relät paj.

  11. Följande användare tackar Raven för detta inlägg:

    cardahl (2020-04-11)

  12. #11
    okej tack ska se om jag hittar rätt i ormboet =)
    blir nog till att dra om elen i vinter ser för jävligt ut i sockeln

  13. #12
    Men sluta nu, be fiman som sålt den att fixa den!
    Om du håller på och grejjar så vill inte fiman fixa det.

    Om du skall tjura på så ta och koppla ihop den stora anslutningen på solidoiden som ständigt har 12V med den lilla. Då skall solenoiden smälla till och dra och startmotorn skall gå igång. Händer det?

  14. #13
    Tjena
    gillar å tjura men gillar nog mer å mecka
    nytt startrelä och automat säkring
    och motorn gick i gång direkt
    tackar så mycket för er hjälp
    mvh pontus

  15. #14
    Hej Raven! menar du att man mäter med en multimeter med + proben på 86 och minus proben på 85 och skall då få 12 volt när man trycker på startknappen?

Liknande ämnen

  1. start problem dyna fxd
    Av dyna glide i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 19:21
  2. El start
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 20:19
  3. The start! go Zero!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 20:18
  4. beltdrive låda ock start köpas
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 21:03
  5. Problem med softail: lastvikten
    Av Jason Brack i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 12:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •