Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sportster xlh som läcker olja

  1. #1
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    5
    Tackad: 0

    Sportster xlh som läcker olja

    Jag är ny här på forumet och ny när det gäller mc.
    Jag har en Sportster xlh 883 från 95 som läcker olja när jag kör, men inte när det står still med motorn igång. Det hamnar olja på bälten, bakhjulet och lite överallt.
    Är det någon som känner igen problemet och vet vad det kan vara?
    Mvh/KP

  2. #2
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    När hojen är kall så känn med fingret ovanför infästet av grenröret på bakre cylindern. blir du oljig där har du antagligen en läckande ventilkåpspackning. En ganska vanlig åkomma på EVO motorer är det tort där så kolla precis mellan bakre cylinder och blocket är det oljigt där så är det cylinderfotspackningen som är kass. Kommer det ingen olja där heller så skruva av oljefiltret och kolla så att det inte kommer olja via vevhusventilationen. Gör det det så kan det beror på flera olika saker som kräver lite grundligare felsökning

    Lycka till hoppas det inte är något allvarligt

    //Json

  3. #3
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Tack ska du ha för svaret.
    Då vet jag vad jag ska göra i morgon.

    Mvh/Christer

  4. #4
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Hur har det gått. Hittade du felet.

    //json

  5. #5
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Jag har kolla allt du sa förutom oljefiltret, det fick jag inte loss...

    Så här var det från början.
    Jag tog ut den efter vinter så körde jag och fyllde på luft i däcken, sen körde jag hem till en polare och när jag kom fram upptäckte jag att det läck olja bakåt och runt hela däcket. I tråget var det oförändrat. Sen körde jag hem och ställde den i förrådet. Efter en vecka titta jag till den och då hade all olja runnit ut på golvet, det var tomt i tråget. Sen fick den stå i 2 år, jag har flyttat runt och inte haft tid eller plats att mecka.

    Nu för ca 10 dagar sen så skruvade jag bort kåpan framför drevet som driver bälten och i botten på kåpan låg en liten packning stor som en 5-krona. Drevet var löst så jag skruvade bort det. Bakom drevet var det en ring, ca 7-9 cm i diameter, den satt lös. Jag köpte en ny packning som var bakom den ringen och den som var stor som en 5-krona. När jag skruvade ihop allting så läcker den olja när jag kör, inte när den står stilla med motorn i gång. Jag tror att oljan kommer bakom drevet som driver bälten, att packningen inte håller tätt, fast den är ny.

    Hoppas jag har beskrivit problemet bättre, jag vet ju inte vad grejerna heter...

    - - - Uppdaterad - - -

  6. #6
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Rättelse: Packningen satt inte bakom ringen utan runt den, alltså ringen som var ca: 7-9 cm i diameter, ca 1 cm tjock...

  7. #7
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Skrev fel i all hast jag menade luftfiltret och inte oljefiltret. I luftfiltret mynnar vevhusventilationen och där kan det kastas ut olja ibland. Tanken är att ifall det är små mängder så skall det åka med luften in i motorn och förbrännas.

    Jag har förvisso inte skruvat så mycket sportster men av din beskrivning att dömma så verkar det vara packboxen på drivaxeln yill bälthjulet sum läcker ifall det är där oljan kommer ut.

    //Json

  8. #8
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Jo det verkar som om oljan kommer därifrån. En polare sa att det verkar som om det blir för högt tryck, att det är stopp någonstans och det är därför det läcker ut där. Kan det stämma och var kan stoppet vara?

Liknande ämnen

  1. Sportster / Buell 1200 motor trycker olja ur kopplingswiren!?
    Av Rörläggar´n i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 14:36
  2. Stötdämparna bak läcker??!!!
    Av vägkung i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 15:40
  3. läcker luft vid eker
    Av jocke medvanen i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 12:36
  4. En läcker Softail...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 01:32
  5. Läcker och stilren Panna...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 19:07

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •