Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Street/Strip bygge

  1. #1

    Street/Strip bygge

    Tänkte lägga upp lite info om mitt bygge.
    Tanken är att hojen skall funka både på gata o strip. Ingen klätt kombination. Bor i Malmö så Malmö raceway ligger runt hörnet.
    Hojen är en wideglide 2010 o köptes hösten 2011. Detta är vad som är gjort såhär långt.
    Köpte ett S&S 124" HSU kit från USA. Motorn är på plats och håller på att köras in.
    S&S Cylindrar med kolvar 4 1/8
    S&S Super stock toppar, 91cc, Insug 2" Avgas 1.605"
    S&S gear drive med 640 kammar
    S&S rullvippor
    S&S stötstänger
    S&S lyftare HL2T
    S&S vev 4 5/8 svetsad o balanserad (Karling)
    S&S automatiska pysar
    HD original Vevhus med Timken på vänster sida o SE på högersida o anpassat för 4 1/8 cylindrar. (Karling)
    Spjällhus HPI 58mm med 5.3grams injektorer.
    Luftfilter PM
    Avgas Propipe HO
    Rivera Pro Clutch med Tpp
    Kedje konvertering (snart på plats)
    Thundermax ECM
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer IMG_4244 (Custom) (Custom).JPG   IMG_4262 (Custom) (Custom).JPG  
    Senast redigerat av belsebub36 den 2012-06-02 klockan 10:09.

  2. #2
    Fräckt! Hur fick du fram vad du skulle köpa för trimdelar?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Ser ju seriöst ut. Klokt att välja koppling med lockup, hade nog blivit en obehaglig tungarbetad koppling annars.
    Roligt att det blir sprut med sonder i båda rören! Finns det loggningsfunktion i din Thundermax?
    Hoppas du får bra ringtätning efter inkörningen.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Fräckt! Hur fick du fram vad du skulle köpa för trimdelar?
    Läst mig till på forum o böcker o övervägt vad som passar mig bäst. Det är ju mycket kvar..som sagt blir en harley aldrig färdig.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Ser ju seriöst ut. Klokt att välja koppling med lockup, hade nog blivit en obehaglig tungarbetad koppling annars.
    Roligt att det blir sprut med sonder i båda rören! Finns det loggningsfunktion i din Thundermax?
    Hoppas du får bra ringtätning efter inkörningen.
    Ja, enda nackdelen med loggningsfunktionen är att den måste vara kopplad till en PC. Men som tur är har jag en minipc som jag lätt tar med mig i ryggsäcken när jag är ute o kör. Än så länge går den fint. Har följt S&S inkörnings process. Fick justera i mappen lite för att varmkörnigen skulle bli bra. Efter att hojen är inkörd skall jag bänka hojen och se vad man kan göra med tändningskurvorna.
    Lamellerna har dessutom mycket mer yta så jag hoppas de skall stå emot. Har som backup deras styvaste fjäder. 480Lbs

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är svårt att hitta balans på gathoj respektive race när det börjar bli high performance, lock up koppling är fräckt.
    Dragracing = koppling, ingen klarar av en standard koppling när det är höga effekter o klistrad bana därför använder man en lock up koppling som hjälpmedel, med kopplingshandtagen intryckt aktiveras en strömbrytare som begränsar startvarvet ett valbart låt oss säga 3500 varv och vid grönt ljus dumpar man kopplingen helt direkt och varvbegränsninge kopplas ur och kopplingen slirar ut på grund av för svag fjäder som man justerar mycket mycket noggrant mellan racen tillsammans med vikterna på lock up en, det optimala är ett framhjulslyft på några centimeter för att få hela hojens tyngd på bakhjulet, när det är dags att växla roterar lock up en så fort att det blir väldigt tungt att frikoppla och tar onödig tid varav man har quick shift elektronik som släcker motorn några milli sekunder så man kan fullgasväxla utan koppling o gas släpp.
    En lock up på en häftigt trimmad gathoj är i mitt tycke överkurs för en standar koppling klarar betydlig mer än vad man tror fast det låter ju inte så häftigt att ha en standard koppling på en trimmad hoj..polarna tror nog den inte går så bra då

    Alltså vitsen är att kopplingen skall slira och lock up en ökar trycket på lamellera och låser upp mer ju fortare det går, att ha stark fjäder och lock up är att ha både hängslen och livrem och tar ut vitsen och funktionen av det.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-06-02 klockan 21:19.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    ...En lock up på en häftigt trimmad gathoj är i mitt tycke överkurs för en standar koppling klarar betydlig mer än vad man tror fast det låter ju inte så häftigt att ha en standard koppling på en trimmad hoj..polarna tror nog den inte går så bra då

    Alltså vitsen är att kopplingen skall slira och lock up en ökar trycket på lamellera och låser upp mer ju fortare det går, att ha stark fjäder och lock up är att ha både hängslen och livrem och tar ut vitsen och funktionen av det.
    Jag tror du missförstår igen. Lock-up är mycket vanligt på vridstarka gathojar, då i syfte att mildra det annars tungjobbade kopplingshandtaget. Väl installerat är bara fördelar på en gatharley med iaf över 160 Nm. Inte blanda ihop med 2-step osv.

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nu får nog ingenjören ta sig en funderare till
    Tryckplattan där vikterna sitter snurrar har ju direkt koppling till hur fort bakhjulet snurrar.
    Alltså ju fortare du kör ju hårdare trycker kopplingen, låt säga att du som man ofta kör på gatan långsamt på högväxel och bara gasar, då fungerar inte lock up en som den är tänkt för.
    Lock up är byggt för race där man aldrig släpper gasen Punkt. sen kan man väl ha den på en gathoj också men då snackar vi mer fräckhets faktor en rätt funktion
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag tror du missförstår igen. Lock-up är mycket vanligt på vridstarka gathojar, då i syfte att mildra det annars tungjobbade kopplingshandtaget. Väl installerat är bara fördelar på en gatharley med iaf över 160 Nm. Inte blanda ihop med 2-step osv.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Nu får nog ingenjören ta sig en funderare till
    Tryckplattan där vikterna sitter snurrar har ju direkt koppling till hur fort bakhjulet snurrar.
    Alltså ju fortare du kör ju hårdare trycker kopplingen, låt säga att du som man ofta kör på gatan långsamt på högväxel och bara gasar, då fungerar inte lock up en som den är tänkt för.
    Lock up är byggt för race där man aldrig släpper gasen Punkt. sen kan man väl ha den på en gathoj också men då snackar vi mer fräckhets faktor en rätt funktion
    Tänk en gång till. När det blir kopplingsslir sker det vridmax, dvs ca 4000-5000 rpm för en vassare gatharley. Där slirar man inte medvetet på kopplingen. De flesta som har kapacitetsproblem med kopplingen upplever att den slirar vid vridmax på högre växlar. Dvs långt efter att man släppt ut. Dvs motorn drar isär kopplingen. Har du kört stark gathoj eller?

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ja just det, men eftersom lock-up en jobbar med hastigheten på hjulet och inte motorvarv fyller den inte sin funktion om man inte har tunga vikter men då förtar det ju vitsen med att få ett lätt kopplingshandtag, villket är helt ointressant i dragracing då du aldrig använder kopplingen efter att du släppt ut den. Har du aldrig kört en hoj med Lock-up eller
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Tänk en gång till. När det blir kopplingsslir sker det vridmax, dvs ca 4000-5000 rpm för en vassare gatharley. Där slirar man inte medvetet på kopplingen. De flesta som har kapacitetsproblem med kopplingen upplever att den slirar vid vridmax på högre växlar. Dvs långt efter att man släppt ut. Dvs motorn drar isär kopplingen. Har du kört stark gathoj eller?

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Läs vad jag skrev och tänk en gång till...
    Slir sker vid vridmax, dvs långt efter att man släppt ut på en gathoj utan wheelie-bar.

    Jag kan inte ta det här längre nu Lasse, det är för fundamentalt. Jag får för mycket att göra på det här (för mig nya) forumet om jag ska behöva förtydliga det här mer. Efter att man släppt ut snurrar hub och korg med samma hastighet. Sen drar en 120"-motor loss kopplingen....
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-03 klockan 07:48.

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Som sagt Dragracing = koppling.

    Har man exempelvis en Bandit Lock-up som jag har justerar man den med dels fjädertrycket, vikterna på armarna och motorvarvtalet, och nu snackar vi ett gängvarv eller en tunn bricka.
    Det tog mig hela förra säsongen ca 45-50 repor med pro twinbiken innan jag hittade rätt och kunde lita på kopplingen ca 210 rwhk på klistrad bana kan göra en nervös för mindre.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Som sagt Dragracing = koppling.

    Har man exempelvis en Bandit Lock-up som jag har justerar man den med dels fjädertrycket, vikterna på armarna och motorvarvtalet, och nu snackar vi ett gängvarv eller en tunn bricka.
    Det tog mig hela förra säsongen ca 45-50 repor med pro twinbiken innan jag hittade rätt och kunde lita på kopplingen ca 210 rwhk på klistrad bana kan göra en nervös för mindre.
    Jag släppet tyvärr det här nu Lasse.

    /Jörgen

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Efter att man släppt ut snurrar hub och korg med samma hastighet.
    Ja just det, det är därför man har olika växlar Jörgen jaja släpper detta också då
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Läs vad jag skrev och tänk en gång till...
    Slir sker vid vridmax, dvs långt efter att man släppt ut.
    Jag kan inte ta det här längre nu Lasse, det är för fundamentalt. Jag får för mycket att göra på det här (för mig nya) forumet om jag ska behöva förtydliga det här mer. Efter att man släppt ut snurrar hub och korg med samma hastighet. Sen drar en 120"-motor loss kopplingen....

  15. #15
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pic-40.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	16,1 KB 
Id:	7299Ni har ju bägge rätt o jag tänker använda kopplingen i med bägge funktionera. Kunna få ner mina 60foots tider på strippen och slippa behöva ha en så styv fjäder på gatan att man måste ha gorilla armar. Jag vet att det är ett svår uppgift att hitta rätt fjäder tryck o olja för att koppling skall kunna slira lite vid start. Det är ju lite nervöst att bara släppa kopplingen. Jag har läst mycket bra om River Pro clutch så därför valde jag den. AIM CF2 clutch och Bandit Sportsman Superclutch är också bra alternativ.
    Och om jag köpt för fräckhet är ju en öppen belt att som gäller. Min syns ju inte.
    Idag säljs säkert alla lock-up kopplingar mest till personer som kör på gata. Och då är anledning att slippa den tunga kopplingen. Som sagt så är det ju som mest viktigast att ha så hårt tryck på tryckplattan som möjligt vid max vrid. Och det är ju sällan under 3500rpm. Sen är ju en annan viktig sak en quickshifter..annars man kan ju glömma att göra snabba växlingar.

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Skall försöka förklara en gång till vad jag menar sen släpper jag det också
    Vad du vill åstadkomma är ett högt tryck på lamellerna, antingen gör du det med fjäder eller en centerfrugal koppling.
    eftersom tryckplattan med tyngderna är direkt kopplat till bakhjulets hastighet ökar trycket ju fortare du kör och slir risken minskar.
    Trögheten i handtaget beror ju på att du skall motarbeta tryckplattan som vill inåt och tyvärr bryr sig inte handtaget om om det beror på fjäder tryck eller centrifugalkraft, fördelen är ju förstås att det handtaget är lätt när du står still eller kör mycket långsamt fast då får du inte gasa för hårt om inte fjädern är tillräckligt hård. Tillbaka på ruta 1.
    Jag förstår att du vill ha en Lock-up men glöm att handtaget blir lättare som sagt för det vet inte om på vilket sätt trycket det skall motarbeta skapas som sagt.
    I vilket fall önskar jag dig lycka till.
    Börjar jag med dragracing igen gör jag det med en trimmad gathoj, pro twinklassen jag körde är långt mer svår o dyr än vad man kan ana med dagens utveckling. Speedy kör på 5,429 s och 212,43km i Malmö. det kostar pengar och kunskap som inte jag har tyvärr.

    (quickshifter är inte tillåtet i twinbike klassen men du kanske skall köra någan annan klass?)

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pic-40.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	16,1 KB 
Id:	7299Ni har ju bägge rätt o jag tänker använda kopplingen i med bägge funktionera. Kunna få ner mina 60foots tider på strippen och slippa behöva ha en så styv fjäder på gatan att man måste ha gorilla armar. Jag vet att det är ett svår uppgift att hitta rätt fjäder tryck o olja för att koppling skall kunna slira lite vid start. Det är ju lite nervöst att bara släppa kopplingen. Jag har läst mycket bra om River Pro clutch så därför valde jag den. AIM CF2 clutch och Bandit Sportsman Superclutch är också bra alternativ.
    Och om jag köpt för fräckhet är ju en öppen belt att som gäller. Min syns ju inte.
    Idag säljs säkert alla lock-up kopplingar mest till personer som kör på gata. Och då är anledning att slippa den tunga kopplingen. Som sagt så är det ju som mest viktigast att ha så hårt tryck på tryckplattan som möjligt vid max vrid. Och det är ju sällan under 3500rpm. Sen är ju en annan viktig sak en quickshifter..annars man kan ju glömma att göra snabba växlingar.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2012-06-03 klockan 09:45.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Skall försöka förklara en gång till vad jag menar sen släpper jag det också
    Vad du vill åstadkomma är ett högt tryck på lamellerna, antingen gör du det med fjäder eller en centerfrugal koppling.
    eftersom tryckplattan med tyngderna är direkt kopplat till bakhjulets hastighet ökar trycket ju fortare du kör och slir risken minskar.
    Trögheten i handtaget beror ju på att du skall motarbeta tryckplattan som vill inåt och tyvärr bryr sig inte handtaget om om det beror på fjäder tryck eller centrifugalkraft, fördelen är ju förstås att det handtaget är lätt när du står still eller kör mycket långsamt fast då får du inte gasa för hårt om inte fjädern är tillräckligt hård. Tillbaka på ruta 1.
    Jag förstår att du vill ha en Lock-up men glöm att handtaget blir lättare som sagt för det vet inte om på vilket sätt trycket det skall motarbeta skapas som sagt.
    I vilket fall önskar jag dig lycka till.
    Börjar jag med dragracing igen gör jag det med en trimmad gathoj, pro twinklassen jag körde är långt mer svår o dyr än vad man kan ana med dagens utveckling. Speedy kör på 5,429 s och 212,43km i Malmö. det kostar pengar och kunskap som inte jag har tyvärr.

    (quickshifter är inte tillåtet i twinbike klassen men du kanske skall köra någan annan klass?)
    Blir till att börja med köra på onsdagar på Malmö raceway. Det är test and tune då. Mycket folk och bilar + hojar. Kul!!. Sen får vi se. Risken är att om man börjar tävla så helt plötsligt har du en hoj som är värdelös på gatan. Nu sticker jag väl kanske ut hakan men jag vill gärna köra under 6.5 på 201 meter. Körde 6.7 med min förra hoj. Så jag kommer att montera en quickshifter.
    Jag såg när Speedy körde. Helt fantastiskt. Han är ju nästan en halv sekund snabbar en de näst snabbaste..(om man inte räknar hans son). Personligen tycker jag att det inte skulle finnas några viktklasser i PTB. Jag vill se låga tider..inte jämna race. Men det är min personliga åsikt. Får se hur det går för Kenneth i år..han har fixat med hojen bla ny turbo till denna säsong. Hoppas det blir en bra säsong.

  18. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av PTB59 Visa inlägg
    Efter att man släppt ut snurrar hub och korg med samma hastighet.
    Ja just det, det är därför man har olika växlar Jörgen jaja släpper detta också då
    Ja vi menar nog samma sak. Det jag menar med tungjobbad koppling, det är just vid kökörning eller när man tvingas anpassa hastigheten till mycket trafik. Det är oftast för att slippa den nackdelen som många installerar lockup på gathojar. Det var så jag menade. Sa man krama in kopplingshandtaget vid höga varv är det naturligtvis ingen skillnad om motkraften delvis kommer från vikter eller fjädrar.

    Så vi menar nog samma sak.

  19. #19
    Belsebub; Kul o se att du inte har släppt dragracingen
    Hoppas vi ses i Malmö under nåt race! (typ 2013)
    //Micke

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Turbomicke Visa inlägg
    Belsebub; Kul o se att du inte har släppt dragracingen
    Hoppas vi ses i Malmö under nåt race! (typ 2013)
    //Micke
    Tjena Micke!

    Ja,det kommer att bli lite raceande 2013.
    Väntar med spänning på när du kommer ut på banan igen med din turbomatade raket. Blir det nästa år?
    eller så kanske du utmanar mig med din streetbob

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hoj bygge!
    Av ErikH i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 17:16
  2. Rått bygge!
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 18:05
  3. V-Rod bygge...
    Av admin i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 17:43
  4. Exiles senaste Dyna Street Bob bygge...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 08:33
  5. L.S.D Bygge!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 21:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •