Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bilprovning att undvika

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0

    Question Bilprovning att undvika

    Jag har en del erfarenhet av några bilprovningar som jag definitivt vill avråda andra att besöka pga av deras ovilja att ge den service de faktiskt skall ge, samt även deras ovilja att samarbeta med oss HD-förare som egentligen är de säkraste hojförarna på gatorna. En harleyåkare kommer med all sannolikhet inte att krasha för att han har lite lite sämre bromsar en är räserförare på sporthoj. Rejshojarna har bromsar som ahde stoppat en buss - men de krashar likförbannat.

    Det skulle vara underbart - rent ut sagt - om vi alla kunde samla den erfarenhet vi har om olika bilprovningar runt om i Sverige. Bilprovningen - besiktningskontoren - ska jag kontrollera att fordonen är säkra. Ja vi vet, men definitionen och behovet av den säkerheten går att definiera på många olika sätt. Vi vet ju alla vilken Pain-in-the-ass de kan vara och vi är även många som gärna hade sluppit allt besvär och istället fått lite rejäl service i form av trevligt bemötande för att inte säga annat. Därav min önskan om en shit-list och en hit-list. Jag själlv hade iaf velat ha en sådan att gå efter när jag skulle besiktat hojen nästa gång.

    SHIT-LIST
    I Stockholm, Rissne har jag råkat ut för otrevligheter. Där besiktar man inte motorcykeln med framgång. Klagomå på placering av blinkers och ljudniivå utan att ens mäta de senare på ett akademiskt sätt. Klagomål på att ljuset lyser lite lite för lite, trots att det lyser helt enligt den standard hojen levereras med. Otrevliga.


    HIT-LIST
    Högdalen är däremot bättre. Där är de lite mer flexibla och hjälper faktiskt till med information och bra tips på vad man kan göra.
    Tidaholm

    Vad har ni andra för erfarenheter?
    Senast redigerat av raketroger den 2012-06-10 klockan 14:48.

  2. #2
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    På europaväg fjortons västligaste bilprovning arbetar bara bikers
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Ge oss GPS positioner så vi kan komma förbi för Guds skull.

    Allvarligt talat - det finns inte gott om trevliga bilprovningar och även om det är bikers som jobbar där så garanterar inte det att dessa bikers har haft en rättvis barndom och därmed fått en redig uppfostran med lite humanitet inbakat däri. Med all respekt, ni därborta är säkert superbra. Det är därför vi vill boka tid hos er istället Men glöm inte att ge oss bra tips om vad vi ska undvika. Det känns fel att någon annan ska få bestämma om jag ska få köra min hoj eller inte när jag ändå kör som en ängel därute.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Har alltid blivit bra bemött hos SBP. Både med hobbybilen och HD:n. Oftast besiktigar jag i Vinsta. Men jag har även besiktigat i tex Nynäs, Högdalen, Märsta, Lidingö och Sollentuna. Regbesiktigade turboinstallationen i mercan i Sollentuna minns jag.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-05-25 klockan 22:14.

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Hur blir det nu när bilprovningen ska få göras av andra?
    Kommer det finnas nitiska "provare" kvar?
    De kommer ju va dåliga för affärerna.
    De "schyssta" företagen kommer att gå bra tror jag.
    Vi får väl hoppas på att det blir bättre.

  6. #6
    Det dryga är att din hoj kan bli godkänd av SBP sedan åker du på flygande 20 minuter senare och får ombesikting av trafikpolisen som tydligen har en annan regelbok.

    Exempel är sidonterad nummerplåt där trafikpolisen kan hävda att hojen INTE är typad med sidmonterad skylt.
    Har råkat ut för just detta. Har för mig han sa att hojar efter 1998 ska ha de delar som den är typad med. Nåt sånt, lyssnade inte så noga..


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    Gör hojen körsäker,syns och hörs i trafiken.. Skit i bilprovningen.Dem är så jävla olika.

  8. #8
    Säger bara Tidaholm iallafall när det gäller bilar

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    47
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Har alltid blivit bra bemött hos SBP. Både med hobbybilen och HD:n. Oftast besiktigar jag i Vinsta. Men jag har även besiktigat i tex Nynäs, Högdalen, Märsta, Lidingö och Sollentuna. Regbesiktigade turboinstallationen i mercan i Sollentuna minns jag.
    Väl bemött är OK att bli, men jag hade tagit en dålig attityd också. Det berör mig inte det minsta ärligt talat. Jag personligen ute efter att minimera påtvingade "måsten".

    De får gärna kalla mig fula saker bakom ryggen. Det stör mig inte det minsta. Det som stör mig är nitiska attityder som förvärrar för mig i form av att de ger mig extra jobb = ombesiktning eller ansträngande jobb med motorcykeln. Exempelvis i Rissne så vägrade de godkänna en baklykta för att de inte kunde se att den var e-märkt. Dock hade den faktiskt ett e-märke. Problemet var att de inte orkade leta upp det. Den slappa attityden tycker jag är direkt störande - och det beteendet passar inte det minsta in på ett ställe som skall granska fordon med avseende på trafiksäkerhet.

    Det är därför jag vill lyfta fram SBP ställen som inte ger mig en tvåa för något, utan kanske bara påpekade att det där måste bytas. Ja - självklart, men jag har bara inte hunnit. Hygglo ryggdunk. Tack som fan, det besparade mig ett extrabesök och förlorad tid. Självklart kommer jag byta däcket. Det ligger ju även i mitt intresse. Sen får de härigenom bättre rykte och därmed även ökat antal kunder som direkt konsekvens.

    Jag tycker det är viktigt att vi lyfter fram bilprovningar och besktningställen som har en realistisk syn på det hela. Vi ger dem bra rykte och leder dem fler bra kunder samtidigt som de underlättar livet och lidandet med SBP för oss.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av robSS Visa inlägg
    Säger bara Tidaholm iallafall när det gäller bilar
    Även bra SBP minnen med hoj från Tidaholm
    Senast redigerat av racechopper den 2012-06-10 klockan 15:05.

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av raketroger Visa inlägg
    Väl bemött är OK att bli, men jag hade tagit en dålig attityd också. Det berör mig inte det minsta ärligt talat. Jag personligen ute efter att minimera påtvingade "måsten".

    De får gärna kalla mig fula saker bakom ryggen. Det stör mig inte det minsta. Det som stör mig är nitiska attityder som förvärrar för mig i form av att de ger mig extra jobb = ombesiktning eller ansträngande jobb med motorcykeln. Exempelvis i Rissne så vägrade de godkänna en baklykta för att de inte kunde se att den var e-märkt. Dock hade den faktiskt ett e-märke. Problemet var att de inte orkade leta upp det. Den slappa attityden tycker jag är direkt störande - och det beteendet passar inte det minsta in på ett ställe som skall granska fordon med avseende på trafiksäkerhet.

    Det är därför jag vill lyfta fram SBP ställen som inte ger mig en tvåa för något, utan kanske bara påpekade att det där måste bytas. Ja - självklart, men jag har bara inte hunnit. Hygglo ryggdunk. Tack som fan, det besparade mig ett extrabesök och förlorad tid. Självklart kommer jag byta däcket. Det ligger ju även i mitt intresse. Sen får de härigenom bättre rykte och därmed även ökat antal kunder som direkt konsekvens.

    Jag tycker det är viktigt att vi lyfter fram bilprovningar och besktningställen som har en realistisk syn på det hela. Vi ger dem bra rykte och leder dem fler bra kunder samtidigt som de underlättar livet och lidandet med SBP för oss.
    Men du visade dom väl E-märkningen isf? Om det var korrekt E-märkning så ska det ju isf vara godkänt, förutsatt att lyktan var placerad och vinklad enligt reglerna.

    Antar att bakdäcksexemplet var just ett exempel, men annars tycker jag att om man är så slö att man far till bilprovningen med hojen och har under 1 mm mönsterdjup kvar. Ja då får man fasen plikta. Det är ju verkligen att sticka in foten i buren. Som besiktningman skulle jag tänka: "här är en riktigt nybörjarje, inte ens lagliga däck längre, inte ens det enklaste har denna ägare fixat. På den här cykeln kan det vara ännu mer tokerier, tom låg bromsvätskenivå osv. Den här cykeln bör vi nog kolla ordentligt"

    När en besiktningsman säger att "den här hojen låter lite för mycket" men godkänner den utan att mäta. Är det ingenting man ska bli upprörd över tycker jag. Det är besiktningsmannens sätt att säga " om jag mäter den här hojen så kommer den sannolikt att bli underkänd, men jag plockar inte fram mätaren" .
    Det betyder att man ska vara glad, men tänka på att fixa röret tystare till nästa besiktning om två år. Det betyder sannolikt inte att besiktningsgmannen gillar att retas, de har ju ofta så stor erfarnehet av att mäta hojar, så det vet på hörselkänsla när det är på gränsen till för högt.


    Men det är säkert så att det finns besiktningsmän som inte är så kul att ha att göra med, men att alla på en viss station skulle vara ogina mot hojar verkar osannolikt tycker jag.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-06-10 klockan 18:18.

  12. #12
    Besiktigar alltid bilar och motorcyklar i Åmål. Trevlig personal, hjälpsamma, kommer med tips och ber nästan om ursäkt om de hittar något att anmärka på.
    När jag besiktigade en mc sist, så var det ytterligare några gubbar med hojar på plats och det blev så mycket prat och skämt att besiktningsmannen nästan glömde att ta betalt.

  13. #13
    Har slutat besiktiga förstår inte konceptet
    Det är aldrig för sent att ge upp

  14. #14
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Latjo Visa inlägg
    Har slutat besiktiga förstår inte konceptet
    Haha , köpte en Olds i Köping för några år sedan & frågade killen när den var besiktad sist då fick jag till svar: Har ingen aning , jag har inte besiktat ett enda fordon sedan 1998 , sund inställnig!
    CS//

  15. #15
    bikerbladh
    Guest
    Jag lider med er bikers som måste besöka dessa ställen som i många fall består av dessa provnissar utan sumt förnuft.
    Jag har lösningen på detta problem för jag åker storsida från 1942.
    Jag varken kan eller vill gasa på i 140 men vem har bråttom inte jag.

  16. #16
    I Ljusdal finns en dum jävel som är Nitisk på allt!!! Hudik har jag aldrig haft problem, en gång provkörde dom inte ens hojen, kan kanske ha berott
    på att just den morgonen i tidiga April var 6-

  17. #17
    Dekra i Åbro industriområde i Göteborg: kanonservice och trevlig. Kör HD själv. Mitt förstahandsval.

    Carspect i Sisjön, Göteborg: också trevliga och serviceinställda.

    SBP Halmstad: Trevliga och sympatiska på alla sätt. Har även regbesiktigat utlandsköpt mc här, utan problem.

    SBP, Hestra, Borås: Trevliga. Har regbesiktigat utlandsköpta veteranbilar här. Inga konstigheter.

    SBP, Tagene, Göteborg: gnälliga gringubbar. Blev svinsura när jag rullade in på min stelbens-triumph. Hängde upp sig som fan på att axelavståndet felade med 20cm, att jag saknade ljuddämpare, att sadeln var lös och att jag saknade framskärm. Det var iofs 20 år sedan så de kanske har bättrat sig. Kul var det i alla fall.

  18. #18
    Besikta i Ängelholm = Undvik bara kommentaren jag fick efter underkänt "Vi såg dig redan utanför ..." de hade alltså bestämt sig innan jag ens rullat in.

  19. #19

    Bilprovning att undvika

    *Haha* ja vilka griniga gubbar ...


    SBP, Tagene, Göteborg: gnälliga gringubbar. Blev svinsura när jag rullade in på min stelbens-triumph. Hängde upp sig som fan på att axelavståndet felade med 20cm, att jag saknade ljuddämpare, att sadeln var lös och att jag saknade framskärm. Det var iofs 20 år sedan så de kanske har bättrat sig. Kul var det i alla fall.

  20. #20
    Mitt tipps är undvik att besiktiga.......
    Köp gammal befriad hoj och kör så det ryker
    Det är aldrig för sent att ge upp

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Artikel: Staten är på väg att sälja delar av Svensk Bilprovning.
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:55

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •