Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frambroms Sportster 2010

  1. #1

    Frambroms Sportster 2010

    Jag har bytt styre. I samband med det så bytte jag även bromsslang till en något kortare. Fortfarande stålomspunnen som den förra.

    Efter luftning osv så tycker jag att bromsen inte riktigt är som den var innan. Jag kan typ trycka in bromshandtaget hela vägen till styret (om jag greppar bromsen "bak-och-fram" dvs. handflatan på bromsen och fingrarna på styret, och tar i lite). Jag har kontrollerat vätskenivån, den är ok. Inga läckor i systemet, slang och nipplar är torra.

    Någon som har något tips på vad man kan göra eller ska man bara finna sig i att bromsarna på Harleys generellt är skit?

    ...och när jag ändå frågar, kan man flytta tryckpunkten på nåt sätt så att bromsen tex. tar längre in eller ut?

  2. #2
    Ett astråkigt kapitel, lufta bromsar, ibland får man till det direkt, ibland tar de flera ggr innan det funkar bra. Du borde nog lufta en gång till. Ska vara stummare.

    Bra tips mottages för denna operation! Tidningen BigTwin hade en rätt bra guide för några år sen.

    Testa detta (rätta mig gärna om jag är fel ute).

    Pumpa handtaget några ggr så du får upp tryck, sätt ett gummiband eller dyligt om bromshandaget och handtaget så den är i bromsat läge med trycket uppumpat. Låt den stå några timmar eller över natten.
    Lossa den lilla nippeln en kort sekund på oket så den nyser ut lite olja och ev luft, lås nippeln igen. Testa igen!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Har gjort alla knep som finns i boken Står just nu med "bunden" broms och skall få göra det över natten. Hoppas det blir bättre.

    ...men finns det nåt sätt att flytta tryckpunkten på? Bromsarna har bara suttit på i drygt 500mil så de behövs inte bytas


    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Ett astråkigt kapitel, lufta bromsar, ibland får man till det direkt, ibland tar de flera ggr innan det funkar bra. Du borde nog lufta en gång till. Ska vara stummare.

    Bra tips mottages för denna operation! Tidningen BigTwin hade en rätt bra guide för några år sen.

    Testa detta (rätta mig gärna om jag är fel ute).

    Pumpa handtaget några ggr så du får upp tryck, sätt ett gummiband eller dyligt om bromshandaget och handtaget så den är i bromsat läge med trycket uppumpat. Låt den stå några timmar eller över natten.
    Lossa den lilla nippeln en kort sekund på oket så den nyser ut lite olja och ev luft, lås nippeln igen. Testa igen!

  4. #4
    Nej, det kan du inte, som på sporthojar. Blir att byta system isåfall. ISR har sånt.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Ok! Tack för hilfe


    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Nej, det kan du inte, som på sporthojar. Blir att byta system isåfall. ISR har sånt.

  6. #6
    Samma hände för mig, lät allt stå över natten. Luftade 1 gång till Sen var det bra. Antagligen microbubblor i oljan...

  7. #7
    Islandstyle: hur gick det? Blev det bättre?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Liknande ämnen

  1. Frambroms på electra-82
    Av Petter i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 21:56
  2. Verkstadshandbok 2010
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 10:01
  3. Ombyggd bagger 2010
    Av krokodil i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 22:54
  4. Avgassystem Night rod 2010
    Av Edward i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 22:33
  5. Run to the Sun 2010
    Av Orx i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 20:52

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •