Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Delar från USA???

  1. #1

    Delar från USA???

    Hallå alla Bikers!!

    Om det nu finns några inne, ni kanske är ute på vägarna och glider?
    Men själv har jag inte fått ihop hojen riktigt ännu! men snart så ses vi därute!


    Jag vet inte om jag valt rätt rubrik här i forumet, men jag provar. Någon kanske kommer att känna igen frågan, har ställt den här förut, men tappat bort svaren!!! Klantigt va?

    Nu till min fråga: jag vet att det numer är svårt att handla delar från USA via nätet. Men det kanske finns någon här som vet hur man kan kringå systemet.
    Eller tipsa om någon firma i USA som fortfarande säljer HD-prylar!!

    Tacksam för alla tips!
    Matte

  2. #2
    Tjenna MM. Kolla denna tråd, ställde samma fråga häromdagen!
    http://harleyforum.se/showthread.php...är-är-listan

    Ps. Har själv börjat söka HD-delar i England, pundet är billigt och man slipper tull,moms etc. Återkommer med vad jag hittar.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Mitt självklara tips är AR Harley ifrån England, har köpt ganska mycket därifrån.
    Och som admin påpekade, pundet är billigt, momsen va 15% när jag köpte men har tyvärr gått upp till 20% idag men man slipper tullavgiften i alla fall.
    När jag köpte av AR Harley blev det totala priset inte mycket mer än om jag hade köpt direkt från USA med högre frakt, tull och moms som det hade inneburit.
    Dom delar han inte har på nätet tar han hem, det gjorde han för mig.
    http://www.harleycustom.co.uk/
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  4. #4
    Fan vad bra, har man dessutom ett eget företag handlar man helt momsfritt EU-länder emellan
    Bara ge de svenska VAT/Momsnumret innan order.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Stämmer, dock är det inte riktigt ok att göra så.
    Staten vill ju ha sina momspengar.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HD Life Visa inlägg
    Stämmer, dock är det inte riktigt ok att göra så.
    Staten vill ju ha sina momspengar.
    Det är helt ok TILLS du säljer varan, då ska det momsas.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    Om du använder varorna för eget bruk är det samma sak som om du har sålt dom och därför för du betala moms då.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  8. #8
    Ok..Fan. Kontentan, man kan göra så, men det är inte rätt


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9
    Stämmer, kallas för omvänd skattskyldighet.
    Du måste meddela ditt VAT nummer till säljaren som tar upp det på din faktura.
    Säljaren skall dessutom ta upp detta och informera tullen och typ skatteverket om jag inte minns fel.
    Här sparar jag lite dokument som kan vara till nytta.

    Riding a motorcycle is the closest way of flying without leaving the ground.

  10. #10
    Om värdet är under 1400kr inkl frakt slipper du tullavgiften 0-20% men momsen 25% slipper du bara om det är en gåva och värdet understiger 500kr

    Och om gåvan är till flera personer inom familjen då slipper du både moms och tull även om värdet överstiger 1400kr så länge som värdet är under 500kr/person
    Men det måste stå tydligt på paketet vem som är givare och vem som är mottagare

    Men det är klart smidigare att beställa från England om prylen finns där så slipper man mycket problem med tullen!

    Edit: Länk till "gåva från utlandet" http://tullverket.se/innehallao/g/ga...280005731.html
    Senast redigerat av Biceps den 2012-05-06 klockan 23:08.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Är jävligt irriterad på Schenker efter att ha blivit riktigt illa behandlad av dem.
    De lyckades skicka mitt paket från england till fel del av landet trots att avsändaren skrivit rätt osv.
    Sen kunde de inte bara rätta till det utan det måste gå "rätta vägen".
    Efter 1 månads jagande på dem så försvann paketet på en schenkerterminal i stockholm.
    Schenker ersätter ett förlorat paket med MAX 1500 kr så tänk er för.
    Jag har därför inte fått en motordel som var vital för att få igång bilen.
    Så inom 3 veckor får jag ant tillbaka pengarna då jag skyddas av paypal o ebays köpskydd.
    Men säljaren va jävligt pissed.
    Sen när pengarna e här igen kan jag beställa en ny del men på en annan firma då han vägrar skicka till Sverige igen.
    Så pga Schenkers schabbel har min bil varit stående i minst 7 veckor extra.
    Tror ni de ersätter det eller ens ber om ursäkt?
    Tänk om isf.
    Jag kommer ALDRIG skicka eller beställa saker med schenker som leverantör mer.
    Jag har ca 30 mail i vår kommunikation sparade.
    En dag fick jag ett sms från ett konstigt nummer(tror det var 33-43) där det stod att jag skulle ringa ett bifogat nummer och lämna min adress så fixade de mitt pakets felmärkning.
    När jag ringde dit skrattade de o sa att det måste va fel för sånt sysslar inte de med.
    Då skulle jag kontakta Schenker/Privpack som hade hand om sånt.
    Men varför i helvete skickar ni såna sms frågade jag då , men det visste hon inte.
    Idioter.

  12. #12
    Har beställt en del från kenny cykels i USA och det har bara ramlat igenom. Inga avgifter alls och leverans på ca en vecka.
    Men nu fastnade en ny sadel i klorna på tullarna så det är bara att dega 2000 kr till
    fan va sura pengar
    Det är aldrig för sent att ge upp

Liknande ämnen

  1. DATOR DELAR
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 23:28
  2. Värde på delar??
    Av Bratpakk i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 19:21
  3. Diverse HD delar
    Av Stefan i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 15:03
  4. HD delar
    Av oggy69 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:00
  5. nya delar....
    Av jensa i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 17:40

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •