Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Svetstråden - allt om svets

  1. #21
    Bara en sådan sak som att slipa en TIG-spets på rätt sätt!

  2. #22
    Det är så jävligt asså? Inte kunde det väl vara mitt fel? Men okej jag ska öva på och jag återkommer med resultat!

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Williammc: När du svetsar rostfritt så måste du ha rotgas annars får du aldrig till en bra rot utan det blir porer och svamp..
    Det kan se bra ut på den sidan du svetsar på men baksidan ser ut som skit pga att man inte använder rotgas..

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Jag har jobbat ca 20 år som licenssvetsare och enligt mig så är det Tig som är klart bästa alternativet för att hålla på med till hojen. Blir klart bäst resultat om man kan svetsa dvs,hehe och minst efterarbete. Pinne och Mag blir det massa stänk av som man måste fixa till efteråt. Och gas som någon tyckte var bra funkar ju men är inte så bra om man tex ska sätta på ett fäste på ramen eller liknande när du inte har genombränna för det är väldigt lätt att få kallflytningar då. Gasen funkar jäklig bra vid rörsvetstning och för att värma saker med..

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Jag kan bara sluta upp i skaran som säger TIG.
    Är mer eller mindre självlärd när det kommer till svetsning. Anledningen till att jag föredrar TIG är att jag får bättre kontroll på materialtillsättningen och vart jag håller smältan.
    Gas har jag inte pysslat jätte mycket med och upplever det som bökigt då man hela tiden måste ta hänsyn till vart lågan befinner sig och att det kan vara jäkligt bökigt att komma åt i vissa vinklar på grund av det.
    Pinne går vällan an när det estetiska inte är så viktigt eller de gånger då det ska fyllas lite mera. Typ när man svetsat V-fog i blakar och liknande.
    Mig/Mag använder jag endast till mindre jobb när jag är i garaget och behöver punkta ihop något som jag måste göra just där. Har endast en "larvigt liten" mag i min ägo. Resten tar jag till jobbet och anväder Tigen.

    Som det nämns tidigare i tråden . Övning ger färdighet.
    Det tipset jag kan ge på rak arm när det kommer till TIG är att se till att Volframet är spetsigt, det blir betydligt mer koncentrerad ljusbåge och lättare att kontrollera.

  6. #26
    Måste jag välja så säger jag också TIGen,
    Helst en AC/DC, då kan man i princip svetsa allt.. även pinne
    hittar man en begagnad behöver det inte kosta skjortan heller

    MIG enligt mig är rent livsfarlig om man inte vet vad man pysslar med, så lätt att det blir fel.. en mig svets kan se bra ut, fastän den inte har bränt in det minsta.

    pinnen funkar lika bra inomhus som utomhus i spöregn (inte riktigt kanske, men nästintill)
    plus att det går att få till riktigt fina svetsar,


    sen kan jag rekommendera alla som funderar på att köpa en svets att slå till ! det är nämligen skitkul

  7. #27
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Jerka Visa inlägg
    Måste jag välja så säger jag också TIGen,
    Helst en AC/DC, då kan man i princip svetsa allt.. även pinne
    Håller med till 100%

    Lite smakprov på hur det kan se ut med TIG:

    Bygger en oljekylare. Tror jag, längesedan nu
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	534042_2748825329215_52038457_n.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	12864


    X-fog i 10mm rostfritt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Foto0069.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	12861

    Bygge av kylare i aluminium
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	65076_3754833798798_199953973_n.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	12862

    Expansionskammare i 1mm svart
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1005984_4833707689971_1773050789_n.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	37,4 KB 
Id:	12863

    Citat Ursprungligen postat av Jerka Visa inlägg
    pinnen funkar lika bra inomhus som utomhus i spöregn (inte riktigt kanske, men nästintill)
    plus att det går att få till riktigt fina svetsar,
    Om man byter pinne tillräckligt snabbt så den inte blir dyngsur så funkar det kalas även i spöregn.
    Däremot är stötarna man får inte o leka med. Värst är det när man ska stoppa i en ny pinne i hållaren, särskilt om handskarna blivit blöta

  8. #28
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    19
    Tackad: 0
    Det som absolut är viktigast med svetsning (kvittar mig/mag tig gas eller vad) är att ytorna som ska svetsas måste vara rena från smuts/olja etc. Då har man den bästa utgången för att få en bra svetssträng.
    En liten detalj till är att dom flesta "noviser" inte vågar dra på med ström styrka och/eller hålla kvar på avtryckaren den lilla extra sekunden för att få sömmen att flyta ut. Det resulterar i att det ser ut som katten varit framme och sketet och som så många andra skrivit öva öva öva........ Lycka till...

  9. #29
    Jävligt förvirrande när en mullemek har kommit till forumet
    Chop what u got

  10. #30
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    19
    Tackad: 0
    Förlåt men det är ett smeknamn som hängt med mig sedan skoltiden och jag brukar använda det som "nick" på allt!

  11. #31
    Jag har inte riktigt "hittat hem" så jag ska klura på ett nytt ;-) men har det på många ställen med...
    Chop what u got

  12. #32
    Många som förespråkar tig, så även jag. Köpte för några år sedan en stor esab ac dc tig. Hade aldrig svetsat innan men efter idogt tränande så blir fogarna nu helt ok! Men det tar tid att lära sig, men det är ju fantastiskt roligt att svetsa tig! Brukar jämnföra tig svets och mag lite som att stripa med svärdsläparen och stripa med sån där fuskbehållare
    Tänkte även fråga Ang wolfram till er som har koll, är det nån som provat de elektroderna verktygsboden säljer? Ska ändå köpa tillsatsmaterial därifrån..

  13. #33
    Jag har en Dillon gassvets och en Kemmpi inverter för pinne. Bra kombination. Men jag lurar på ett TIG-paket till invertern, med tanke på vad det kostar att fylla 5-literstuberna så lönar det sig nog ganska fort även om TIG-gasen inte är helt gratis heller.

  14. #34
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av alex.johansson Visa inlägg
    Många som förespråkar tig, så även jag. Köpte för några år sedan en stor esab ac dc tig. Hade aldrig svetsat innan men efter idogt tränande så blir fogarna nu helt ok! Men det tar tid att lära sig, men det är ju fantastiskt roligt att svetsa tig! Brukar jämnföra tig svets och mag lite som att stripa med svärdsläparen och stripa med sån där fuskbehållare
    Tänkte även fråga Ang wolfram till er som har koll, är det nån som provat de elektroderna verktygsboden säljer? Ska ändå köpa tillsatsmaterial därifrån..
    Köpte 1,6mm Guld (universal).Inte hunnit testa så mycket än, men det lilla jag svetsat så funkar de prima. Svetsade 4mm aludurk och det gick, skulle dock inte köra grövre material med 1,6 men om du köper 2,4mm så klarar du dig fint.

    När vi ändå pratar TIG så kan jag bara säga att fotpedal bara är sååååå jävla najs.






    Lite besserwisser som man är så kan jag inte låta bli:


    Fog
    http://1.bp.blogspot.com/-FPl5WMWgNn...s1600/0201.JPG

    Svets
    http://4.bp.blogspot.com/-oOmgWUkvo_...0/100_1139.JPG


  15. #35
    Tänkte också lära mig svetsa (på nytt) då jag ska försöka ge mig på ett stelbensbygge. Det jag kommer svetsa är då främst fästen på ramen. Har aldrig byggt hoj innan och det var 20 år sedan jag senast höll i en svets (MIG o pinnsvets) så vi får väl se hur detta går Verkar som dom flesta förespråkar TIG. Någon som kan tipsa om en bra och inte allt för dyr TIG-svets till en nybörjare? Något märke som är bra eller något man ska passa sig för?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”
    Av braigasen.com i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2017-08-18, 16:56
  2. Styrbyte med allt vad de innebär tips till dyna fat böb
    Av thek i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 23:22
  3. Allt snyggt!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 11:28
  4. Allt för er trevnad vänner
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 22:36
  5. Här kommer nästan allt nytt på 2012!
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 16:01

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •