Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Svetstråden - allt om svets

  1. #1

    Svetstråden - allt om svets

    Vet inte om det finns på forat sedan innan, men kör igång en hjälptråd om svetsning.

    Likabra att jag börjar direkt med fråga. Har aldrig hållt i en svets och kan inte ett smack om vad man behöver, men är sugen på att lära mig.

    Ok, vill kunna svetsa exempelvis diverse fästen på min ram, även svetsa ihop rör till ett blås.

    Vad behöver jag köpa? Vilken typ, MIG & MAG, TIG, etc, vad skiljer, vad är mest prisvärt, lättast etc etc. Vilket märke osv. Gärna länkar till vettiga maskiner på nätet.

    Material handlar om stål, inte aluminium eller rostfritt i första hand.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    Enklast och billigast är lätt Mig&Mag och ska du ändå inte svetsa rostfritt är det onödigt att lägga pengarna på en tig.
    Rostfritt är det doch tig som gäller.
    http://harleyforum.se

  3. #3
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    admin, jag har ett snarlikt inlägg i en tidigare tråd, tror det var Mullemecks tråd.

    Jag kan svetsa hjälpligt med sk elsvets, gas och Mig men har förstått från några byggare här inne att SFRO (rätt eller fel) vill att man svetsar med TIG så därför köpte jag ett TIG paket till min sk. El-svets. Man behöver öva en del men egentligen inte så svårt om man kan någon av de övriga grunderna, sen lämnas det en del att önska om vi talar utseende på fogar . Har också hjälp av en kompis som är certad svetsare som kan bedöma hållfastheten. Min slutsats är att Övning ger färdighet.

    Jag skulle rekommendera att du börjar med en liten gassvets, den behöver man alltid även om det inte är för att svetsa :-) dock den svåraste tekniken tycker jag. Migar är enkla att hantera, kanske därför förstavalet om man skall ha en svetsutr. bara.

    Min erfarenhet (hobbysvetsare) säger mig att en Mig under 150 amp nej tack, ESAB är bäst men det finns bra alternativ. Biltema har faktiskt en heldel att välja på till bra priser.

  4. #4
    V.I.B cranks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    hemma
    Inlägg
    116
    Tackad: 0
    vilken kul tråd då svets är d roligste ja vet =) å jobbar med det.

    mitt tips är en mig/mag men det är mag du svetsar med, tig svets är för svårt och dyrt å börja med som nybörjare enligt mig. och mitt svar på att den bara används till rostfritt är ju lustigt . därför sfro helst vill att man ska svetsa tig vad ja kan tänka är att tig har en mkt bättre värme delning och blir mer värme samt mer hållfast het en men en spottcobra (mag svets).

    men för den hardcore och kunnig svetsare skulle rek en ac/dc svets då har man växel och likström i samma maskin plus att man kan köra pinnsvets med den, och jävligt dyr att inhandla ,

    d man ska tänka på är att man ska ju ha tillgång till reserv delar till svetsen .

    http://www.blocket.se/stockholm/Esab...htm?ca=1_9&w=3

    prisvärd liten esab räcker till moppe byggen och bil plåt, tar ju inte så mkt ström heller sj har ja en esab c280 men den är för tyngre saker men går fint å svetsa smått med också. allt beror ju på vad man ska ha svetsen till . men svetsa aldrig med fluss tråden i en mag svets dvs tråd som man inte behöver gas till d är bara skit. utan kör hellre med homogen tråd

  5. #5
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    +1 crank

    Hardcore va ordet! Hehe.

    Jag föredrar pinne framför allt utom tunnplåt men tycker det blir snyggare resultat med TIG, efter lite träning förståss, såg för djävligt ut från början.

    Svetsning av rör upplever jag som lättare med TIG än pinne.

    Ditt resonemang om värme/TIG/SFRO - då undrar jag om inte gas ändå är den bästa lösningen för en hobbysvetsare, då har du dessutom ett värmeverktyg för rostade bultar å annat skit man råkar ut för ibland, vad säger du?
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-17 klockan 00:21.

  6. #6
    Kul tråd. Att svetsa är riktigt roligt, Har själv mest svetsat med TIG. Gillar hur snygga svetsar man kan lägga. Sen när man pulsar så blir det ju grymt snygga svetsfogar.
    Som sades, bara att öva och öva

    Tolf

  7. #7
    Skoj med en svets tråd. Jobbar själv som svetsare men det verkar som jag går emot strömen här så säga.

    Jag lägger min röst på Tig varje gång. Av den enkla anledningen att det blir bäst svets varje gång.

    Ranking:
    1 Tig så klart. Nån som visar hur det går till och lite övning så är det i särklass den snabbaste metoden att blir bra i. + att det inte behöver nåt efter arbete.
    2 Pinne men då skall det vara basisk pinne för det blir snyggast svets.
    3 Mag, även om jag jobbar med denna skit metoden varje dag så hade jag aldrig svetsat med denna på hojen. Alldeles för lätt att det ser ut som kattskit helt enkelt och att man får bindfel. verkligen inget för amatören i mina ögon.

  8. #8
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Skuggan55:...men det verkar som jag går emot strömen här så säga.
    Nä det tycker jag inte du gör , TIG är nog lämpligast för alla byggare här (relaterar SFRO) men samtidigt skall man tänka på att man sällan har bara en svets i garderoben om man är en sk. "allmänpulare".

    Det jag skulle vilja fråga dig om eftersom du är ett proffs, varför utelämnar du MIGen? ( jag tror jag vet men frågar ändå
    Jag började med att laga och bygga bilar och då var den första svetsen en gas, kort därefter en MIG dessa 2 var tillräckliga för nästan allt en hobbymekare/pulare inom bil o mc plus lite konstruktion kan råka ut tror jag. Gasen är oersättlig som diverse verktyg eftersom ingen av de andra går att använda för att värma med, sen kan man erkänna att det inte är pissenkelt att svetsa med gas på grund av just effekterna av värmen som blir.

    Det är där MIG/MAG och i viss mån TIG kommer in, att svetsa med MIG är "enkelt" men kanske inte alltid bästa metoden pågrund av, ja just det är min fråga om du/någon skulle vilja utveckla det?


    Lite läsbart
    http://www.svets.se/tekniskinfo/svet...380009917.html
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-19 klockan 08:11.

  9. #9
    Tjena JR

    Mig/Mag är samma svets. Det är en trådmatare svets båda två. Det enda som skiljer dom åt är gasen och materialet man arbetar med. Mig används till Rostfritt och aluminium. Anledningen till att jag föredrar Tig framför Mig/Mag är att det är mycket svårare för en ovan svetsare att ställa in den så att den funkar bra, det är super lätt att man får kallsvetsning eller bindfel i svetsen. Jag personligen vill inte att en svets går i sönder när man är ute o kör.

    Ni som kan bättre får gärna rätta mig...min teori kunskap är 10+ år gammal.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av skuggan55 Visa inlägg
    Skoj med en svets tråd. Jobbar själv som svetsare men det verkar som jag går emot strömen här så säga.

    Jag lägger min röst på Tig varje gång. Av den enkla anledningen att det blir bäst svets varje gång.

    Ranking:
    1 Tig så klart. Nån som visar hur det går till och lite övning så är det i särklass den snabbaste metoden att blir bra i. + att det inte behöver nåt efter arbete.
    2 Pinne men då skall det vara basisk pinne för det blir snyggast svets.
    3 Mag, även om jag jobbar med denna skit metoden varje dag så hade jag aldrig svetsat med denna på hojen. Alldeles för lätt att det ser ut som kattskit helt enkelt och att man får bindfel. verkligen inget för amatören i mina ögon.
    Vad betyder basisk vad är skillnaden mot en icke basisk .Jag har använt ok 48 till "allt" styrhuvud gaffelkronor motorfäste
    Jag har bara fått för mig att svetsen blir hård som f-n med migen.Det mesta svetsar jag med migen men det som absolut inte får spricka svetsar jag med pinne.Tig känns lite overkill på hobbybasis de e billigare och sno rondeller på kneget
    Senast redigerat av pidde den 2012-04-19 klockan 23:42.

  11. #11
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Tjena Skuggan55!

    Håller fullständigt med dig och det är just därför jag kompletterade med TIG fast jag har de bägge andra innan.

    Men det som är lika för alla metoder är att övning ger färdighet och ingen skall förledas att tro att man köper en svets å svetsar ihop en mc-ram utan att träna och veta vad man gör.

    Rätta mig om jag har fel men det har väl inte hänt så mycket med metoderna, mest på materialsidan de senaste 10 åren

    Bra överblicksbild http://www.svets.se/tekniskinfo/svet...380009688.html
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-20 klockan 08:20.

  12. #12
    @pidde. Skall jag vara ärlig så har jag glömt varför den heter basisk pinne. Det är nåt dom lägger i höljet när dom tillverkar pinnarna som gör dom basiska. Om du känner en svetsare som har möjlighet att visa dig skillanden mellan dom två olika så tycker jag att du skall se det.....det är en ganska hög skillnad på dom.

    @JR Där har du rätt på båda punkterna. Tekniken har gått framåt men inte hur man svetsar dom så säga. Materialet har ju oxå gott framåt men det hade varit konstigt om det inte hade gjort det.
    Det finns inte en person som bara kan sätta sig o vara en duktig svetare......ÖVA ÖVA OCH ÖVA LITE TILL.

  13. #13
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0


  14. #14
    Jag får rätta mig själv......ok 48.00 är basisk pinne....jag tänkte på rutil pinne.

  15. #15
    V.I.B Dunders avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Järna;Hölö, Mölnbo, Gnesta! Men mest i Verkstaden
    Inlägg
    53
    Tackad: 0

    Olika svetsar för olika behov Tigen till mer finlir,miggen till mer allraond, pinne till mer bondsmide och grövre konstuktioner, samt att den fungerar bra ute, då den inte är så känslig för vind och väder, som en svets som kräver skyddsgas. Nu går det att få ganska snygga fogar med miggen oxå, om man ser till att ytorna är rena från rost och färg, samt att man slipar ut lite för svetfogarna, och lämnar lite spalt. Med miggen eftersträvar jag oftast fallande fogar, svetsar jag horisontelt med miggen så vill jag ha spalter,samt att jag v-fogar. Är det krävande synliga svetsar så ställer jag in svetsen först på en provbit, innan jag ger mig på det slutgilltliga. Men det viktigaste är nog ändå svetshatten och bra syn! Tiggen kan vara svår att köra med i trånga utrymmen då man vill ha huvet ganska nära där man lägger fogen, Ja var sak till sitt ändamål!

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Glöm inte heller att skaffa en kvalitets skärm, jag har en billig variant från Jula som är helt kass, det tar flera sekunder innan jag ser smältan så det är väldigt lätt hänt att jag doppar elektroden och fastnar.
    Innan jag bytte karriär var jag rörläggare i 28 år och har svetsat enormt mycket med gas, i dag tycker jag att Tig svetsen är bättre men skulle inte klara mig utan hederliga gas svetsen som är väldigt bra även till att silverlöda med, mycket användbar metod.

  17. #17
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Kört med Esab MIG sen begynnelsen (JuraTiden tror nån kanske?) , starta med en liten 125 amp skit som snabbt moddades till ett rullande konstverk för gasflaskan & "skötbord" på ovansidan , tippade titt som tätt förstås men "jag kan själv" stod betydligt högre än säkerhet i garaget!

    Blev en 180Amp efter den & den hade jag mer än 10 år enda tills jag slog igen 2010 & den nya stollen flyttade in i huset , han tog även över svetsen bla. , frun tog jag dock med mig om någon undrar!

    Svetsade mest bilplåt & konstruktions grejer till bilbyggen på upp till 3-4mm. men åxå grövre grejer (bodde på landet) traktor skopor , skördetröskor , grävmaskiner & annat bröte bonnlurkarna kom med , by smeden svalt väl ihjäl stackarn men hade rykte om sig smälta allt han tog i , tom. traktorvagnar han svetsade i SLOG SIG & blev SNEA haha
    Vad jag vet tappa dom aldrig nåt mer alt. det sprack för dom det jag svetsade åt dom utan dom kom alltid tebax med andra , nya problem.

    ... så visst går det få hållfastighet med MIG & inte ser det så dumt ut heller efter ett par 100 stycken 15kg rullar med tråd!


    CS//

  18. #18
    Jag köpte mig en EWM picomig 180.
    Rena rama drömen att svetsa med jämfört med den gamla Esab smashweld 180 som vi har i garaget.

    Picomigen klara både mig/mag, el samt tig (lift-tig), har inte hunnit testa annat än migen än men funkar kalas bra.
    Bara att ställa in materialtjocklek och så kör man. Det går att ställa både spänning, ström och trådmatning manuellt men jag har inte varit i behov av det än.

    dom finns på blocket ibland lite begagnade för omkring 10000, ny kostar över 20 000kr

  19. #19
    Har precis börjat TIG svetsa, har inte mycket kunskap om svetsande innan utöver lite MIG plåttrande och pinne, inget som kräver att det ska vara tätt. Nu har jag börjat med att TIG svetsa i ett tappert försök att svetsa min egen badtunnekamin, vilket inte har gått så bra!
    Se och häpna, såhär jävligt kan jag svetsa med TIG...


    Är det bara för att jag är kass eller har jag fel inställningar på svetsen? Svetsar på 2mm rostfri plåt.

  20. #20
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Williammc Visa inlägg
    Har precis börjat TIG svetsa, har inte mycket kunskap om svetsande innan utöver lite MIG plåttrande och pinne, inget som kräver att det ska vara tätt. Nu har jag börjat med att TIG svetsa i ett tappert försök att svetsa min egen badtunnekamin, vilket inte har gått så bra!
    Se och häpna, såhär jävligt kan jag svetsa med TIG...


    Är det bara för att jag är kass eller har jag fel inställningar på svetsen? Svetsar på 2mm rostfri plåt.
    Gammalt ordspråk: Övning ger färdighet
    There are no problemsonly solutions

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”
    Av braigasen.com i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2017-08-18, 16:56
  2. Styrbyte med allt vad de innebär tips till dyna fat böb
    Av thek i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 23:22
  3. Allt snyggt!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 11:28
  4. Allt för er trevnad vänner
    Av hasse diesel i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 22:36
  5. Här kommer nästan allt nytt på 2012!
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 16:01

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •