Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: New vs Old school

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Question New vs Old school

    När jag kollar bland alla kommentarer och bilder som gillas här slås jag av att de flesta gillar en Oldschool hoj betydligt mer än en nyare design.
    Det är svårt att få folk att acceptera nåt nytt.
    Ta tex baggertrenden i USA med 26 tums framhjul och långa låga hojar.
    Det är stort i USA men finns knappt här.
    Lite olika "nyare" designer:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	r131_fighter.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	5834
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	harley-davidson18.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	5835
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logan%20Bagger.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	5836
    "Old school":
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Iron_Slave_Choppers_old-sou.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	5837
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stevet97hdi3-468x290.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	28,1 KB 
Id:	5838

    Vad säger ni?
    E vi "fega" som inte tar till oss det nya direkt?

  2. #2
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Kan tänka mig att det beror mycket på åldersgruppen. Exempelvis så tycker jag att hojar byggda av hd ca 1960-2005 ser förbannat tråkiga och gubbiga ut generellt. Först när folk satt kapsågen i dem så blir de något att ha. Sedan så började HD få till modeller så som night rod, street bob, fat bob, nightster osv som tilltalar mig.

    Sedan så av de hojarna du har där så tycker jag nog att något i stil med den översta hade kunnat vara intressant, hade gärna testat en sport-bigtwin. Övriga hojar, inklusive old school är inget som fallar mig i smaken av de där bilderna i vart fall.

    Baggern med stort hjul tycker jag får konstiga proportioner, lite svårt att fatta hur någon kan tycka den är snygg, men de övriga kan jag förstå varför folk gillar i vart fall.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  3. #3
    Jag måste säga att jag tycker det är tvärt om faktiskt..

    Efter ca 10-15år av pro street byggen med krom, gräsliga lackjobb och 300bakhjulshets så känns spinkiga "old-shool" hojar som är byggda för att köras mer som en frisk fläkt!

    Alla amerikanska bloggar jag följer så domineras dessa av yngre människor som gillar smidiga tighta hojar..

    men nu är ju jag lite partisk också..

  4. #4
    Ju mer stilar som passerat desto mer extrem känns det som nytänkande designer måste vara. Det blir mer utställning på "moderna" harleys.
    Jag tycker baggerstilen med jättefälgarna och tejpdäck är riktigt ful. Vi har nog generellt ett annat formspråk i skandinavien än i USA, så vissa stilar blir nog aldrig stora här.
    Och nya och moderna hojar finns ju så många andra fabrikat som gör.
    För mig iaf är harley på ett sätt ett steg tillbaka, till klassiska värden, rock och tidlöshet.
    Old school hojarna idag är ju heller inte kopior av hojar från förr, de är ju en ny sorts stil med många yngre byggare.
    Jag gillar helt klart old school stilen, fast det är ju det som är new-school!
    Skulle hellre köra italienskt eller engelskt än V-rod eller bling-bling-baggers.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Jag tycker att jänkarna har ganska taskig smak oftast. Kolla OCC med jävla långa ramar med styrhuvudet 30-50cm framför främre cyllen! Dom måste ju ligga på tanken o köra! Sen Arlen Ness plåtlådor och baggers med vagnhjul Nä,hederlig svenskchopper stuk är snyggt likaså bobberstuket. Svenskarna kan bygga hojar
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Lars, jag tycker alla hojarna är snygga och jag skulle mycket väl kunna tänka mig köra vilken som av dem.

    När det gäller att ta till sig trender så tror jag vi i Svedala, jämfört med USA, har svårare för att ta till oss "sticka ut och extrema koncept" av någon slags kulturell tradition (ja, lite fega ), därför tar det oftast lite längre tid här hemma för nya trender att etablera sig. När en trend väl etablerat sig brukar det nästan alltid bli en allsmäktig etablering istället, det är väl det som skapar trögheten (läs:fegheten) egentligen för nya trender.

    Det är väl också allmänt vedertaget att "ungdomar" inte brukar vara rättstrogna till etablerade stereotyper, som väl är.

    Roligaste byggena tycker jag är dem som blandar lite av alla "skolor" och där inget är heligt eller fel/rätt.

    Baggertrenden är nog lite pågång tycker jag mig se men den är ju också rätt kostsam, för en säsong på 4-5 månader. Var ligger "Baggercentra" i USA är det inte i de mer året runt mässiga områdena. Troligen är det så för där kan man ha baggern ist för en " US Svensson cab" eller Porschen om man vill "sticka ut".

    Det brukar finnas ekonomiskt rationella orsaker bakom "tröghet" i trender så det bidrar säker även här, men snart måste alla #Street Gliders" hitta på något nytt tbh till sina "standard kitade" bågar å då lossnar det säker lite för Baggersmoddningar.

  7. #7
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Jag tycker att jänkarna har ganska taskig smak oftast. Kolla OCC med jävla långa ramar med styrhuvudet 30-50cm framför främre cyllen! Dom måste ju ligga på tanken o köra! Sen Arlen Ness plåtlådor och baggers med vagnhjul Nä,hederlig svenskchopper stuk är snyggt likaså bobberstuket. Svenskarna kan bygga hojar
    OCCbygge:

  8. #8
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Xbones ... hederlig svenskchopper stuk är snyggt likaså bobberstuket. Svenskarna kan bygga hojar
    Håller med men du får inte glömma dina landsmän, jag tycker finnarna slagit sig fram till en ledarposition i Norden på den senaste tiden, riktigt snygga byggen "out of the box".

    Fyra av åtta 1:a pris på Custom Bike Show 2011 http://www.custombikeshow.se/cbs_pre...11vinnare.html
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2012-04-01 klockan 19:48.

  9. #9
    V.I.B chrille64s avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Hudiksvall Hälsingland
    Inlägg
    101
    Tackad: 0

    Det väl det som är så trevligt med hojkulturen, det finns så många olika smaker, personligen har jag svårt för traditionella choppers där man kan kasta hjälmen mellan toppen och tanken. Jag är väl en av de få som inte gillar aphängare heller tycker det är få hojar som får bra proportioner men dessa styren, men det är bara vad jag tycker. Jag är svag för det rena feta stuket fett tramhjul lågt styre inga kåpor eller glasrutor även kraschbågen fram på touring modellerna ser jag gärna är borta. Letat efter hoj några år och hittade den som jag vill ha nästan färdig. kör nu som den är nu denna säsong och till vinten får jag se vad som ska förbättras. Jag uppskattar verkligen alla som bygger om sina hojar så de får dem som dom vill ha dem och ser också lite avundsjukt på deras sinne för detaljer och hantverk.
    Nulla via invia est

  10. #10
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Håller med men du får inte glömma dina landsmän, jag tycker finnarna slagit sig fram till en ledarposition i Norden på den senaste tiden, riktigt snygga byggen "out of the box".

    Fyra av åtta 1:a pris på Custom Bike Show 2011 http://www.custombikeshow.se/cbs_pre...11vinnare.html
    Ja,det glömde jag o nämna. Finnarna bygger faktiskt sjyssta hojar o lite skiftande stilar Lars Nilsson,bobbern tillhör ju inte vanligheterna hos OCC?
    There are no problemsonly solutions

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av chrille64 Visa inlägg
    Det väl det som är så trevligt med hojkulturen, det finns så många olika smaker, personligen har jag svårt för traditionella choppers där man kan kasta hjälmen mellan toppen och tanken. Jag är väl en av de få som inte gillar aphängare heller tycker det är få hojar som får bra proportioner men dessa styren, men det är bara vad jag tycker. Jag är svag för det rena feta stuket fett tramhjul lågt styre inga kåpor eller glasrutor även kraschbågen fram på touring modellerna ser jag gärna är borta. Letat efter hoj några år och hittade den som jag vill ha nästan färdig. kör nu som den är nu denna säsong och till vinten får jag se vad som ska förbättras. Jag uppskattar verkligen alla som bygger om sina hojar så de får dem som dom vill ha dem och ser också lite avundsjukt på deras sinne för detaljer och hantverk.
    Kolla min gamla på mina hojbilder. Tycker den hade sjyssta proportioner.
    Senast redigerat av xbones den 2012-04-01 klockan 21:19.
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Jag gillar alla stilar....men det ska var körbart, och det ska användas!
    Bobber 883 -06

  13. #13
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Man kan väl egentligen bara nämna boss hoss som prov på jänkares smak.
    I have come here to chew bubble gum and kick ass, and I am all out of bubble gum.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Man kan väl egentligen bara nämna boss hoss som prov på jänkares smak.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    OCCbygge:
    Ser ut som någon form av tribute till 1958 Corvette.
    Läcker hoj hur som helst!

Liknande ämnen

  1. Film: School Bar
    Av JohnnyRocker i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 09:08
  2. Ny old school kille.
    Av ThE DoG´s i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 18:22
  3. Hyr en Old School Chopper!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 18:51
  4. Swap Meet/Ol' school hoj-möte?
    Av ddsn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 00:06
  5. Vad kallas detta stuk? Ols School?
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 19:55

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •