Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: SFRO besiktning - tips, trix och hjälp

  1. #41
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av faean74 Visa inlägg
    Hejsan.
    Jag har letat lite i Nya SFRO boken om att bygga en egen motor och få den godkänd men inte hittat något mer än att man ska ha ett intyg från bromsbänk med effekt mm.
    Nån som har erfarenhet av att få en egenkonstruerad motor godkänd som kan ge lite tips,jag ska kontakta SFRO lite senare om detta men motorbygget är bara i startgroparna ännu och även om den inte går att få godkänd så ska den byggas iallafall. ;-)

    bygga motor själv- respekt.., jag har inget att tillföra men lägg in bilder osv, blir kul att följa, klarar du bygga en motor själv så klarar du nog att få den godkänd, känns som där är mycket annat som är svårare?

    Mvh Henke
    bygga motor själv- respekt.., jag har inget att tillföra men lägg in bilder osv, blir kul att följa, klarar du bygga en motor själv så klarar du nog att få den godkänd, känns som där är mycket annat som är svårare?

  2. #42
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Vi är två st som ska bygga en varsin hoj så småningom,vi har börjat med Cad:ning av motor nu för vi behöver ju mått på den för rambygget senare men jag lovar att starta en tråd under medlemsbyggen senare när det händer lite grejer. Vi har räknat med åtminstone 2-3 års byggtid(hoppas jag iallafall att det ska gå så fort...)
    Han jag gör detta med har redan gjort en vätgasdriven V8 och en encylindrig fyrtaktare så motorn ska vi få fart på och hoppas även få igenom den på besiktningen..

  3. #43
    Nyfiken... Vad blir det för typ av motor? stånka, twin, trippel, el, bensin eller vätgas? Frågorna hopar sig! Berätta gärna mer...

  4. #44
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2013
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av chrilleroyal Visa inlägg
    Nyfiken... Vad blir det för typ av motor? stånka, twin, trippel, el, bensin eller vätgas? Frågorna hopar sig! Berätta gärna mer...
    Det kommer bli en twin på ca 1200 kubik med kolvar och lite andra delar från en Volvo B20 eller B23 motor.
    Ska inte skriva mer i denna tråd utan när vi kommit längre fram i projektet så kommer det startas en tråd på mer passande ställe i forumet..

  5. #45
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Nån som vet hur det skiljer i buller mellan 1 3/4 och 2 tums pipor? Jag håller på med ett trikebygge där det inte finns färdiga avgassystem att köpa och 1 3/4 böjar har blivit svåra att få tag på.
    Det är INTE en Harleymotor, däremot en japansk motor med samma cylinderantal och vinkel, fast större. Den skall ju amatörbesiktas och jag tänkte montera ett par stora ljuddämpare under bakaxeln så de inte kommer att synas, tanken är att det skall bli en modernare variant av klassiska Servicar.

  6. #46
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    större =dovare dock kan det vara sämmre effektmässigt om du inte har en fetstor motor

  7. #47
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    större =dovare dock kan det vara sämmre effektmässigt om du inte har en fetstor motor
    Jag har fått tag på 1.75 böjar (eller beställd), så det löser sig nog, det är förstås bullerprovet jag oroar mig för. 1.75 är rent faktiskt grövre än original, då den har dubbelväggar på avgasrören original, det blir nog bra (hoppas jag). :-)

  8. #48
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    det blir det säkert, bullerprovet löser man med något provisoriskt, ingen vill köra omkring med något som låter som en elmoppe.

  9. #49
    Håller på med ett bygge hemma i garaget tanken är att det ska registreras som amatörbyggt fordon, snart dags att lyfta luren och ringa SFRO. Men på senare tid har jag mer och mer börjat fundera på att få tag på gamla reg. handlingar och applicera dessa på mitt bygge. Det borde väl vara genomförbart? Då blir det registrerat som ett ombyggt fordon istället om jag förstått rätt? Det jag undrar över är VILKA papper jag skall leta efter? Jag förstår att det är fördelaktigt om reg handlingarna stämmer med bygget så mycket som möjligt=mindre ändringar. Men egentligen borde det väl fungera med vilka reg handlingar som helst sålänge det är en mc? Tänkte att jag skulle leta rätt på måt gammal veteranar-objekt med reg handlingar och sno dessa till mitt nya bygge, sen med SFROs hjälp få alla "ändringar" inskrivna.

  10. #50
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Skillnaden mellan amatör- ombygge bestäms av hur mycket som är kvar av ursprungsramen, så det kommer inte att gå som du har tänkt.

  11. #51
    Om det fungerar som du säger, hur har då folk burit sig åt som byggt på helt nya ramar men ändå lyckats få sina byggen reggade som ombyggda fordon med bra årsmodell? Och då skulle det ju inte finnas någon vits i att köpa gamla reg handlingar överhuvudtaget, men det är ju en ganska lukrativ marknad

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.blocket.se/blekinge/Harley_Davidson_Chopper__58_47091771.htm?ca=12&w=3 t.ex denna

  12. #52
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    De har ju en Harleyram med identitet, som kanske besiktad och talar inte om att de har bytt ram, förr var det enklare då man reggade ombyggde fordon direkt hos bilprovningen, i dag går även detta genom SFRO, att köpa den nya bygghandboken tycker jag nästan är ett måste.

  13. #53
    Låt säga att man krockar sin hoj så att ramen blir helt skev, eller den är helt genomrostad, då måste man ju få byta ram utan att det för den skull måste bli ett helt nytt fordon

    - - - Uppdaterad - - -

    Kolla på denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Harley_Davidson_Chopper_Bygge_Fri_Frakt_49608540.h tm?ca=12&w=3 Vem som helst ser ju att den ramen inte är från 1974

  14. #54
    För att den ska kunna registreras som ombyggt fordon ska originalramen runt motorn vara kvar enligt reglerna. Det är lite svårt att komma runt pga att under byggbes (första steget hos SFRO) så måste svetsarna vara orörda samt omålad ram. Jag vet att nån SFRO-representant sket i det om jag hade ramintyg från Calles. Så i det fallet skulle det möjligtvis gå att köpa en ny ram. Gjutna fästen ett måste. Men störigt att chansa.

    Jag hade papper från -47 som jag sålde pga att det var helt fel mått inskrivet och jag orkade inte med regbes. I ett sånt läge är det bara att hänga på skylten och se glad ut, papperna växer dock inte på träd. Jag är lite inne på att köpa en lillsida som är klar, ta skylten och se glad ut
    Men ska du köpa papper så måste det vara harleypapper, -74 och tidigare.

    På denna jag bygger nu kommer jag nog amatörregga och tillverka besiktningskit.
    Chops Of The Dead

  15. #55
    Finns ju gamla reg-handlingar med väldigt lite uppgifter i, t.ex en del saknar uppgifter om axelavstånd osv. Tror jag ska försöka komma över såna papper, ta ut skylten o sätta på min hoj. Skitsamma ifall det är olaglig. Har man ett Besiktinings-kit med blinkers hastighetsmätare tuta osv. som man åker runt utan så torskar man ju ändå om man blir stoppad.

  16. #56
    Ja det går att komma över, absolut... Bara en fråga om pengar
    Ah, jag tar risken haha
    Chops Of The Dead

  17. #57
    Jag håller på med ett Bobberbygge som skall Sfro besiktas. En fråga om ursprungskontroll.. Jag har köpt en ram från Usa med medföljande MSO papper (med VIN nr) och kvitto. Jag har inte papper på importen dock då en bekant hjälpte mig att få hem den. Kan det bli ett problem vid en ursprungskontroll?

  18. #58
    Du har gott å väl med information, så det ska inte va några bekymmer.

  19. #59
    Jag köpte en strippad shovelhead flh, ramen va en softtail ram och jag använde motor och låda och koppling till den andra ramen, det är en stelbens paugcho ram, tänkte slå in dom gamla ramnummren och besikta, tro ni att det kommer upp på deras data softail ram?

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  20. #60
    Det är inte helt enkelt att göra en ny ram gammal.
    Stämmer axelavstånd vikt kan det fungera. Men jag har åkt på några nitar
    Med gammal papper på ny ram
    Det är aldrig för sent att ge upp

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sfro besikta med mikuni hsr 42
    Av Bratpakk i forum Custom & Byggen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 11:59
  2. Problem vid reg besiktning av RG-04
    Av karlmikael i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 21:19
  3. E märkt framlampa vid besiktning? och fästanordningsproblem
    Av Henrik Forslund i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 12:34
  4. Besiktning
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 08:25
  5. Besiktning
    Av sako i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 13:52

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •