Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behöver hjälp med ett elsystem till chopperbygge

  1. #1

    Behöver hjälp med ett elsystem till chopperbygge

    Tjenare

    Håller på bygga en chopper med sportstermotor, men behöver hjälp med ett enklare elsystem.

    Enklast vore ju att ha en sportster att ta elsystemet från, men när man inte har det så får man väl inprovisera!

    Så om någon här har nått simpelt elschema så är jag tacksam.

    Eller om någon sitter på ett elsystem till harley kan det ju funka det med.

  2. #2
    En enkel variant är att köpa en liten eftermarknads elektronikbox (tycker jag) och bygga på frihand.
    Finns lite olika varianter, Bikeline har ett par. (jag kör med en Zodiac brain box light)
    Motogadget(?) skrevs det om i en annan tråd nyligen, och den verkar lite "lyxigare".

    /Ulf

  3. #3
    Jo har sett dessa elektronikboxar som ink*****ar blinkersrelä mm. Tror också det är en bra start att börja med ett sådant. Skulle vara fint med ett elchema för tändningen, har i nuläget bara kabelstammen som kommer upp från motorn samt en lös tändspole.

    Har ISR handtag på nu, (inget jag valt själv) till dessa finns ju färdiga knappar att köpa till. Och dessa borde ju gå bra att kombinera med en sån där elektronikbox.?
    ,

  4. #4
    Ja en sån box funkar säkert kanon till de reglagen.
    Jag kör vissa funktioner vid sidan av boxen bara för att jag har orginalreglage, det blir egentligen bättre med momentana tryckknappar (som jag antar att ISR-prylarna är)

    Vet inte vad du har för motor och vad det är för kabelstam som kommer från den, men på min hade jag i princip en tråd till generatorn, en till startreläet(samt matningen) och en från brytarna, det var allt.
    Så den delen var ganska snabbt fixad, inte mycket att ta fel på, men du kanske har en modernare motor som ger lite mer huvudbry.(?)

    Ett enkelt elschema:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wiring13.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	5199
    Senast redigerat av Lindblom den 2012-03-06 klockan 20:25.

  5. #5
    Fin bild=) motorn är en 883 1995. kommer upp kanske 5-6 kablar från motorn på höger sida. samt 2 från generatorn, men dom är ju enkla.

    Ska ta och klicka hem mig en sån där box snart. Start tänkte jag köra vid sidan om boxen med ett fjädrande tändningslås bara för att göra det enkelt.

    Sen får jag nog försöka få tag i antingen en typ orginal hastighetsmätare eller en sån där modern variant att sätta på styret.

  6. #6
    Nya bekymmer. Eftersom denna motor ej kom komplett så saknas ju en hel del.

    Motorn har ju sån där modern tändning med triggerpunkt, det kommer upp 5 st kablar från denna enhet. Antar att denna kontakt skall anslutas i nån sorts cdibox? för att sedan gå vidare till tändspolen? Någon som vet?

  7. #7
    Har nån bild på elsystemet orginal, kolla på denna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elschema2sporre.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	5211
    Har en bild på resten också. Men borde maila den så den blir större bilden så man ser ordentligt. Om du vill ha dom.
    Senast redigerat av Danne den 2012-03-08 klockan 12:46.

Liknande ämnen

  1. Köpt min första harley och ska byta elsystem! tips? :)
    Av Razzeman i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 00:09
  2. Behöver en järndoktor
    Av Järnsporre i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 20:46
  3. Behöver städas i Garaget
    Av Dragos i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 11:09
  4. Köp av ny hoj, behöver råd
    Av Hagis i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 21:00
  5. Hej. Ny här, behöver HJÄLP :)
    Av moagnes i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 20:36

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •