Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Scavenger total oil change system

  1. #1
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Scavenger total oil change system

    Såg en annons o kollade upp produkten på youtube.
    Den verkar jäkligt vettig.
    Någon med erfarenhet av den?

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Jag är ny på forumet så hej alla! Köpte Scavenger modellen för TC (RC 110) på E-bay för c:a 1 år sedan från http://stores.ebay.com/USMOTOMAN?_trksid=p4340.l2563
    Den fungerar perfekt och jag är mkt nöjd med den.

  3. #3
    Hej och välkommen Jonas.

    Övrigt kan jag oxo rekommendera USMotoman!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Onödiga pengar! Ta det gamla filtert, kapa av botten på det, ta ut filtert ur plåtskalet och torka av plåtskalet invändigt, montera tillbaka plåtskalet och ev. förläng det med en böjd plåtbit till ett dränkärl, baxa runt motorn utan stift tills det rinner ren olja i kåpan, byt till nytt filter klart!

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Sorry om jag e trög men hur menade du nu ?
    Botten på filtret sitter ju gängorna i.
    Tacksam för svaret men förstod inte riktigt.

  6. #6
    Nä botten på filtret är enligt mitt sätt att se det, är med gängan uppåt och då botten neråt. På många ställen med spinn on filter är ett filter monterat så.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Rulle rep Visa inlägg
    Onödiga pengar! Ta det gamla filtert, kapa av botten på det, ta ut filtert ur plåtskalet och torka av plåtskalet invändigt, montera tillbaka plåtskalet och ev. förläng det med en böjd plåtbit till ett dränkärl, baxa runt motorn utan stift tills det rinner ren olja i kåpan, byt till nytt filter klart!

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Citat Ursprungligen postat av Rulle rep Visa inlägg
    Onödiga pengar! Ta det gamla filtert, kapa av botten på det, ta ut filtert ur plåtskalet och torka av plåtskalet invändigt, montera tillbaka plåtskalet och ev. förläng det med en böjd plåtbit till ett dränkärl, baxa runt motorn utan stift tills det rinner ren olja i kåpan, byt till nytt filter klart!
    Riktigt så enkelt är det inte även om tipset är bra. På TC motorerna så pumpas en del av den skitiga kvarvarande oljan tillbaka till oljetanken och blandar sig med den nypåfyllda fräscha oljan.
    Däremot kan man lossa den övre oljeslangen (returen till oljetanken) sitter bakom registerkåpan och släppa ut den skitiga gamla oljan där när motorn är igång. Det är så Scavenger RC 110 funkar med en snabbkoppling.
    Fördelen är att det är fullt oljetryck med ren ny olja hela tiden och att ingen skitig olja blandas i den nya oljan.

  9. #9

  10. #10
    Ursäkta Jag skulle naturligtvis ha nämt att detta gäller åtminstone på en Evo sporre.För mig så är det naturligt att man vet hur oljan går i systemet, alltså att man vet hur det ser ut på sin egen maskin. Hoppas ingen har slösat olja p.g a detta.

  11. #11
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Riktigt så enkelt är det inte även om tipset är bra. På TC motorerna så pumpas en del av den skitiga kvarvarande oljan tillbaka till oljetanken och blandar sig med den nypåfyllda fräscha oljan.
    Däremot kan man lossa den övre oljeslangen (returen till oljetanken) sitter bakom registerkåpan och släppa ut den skitiga gamla oljan där när motorn är igång. Det är så Scavenger RC 110 funkar med en snabbkoppling.
    Fördelen är att det är fullt oljetryck med ren ny olja hela tiden och att ingen skitig olja blandas i den nya oljan.
    Jag har försökt fatta vad "pucken" är till för egentligen på Dynamodellerna? Behövs den verkligen?
    Jag menar, om man pumpar ut gammal olja genom att koppla bort den övre oljeslangen, så borde man ju "skölja ur" oljefiltret med ren olja. Det blir väl inte 100% rent kanske, men det borde väl bli bättre än ett vanligt oljebyte. Eller?

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Bikerboy Visa inlägg
    Jag har försökt fatta vad "pucken" är till för egentligen på Dynamodellerna? Behövs den verkligen?
    Jag menar, om man pumpar ut gammal olja genom att koppla bort den övre oljeslangen, så borde man ju "skölja ur" oljefiltret med ren olja. Det blir väl inte 100% rent kanske, men det borde väl bli bättre än ett vanligt oljebyte. Eller?
    Har sällan hört nån som bara byter oljan och inte filtret samtidigt.När du skriver "pucken" på Dyna modellerna,vet inte om jag hänger med vad detta är för nåt

  13. #13
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Självklart så byter jag till ett nytt filter efter att den gamla oljan pumpats ut...
    "Pucken" syns användas vid oljebyte med Scavenger kittet. Sökte på "Scavenger Dyna" på Youtube så hittade jag en film där det visades hur man gör ett oljebyte. Pucken ersätter oljefiltret under tiden som man pumpar ut den gamla oljan.

  14. #14
    Är det någon motor som skurit för att en liten skvätt av gamla oljan blir kvar? Vi kör ju inte så värst långt mellan oljebytena heller och oljevolymen är beräknad för detta. Ibland löser vi problem som inte finns och inte sällan skapar vi värre problem när vi håller på.
    Pucken är nog för att inte den nya oljan skall skitas ned när den passerar genom det gamla filtret, så det är bara en förbikoppling, typ.

  15. #15
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    206
    Tackad: 4

    Mjo, kanske är det så att detta är en onödig pryl... Som sagt, med täta oljebyten så borde det inte vara nån fara även om det blir kvar en skvätt av förra sommarens olja.
    Skulle dock vara intressant om någon trots allt kunde ta fram fakta som visar om den här typen av oljebyten är "nödvändiga". Förutom dom som säljer produkten då...

  16. #16
    Förra sommarens olja?? Man byter ju på hösten så att hojjen står med ny fin olja hela vintern inför våren. TC har ju ingen backventil som tidigare motorer så det är viktigt vid byte eller oljenivåkontroll att man kör motorn strax innan så att den olja som samlas nere i vevhuset vid stillastående pumpas upp till tanken.

  17. #17
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tjena
    Ville bara visa hur den litern olja såg ut som var kvar i motorn EFTER oljebyte på min hoj.
    Oljan som jag hällt i är ljusbrun och relativt klar i färgen.
    Jag rekommenderar verkligen Scavenger total oil change system.


  18. #18
    En hel liter kvar i motorn, kör du deninte strax innan så att det mesta av oljan pumpas upp i tanken?

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    jo.
    motorn är uppbyggd så att när man tömmer ut oljan står det ca en liter kvar i motorn alltid.

  20. #20
    Borde det inte räcka att lossa pluggen till vevhuset så att den olja som eventuellt finns kvar där rinner ut?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Tips på grymt system Sportster, Acrapovic
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 20:47
  2. Vad skiljer 19" och 21" i total diameter?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 22:50
  3. El system
    Av oggy69 i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 00:26
  4. 2-1 system på Sportster?
    Av 53/74 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 00:31

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •