Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Powercommander vs Supertuner

  1. #21
    Ojojoj, nu är det många undringar ser jag

    Ska försöka reda ut begreppen.....

    Skillanden mellan PowerCommander och RaceTuner/SuperTuner är ofantlig!
    PC'n har 2 tabeller att justera mot SERT/SEST som har runt 16 tabeller.
    PC'n lurar datorn (ECU'n) att jobba lite annorlunda via manipulering av mapsensorn bl.a. Det gör att ECU'n fortfarande begränsar inom sina "maxområden". SERT/SEST jobbar rakt in i ECU'n. Sätter man 32 grader i tändmappen där, så är det det som gäller.
    PC'n är en påhängsmodul som måste sitta på cykeln hela tiden, med fler kontaktdon osv som kan ärga/oxidera (inte helt ovanligt).....

    Effektmässigt är det så enkelt att av en 100%ig höjning står tändningen för 70% och bränslet för 30%, vilket visar att det blir mycket svårare att hitta effekt med PC'n eftersom den inte justerar tändning fullt ut (DynoJets tekniker kan själva inte svara på hur mycket en förändring i tändmappen gör....) I SERT/SEST sätter man den kurvan man vill ha, punkt slut...

    Självklart kan man få en "normal" hoj att gå helt ok med en PC och kör man bara luft/buller räcker det helt ok. Kostnaderna motiverar kanske inte att investera i en SERT/SEST...
    Enda cyklarna jag i stort sett vägrar köra PC på, är V/Night-Rod och Buell. Där fungerar den sällan bra....

    Skillnaden mellan SERT & SEST är mycket liten. Största skillnaden är att SEST är USB-ansluten och sparar mappen i enheten innan den tankar ner den till cykeln via den vanliga seriella anslutningen.. i övrigt "i stort sett" likadan. SEST har en funktion för "självmappning" vilken ingen jag vet fått att fungera

    Problemet som Admin har med sin cykel, är att en del ÅF inte har bänk eller väljer att tro att "standardmappen" räcker. Det är helt fel. Man gör som så att man monterar luft/buller och trycker på den mappen som HD säger skall vara till den kombinationen. Det räcker ytterst sällan, vilket jag ser ofta i bänken.... HD satte det ju som garantikrav att det skulle installeras en SERT/SEST, men utan bänk är man helt rökt när det gäller den biten...

    Kan ju lägga upp en bild från en 1250-Rod som illustration. Cykeln kom direkt från ÅF med "korrekt" SE-mapp pålagd, men gick som en potta sk*t....



    Som sagt, skillnaden mellan pålagd "korrekt" Screamin Eagle map och justering i bänk.
    Observera att detta bara är fullgaskörningen. Skillnaden på delgas var ännu större och vad värre var, växlade brutalt mellan rejält snål och rejält fett. Såpass att endcaps'en var kolsvarta av sot....
    Svart är före och röd är efter justering.
    Visar väl ännu en gång att snacket om att det räcker med att lägga på en färdig SE-map inte har någon som helst substans....

    Ska försöka fixa till en överskådlig tabell med skillnader, men är det någon som undrar något mer.... fråga på bara

  2. #22
    Säger bara två ord: Båging!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Säger bara två ord: Båging!


    Ok, lista på funktioner/skillnader.... skrik till om jag missat nåt väsentligt!


  4. #24
    Bra info, Båging.
    Vi ses i bänken i vår

  5. #25
    Säger bara en sak: BÄNK!!

  6. #26
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Båging! Det verkar ju vara en stor skillnad på grejerna! Får nog tänka om o prata med bänkgubben!
    There are no problemsonly solutions

  7. #27

  8. #28
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    På min street bob var det en färdig SE-map, resultatet var kolsvarta stift, bränslef. 0.65/ mil. Nu efter bänkning 0.5/ mil. Stiften normala. Går även runt lättare på startmotorn. Förmodligen full med sot i förbränningsutrymme= hög komp.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  9. #29
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    En liten update via pm är du vänlig Båging.

    Börjar få ångest,batten har redan varit ute med en av sina
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  10. #30
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Kenny Visa inlägg
    Vem har bänk i Göteborg
    Tomas "Osten" i Härryda. 030131418 eller 0708261432.
    There are no problemsonly solutions

  11. #31
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Bones
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  12. #32
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena ViLa! Kommer hem fredag om två veckor. Ska vara hemma till 11/4. Får ju hoppas på många mil då
    There are no problemsonly solutions

  13. #33
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    hallå då har vi nog redan kört slut första uppsättningen däck

  14. #34
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    hallå då har vi nog redan kört slut första uppsättningen däck
    HehehHinner nog köra ifatt på 2,5veckor om vädret är lagom.
    There are no problemsonly solutions

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    hallå då har vi nog redan kört slut första uppsättningen däck
    Vaddå?? Du kom ju med bil till verkstan i förra veckan???

  16. #36
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Vaddå?? Du kom ju med bil till verkstan i förra veckan???
    Hehheh Jossi,jag har bilen till jobbet nu tack vare en 60års fest men snart kör jag hoj till jobbet. 150mil tur/retur
    There are no problemsonly solutions

  17. #37
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Yes stämmer bra det Båging , dom har ju inte börjat sopa än i Kortedala får väl skylla på att jag hade massa bröte i bilen

  18. #38
    Båging! Vad tycker du om den nya Power Vision? Den gifter sig som SEST/SERT och man verkar ha tillgång till bränsle och tänd mappar och logga data. Det lilla jag har sett så verkar det vara ett rejält lyft från PCV + att man får den lilla skärmen (om man nu gillar sånt)

  19. #39
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena Båging! Angående Direct Link, Power Vision och SEST. Vilket skulle du rekommendera tillsammans med kambyte o så?
    Senast redigerat av xbones den 2012-03-15 klockan 18:44.
    There are no problemsonly solutions

  20. #40
    Båging! Vad tycker du om den nya Power Vision? Den gifter sig som SEST/SERT och man verkar ha tillgång till bränsle och tänd mappar och logga data. Det lilla jag har sett så verkar det vara ett rejält lyft från PCV + att man får den lilla skärmen (om man nu gillar sånt)
    Håller med i allt du säger.... Av den lilla infon jag fått verkar det vara en riktigt bra produkt. Just att man går ifrån piggybacklösningen känns som ett rejält kliv för DynoJet. Och att man kan välja att komplettera med autotuning gör den ju än mer intressant.... Hamnar vettigt i pris ser det ut som också
    Senast redigerat av Båging den 2012-03-15 klockan 18:47.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •