Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Vibrationer?

  1. #1

    Vibrationer?

    Har idag hittat en sportster som jag är intresserad av men träffade en vän som varnade för vibrationerna! Det är en 01 är det så illa? Har för avsikt att steloperera den! Otroligt tacksam för svar! Mvh Nonno

  2. #2
    Nej, tycker jag inte, det ska vibrera ska du dessutom steloperera är det bara å köra. 01 är en bra årsmodell.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Hej och välkommen in i värmen!

    Det SKA vibrera, det SKA leva jävel. Det är en Harley!
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  4. #4
    Ja det är klart att det ska vibrera men som hon beskrev det så gick det inte att hålla 110-120km/h utan att händerna domnar?

  5. #5
    Då är varvtalet ganska högt, kan avhjälpas med annan drevning så femman blir lite lågvarvigare.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #6
    Kan upplevas så i den hastigheten just, dock så bör du prova själv. Själv ligger jag gärna under 100 bara för det e lagom hohoho

    Allting spelar in,person till person, körställning, drevning med mera. Ska du steloperera så känns dock frågan lite löjlig från början. Gnälla om vibrationer i händerna men sedan be om njursvikt i andra änden hehe. Kör hårt! Du kommer bli nöjd

    Ps. 04 o framåt har gummiupphängd motor nära på utan vibrationer.

  7. #7
    Har kört flera av både före 04 och efter..

    04 upp rubbermount, inget snack... Finns ingen anledning att jävlas med kroppen i onödan!

    Stelben = trams
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-02-27 klockan 20:38.

  8. #8
    Hur ska du stelbensoperera? Med stag eller svetsa på en ny bak, det senare går inte med 04 upp. (om det inte kommit på senare tid).
    Hel ramar med stelben finns dock numera till 04 upp. Blir dock överkurs.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9
    Får rätta mig själv då jag såklart hittad stelbensgump för 2004 upp, sorry.

    http://www.elswickcycles.com/hardtai...r_SP1600R.html


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  10. #10
    350 dollar var inte farligt för det. Nästa vinter kanske....

  11. #11
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Vad är du van vid, vad kör du idag? Vad är viktigast, massor av körning eller att få bygga en hoj efter dina idéer å kortare turer? Hur är din hälsa, ja faktiskt, har du disposivitet för "vita fingrar" pga bakomliggande faktorer (typ jobbskada, åldersbetingat mm.)?

    Det jag försöker säga är att det finns massor av aspekter att ta in i bilden, åk o provkör (inte 25 meter utan kanske 25 minuter i blandade farter) absolut bästa rådet tror jag.

  12. #12
    Ja kör en 82a, vibrerar? jo visst, så att jag brukar tappa en nummerplåt per sommar , men jag har aldrig upplevt att fingrarna vitnar eller domnar. Tror inte att det är en hoj man åker Europa runt på kanske, men 50-60 mil på en dag tycker inte jag är några problem.
    Fundera på syftet med hojen, hur långa sträckor du tänker köra, jag är super nöjd med min och tycker att jag har fått mycket hoj för pengarna.

  13. #13
    Ja ni det var både ris och ros! Stelben är en smakfråga, tycker det är grymt snyggt som i senaste big twin med foo fighters hojen as läcker! Min personliga åsikt! Har verkligen fått svar och jätteglad för det. Kort och gott det vibrerar och det är bara upp till mig om jag tycker det är för mycke eller inte! Jag åker och provkör så håller jag tummarna att det inte är fööör mycket för mig. Och om jag sedan tycker att det vibrerar för mycket då är det "bara" att dreva om.. Tack för svar!

  14. #14
    Är det en 883 eller 1200? den senare är starkare med bättre vrid och har större chans att bli vibrationsdämpad lättare eller hur man nu ska uttrycka sig.

    Återkom efter provkörningen.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #15
    Ska man ta en fullt och väl fungerande, bekväm motorcykel och svetsa sönder ramen med nåt hemstukat stelbensskit och montera en massa Bike-Line-skit för att det är "grymt" ?

    Jag har kört orig-Sportster och uppgraderade med PS-dämpare mm
    Fungerar riktigt bra både komfort och "svängmässigt" och skitrolig att köra

    Har dessutom haft det tvivelaktiga nöjet att testa ett par Valen-stylebyggda stelben "Hardcore"-Sportys
    Hoppigt, stötigt + dessutom mkt mysko beteende pga några "Grymma" Old-school Kines-däck med bilprofil
    Anledningen att de var hos mig var att jag fick ägna mig åt att byta Kinesvajrar till riktiga så det
    skulle gå att växla, laga belysn/blinkers som ramlade isär (B-L) sätta i HeliCoil där mupparna dragit i M8 Etc, etc, etc.......
    Visst, han fick ju betala men man blir gråtfärdig ibland när man ser skiten..

    Men den var ju "Ascool" och Asgrym" enligt ägaren.....

    Tänk Dig noga för..
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-02-28 klockan 10:33.

  16. #16
    Det är svårt det där att kombinera utseende med en användbar hoj om man tänkt åka med den eller bara köra den på släp till utställningar. Vibrationer får du räkna med när det gäller H-D. Det är liksom inbyggt i motorkonceptet.H-D har 2 sätt att dölja dem ,gummiupphängd motor eller balansaxlar i motorn.När det gäller Sportster Evo med stumt monterad motor(-03) så skiljer sig utväxlingen på 883(27tänders framdrev) och 1200(29t.)Eftermarknaden har större drev än dessa så du kan flytta vibbarna högre upp i fartområdet.På en orginal 883 är det nog bäst att behålla std utväxling då motorn är för svag att dreva om för att den skall bli trevlig att köra.

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    99-land
    Inlägg
    218
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Ska man ta en fullt och väl fungerande, bekväm motorcykel och svetsa sönder ramen med nåt hemstukat stelbensskit och montera en massa Bike-Line-skit för att det är "grymt" ?

    Jag har kört orig-Sportster och uppgraderade med PS-dämpare mm
    Fungerar riktigt bra både komfort och "svängmässigt" och skitrolig att köra

    Har dessutom haft det tvivelaktiga nöjet att testa ett par Valen-stylebyggda stelben "Hardcore"-Sportys
    Hoppigt, stötigt + dessutom mkt mysko beteende pga några "Grymma" Old-school Kines-däck med bilprofil
    Anledningen att de var hos mig var att jag fick ägna mig åt att byta Kinesvajrar till riktiga så det
    skulle gå att växla, laga belysn/blinkers som ramlade isär (B-L) sätta i HeliCoil där mupparna dragit i M8 Etc, etc, etc.......
    Visst, han fick ju betala men man blir gråtfärdig ibland när man ser skiten..

    Men den var ju "Ascool" och Asgrym" enligt ägaren.....

    Tänk Dig noga för..
    Mycket tänkvärt Onatop!

  18. #18
    Klart du ska stelbygga... finns det ngt annat som ser bra ut??
    Vill du åka Prisvärt, kvalitet, bekvämt och driftsäkert - Köp inte Harley....Köp Japansk touring

  19. #19
    Uppfriskande ärlighet från onatop!

    Jag har själv aldrig kört en stelbenare, men alltid undrat hur det funkar med det svenska vägnätet med alla jävla potthål och tjälskott. Hur kan det vara att bränna över ett rejält tjälskott i 120blås ofjädrat?

    Sanningen är nog att de flesta stelbyggen står i garaget för det mesta.

  20. #20
    Uppfriskande kan man ju diskutera......
    Mc världen skulle ju vara fantastiskt inspirerande och spännande om alla körde optimerade harley originalcyklar.....

    Beror ju helt o hållet om hur man använder hojen...
    Hade nog inte kört stelben om jag rullade 2000 mil/år
    Kör samma mil som jag gjort med alla typer av hojar jag ägt, dock väljer man lite andra vägar.....eftersom
    svenska vägar ofta suger fetb....

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. skumma vibrationer!
    Av svart-drake i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 20:58

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •