Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: EU arbetar för en ny lagstiftning gällande 2 hjulingar...

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Tackad: 0

    EU arbetar för en ny lagstiftning gällande 2 hjulingar...

    Nu är Europaparlamentet på gång...
    Skriver i ett utkast att alla nya fordon borde ha ABS-bromsar. De menar att detta skulle kunna sänka antalet dödsfall med 20 procent inom tio år. Om fler ABS-bromsar såldes skulle priset på dem kunna sjunka, enligt tillverkare.

    Automatiskt dagsljus och insatser mot trimning skulle också minska skadorna, enligt förslaget.

    I förslaget står det också "on-board diagnostic" system (OBD) borde finnas på alla motorcyklar och mopeder. Då skulle det bli enklare att mäta koldioxidutsläpp och upptäcka eventuella tekniska fel på fordonen. Parlamentet föreslår även eko-märkning av motorcyklar och mopeder.

    Tisdag den 22 mars träffar europaparlamentarikerna industriexperter för att höra vad de tycker om lagförslaget.

    Själva får vi vara med och se upp så att inte OBD-enheten blir ett medel att totalt förhindra oss att montera eftermarknadsavgasrör och optimeringsmoduler som till exempel Power Commander om detta skulle diagnostiseras som "tekniskt fel".

    För EU får ingenting vara orört...

    Undra bara vad detta byråkratiska helvete kan föra med sig i framtiden?

  2. #2
    VARFÖR I HELVETE GICK VI MED!Joooo det skulle ju bli sprit på ica

  3. #3
    Hagis
    Guest
    Hörsägen som jag hört gällande ABS bromsarna, så är det redan bestämt! From 2013 ska det vara lag på att alla hojar har ABS, detta gäller dock inte motorcyklar som är gjorda före 2013! Men det gällar alla hojar, hemmabyggen till fabrikat! Och det ska tydligen vara från det datum som hojen besiktigas om det är hemma bygge! Men som sagt hörsägen!

    Automatiskt dagsljus.... menas det då på lyset i sig eller ska dom se till att vi har dagsljus dygnet runt gärna sommar med i så fall

    Men det där OBD, är helt ovis om detta, men det skulle väll betyda att alla hojar ska ha massa sensorer och skit! Om jag har rätt så lär dom aldrig få igenom det, folk lär skrika högt precis som med snuset! Sensorerna är bara skit, fel på dom titt som tät och få som faktiskt kan "meka" med dom! Det betyder att hojen kommer stå i 2-3 månader på en verkstad om en sensor pajar! Snacka om effektivt sätt att sänka dödsolyckorna!

    nä, jag håller med! Varför i helvete gick vi med i det där satans EU. Jag rösta stolt nej så jag är oskyldig!

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •