Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kubb

  1. #1

    Kubb

    Hej där!!
    Jag och mina polare hade en klubb när vi var yngre och körde moppe, nu är det ju mc som gäller så vi tänkte att vi skulle knyta samman vänskapen med ett ryggmärke och klubbnamn. Vi vill ju inte trampa andra på fötterna så jag undrar om någon här skulle kunna ge tips ang. hur man startar upp. Finns det någon organisation eller liknande man ska få godkännande från för att få starta eller andra regler med klubbnamn, tygmärken osv. Tackar för alla svar!

    Erik

  2. #2
    finns en tråd på forumet, om du orkar läsa.

    http://harleyforum.se/showthread.php...ryggm%C3%A4rke
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  3. #3
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Min åsikt är kolla runt så ni inte tar någon annans patch.(viktigt)

    Sen kan ni skita i allt och köra på är mitt råd,bemöt bikers som dom bemöter er så blir det nog inga problem....

    Modellen eller icke är ju ert val.
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av ErikH Visa inlägg
    Hej där!!
    Jag och mina polare hade en klubb när vi var yngre och körde moppe, nu är det ju mc som gäller så vi tänkte att vi skulle knyta samman vänskapen med ett ryggmärke och klubbnamn. Vi vill ju inte trampa andra på fötterna så jag undrar om någon här skulle kunna ge tips ang. hur man startar upp. Finns det någon organisation eller liknande man ska få godkännande från för att få starta eller andra regler med klubbnamn, tygmärken osv. Tackar för alla svar!

    Erik
    Kubb går ut på att först kasta ner motståndarens fem kubbar, och sedan kasta ner kungen. Laget som först lyckas med detta vinner.
    När allting är uppställt är det dags att börja spela. Man kommer ofta överens om vilket lag som ska börja kasta, men man kan även singla slant om det. Den som ska börja kasta ställer sig bakom sin egen baslinje med en kastpinne i handen. Övriga deltagare ställer sig några meter utanför planen. Den som kastar ska försöka träffa motståndarlagets kubbar, och få dem att välta. Man måste kasta raka underarmskast, dvs man får inte kasta ”helikopterkast”, där pinnen roterar i sidled. Om man är flera i samma lag turas man om att kasta.
    När alla kastpinnar är kastade är det det andra lagets tur. Det andra lagetska börja med att kasta de fällda kubbarna, om det finns några. De ska stå bakom sin baslinje, och kasta kubbarna så att de stannar på motståndarnas planhalva. Man har två försök på sig per kubb, men om man misslyckas båda gångerna får motståndarna ställa kubben var de vill på sin planhalva, dock minst en kastpinnes längd från kungen. Om en kubb hamnar rätt ska motståndarlaget resa den rakt upp där den ligger. Motståndarlaget får välja åt vilket håll, men om kubben ligger på en linje måste den resas så att den hamnar inom spelplanen.
    Sedan är det dags att börja kasta kastpinnarna. Först måste man välta de kubbar som står på planen. Dessa kallas fältkubbar. Om man skulle välta en baskubb före man vällt alla fältkubbar, så ska man resa baskubben upp. När alla fältkubbar är välta, så ska man börja kasta mot baskubbarna. När alla kastpinnar är kastade, så är det det första lagets tur igen. De ska börja med att kasta de fällda kubbarna, och sedan kasta kastpinnarna, osv.
    Om ett lag inte skulle lyckas välta alla fältkubbarna, så får det andra laget kasta sina kastpinnar i linje med den fältkubb som står längst fram deras planhalva. De flyttar alltså framåt till en ny, tänkt baslinje. Därmed får de kortare, enklare kast när de ska fälla motståndarlagets kubbar. Man ska dock fortfarande kasta sina fällda kubbar från sin ursprungliga baslinje.
    När alla kubbar är fällda, både baskubbarna och fältkubbarna, ska man kasta på kungen. När man kastar på kungen ska man stå på sin ursprungliga baslinje, även om man har kubbar längre fram. Om man välter kungen så har man vunnit! Detta gäller endast om man fällt motståndarlagets alla kubbar. Skulle man fälla kungen före man gjort det, så förlorar man …
    Om man vill att spelat ska gå fortare kan man bestämma att alla fällda fältkubbar tas ur spel, istället för att kastas fram och tillbaka.
    Lycka till med spelandet!

  5. #5
    Ja kunde inte låta bli

  6. Följande användare tackar hasse diesel för detta inlägg:

    Oden (2017-08-17)

  7. #6
    V.I.B Orxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    236
    Tackad: 0

  8. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Gött att nån kan kubbreglerna Hasse!
    There are no problemsonly solutions

  9. #8
    V.I.B Hd1340s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    249
    Tackad: 0
    Hasse diesel hahahahaha klockrent

  10. #9

  11. #10
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Ja mobbing på hög nivå......

    Lek med tanken att Erik är lite dyslektisk....

    Men visst kubb är kul
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  12. #11
    oops såpass ViLa dysletisk, det var väl bara en bkstav som fll brt i ett annrs välstavat innlggKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	images-2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	7,7 KB 
Id:	4312

  13. #12
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    oops såpass ViLa dysletisk, det var väl bara en bkstav som fll brt i ett annrs välstavat innlggKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	images-2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	7,7 KB 
Id:	4312
    Antagligen det roligaste inlägget här hittills.
    Knugen...

  14. #13
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Hasse, fan detta var nåt av dom roligate inläggen på länge )))
    ErikH skicka ett privat meddelande till mig så ska jag hjälpa dig.

  15. #14
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    oops såpass ViLa dysletisk, det var väl bara en bkstav som fll brt i ett annrs välstavat innlggKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	images-2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	7,7 KB 
Id:	4312
    Menade inte att va sån utan hade en dålig dag med en massa översittare.

    Sorry my bad m8
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  16. #15

  17. #16
    Ingen fara de ska mer till en så för att jag ska vackla ViLa

  18. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av ViLa Visa inlägg
    Ja mobbing på hög nivå......

    Lek med tanken att Erik är lite dyslektisk....

    Men visst kubb är kul
    ViLa, what about Sportstermobbing
    There are no problemsonly solutions

  19. #18
    Hasse du tar ansvar för kubben på träffen!!! för du kan ju reglementet

    Erik du har Mail
    Senast redigerat av Norrland den 2012-02-04 klockan 14:27.
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •