Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Frakta hojen??

  1. #1

    Question Frakta hojen??

    Jag har aldrig fraktat en motorcykel på annat sätt än att jag kört den... Alltså, jag har bara fraktat arslet på cykeln, nu är det cykeln som ska fraktas... Och det rätt snart.... från Stockholm till Emmaboda för att vara lite mer exakt... Och i rådande väder vågar jag mej inte riktigt på att köra den... Även om vintern varit väldigt mild hittills och är det när jag börjar köra så blir det rätt småjobbigt om jag stöter på en snöstorm i Söderköping utan vinterdäck....

    Så, därför frågar jag er... Tips? ...vad är lämpligast, och med tanke på priser? Ska jag tänka på något särskilt? Täckt släp eller lätt lastbil? Borde man anlita firma? En bondes hö-skrinda? ...ja som sagt, jag behöver förslag.... Och alla förslag är välkomna men jag behöver kunna hålla nere kostnaden så mycket som möjligt....

  2. #2
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Har du bil med drag?

  3. #3
    Jag har bil med drag... Men jag får inte dra speciellt mycket med den eftersom jag inte har c kort eller vilken jäkla bokstav man nu ska ha för det... Det är alltså en stor tung bil... Släpvagnens totalvikt får vara max 750kg... Alltså inklusive hojen... Och den väger väl runt 300kg...

  4. #4
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Du får pm snart

  5. #5
    Jag hämtade hem min hoj från Skövde på släp med kåpa som hade fästen för spännband. Gick faktiskt riktigt bra, samt det var mycket lättare än jag trodde.

    Så om du hyr en släp, samt får tag på tre bra spännband så är du hemma.
    Live to ride, Ride to live.

  6. #6
    Jag har fraktat en hel del i skåpbil. Det är jävligt smidigt, men såklart lite dyrare än släp. Släp lör väl inte heller vara några problem, firma behövs inte. Det krångliga kan vara att lasta och lasta av om hojen är låg och du inte har någon bra ramp.

  7. #7
    Jo, jag har en skaplig ramp på firman som jag kan låna... Men jag antar att man oxå måste staga upp framgaffel å så innan man spänner fast den i släpet... Eller ska man staga upp hela hojen eller räcker det med bara spännband förutom på framhjulet? En hojvältning på släpet vill man Juh undvika...

  8. #8
    Jag brukar luta den mot stödet, köra in framhjulet i hörnet på bilen/släpet med fullt styrutslag. Sen spänner jag ner den mot marken från bägge sidor samt lite framåt så att den inte kan rulla bakåt, lägger i en växel. Så länge du litar på att stödet tål ett par extra kilo påfrestning så funkar det. Jag har aldrig gjort något åt framgaffeln, men har man lite taskiga packboxar kan det ju börja såsa lite om man har otur. Gjorde likadant när jag körde kross, och det var aldrig problem med gafflarna då heller. I och urlastning brukar som sagt vara det kritiska momentet.
    Det är ju bra om rampen är lite konvex så att vinkeln mellan ramp och släp/skåp inte blir så skarp och hojen fastnar.

  9. #9
    Jag körde liknande som ovan i skåpbil, men hjulet rakt fram. Ner med stödet så fick polaren sitta på och bromsa med frambromsen medans jag och säljaren drog varsitt spännband mellan kronorna ner i hörnen. Drog även ett spännband tvärs över sadeln för extra säkerhet och den rörde sig inte en millimeter på 20 mil. Problemet var i och ur eftersom den är sänkt, det tog i rampen när vi skulle i och ur, men 2 gubbar bak som lyfte just över första delen löste det problemet.

  10. #10
    ALDRIG låta cykeln stå på stödet!!

    Alla gupp i vägen blir slag rakt upp i stödet och ramen vilket ofta leder till att nånting knäcks, stöd, fästet eller ramen...

    Ställ cykeln rakt fram, spänn framåt neråt på varsin sida av gaffeln för att låsa den i färdriktningen
    Om du kan, så lås även gärna framhjulets vridning med två längsgående plank fastsatta i botten av släpet eller med en tvärgående planka som är lika lång som släpet är brett inuti

    Och för säkerhets skull kan man sen efter det spänna fast cykeln på varsin sida baktill, dock hoppar sällan en Harley så gärna med bakhjulet.

  11. #11
    Ja det där med stödet lät onekligen lite vanskligt... I alla fall när man inte har centralstöd... Men tack för alla tips! Jag ska nog köpa några extra spännband för säkerhets skull så man kan surra fast lite var stans...
    Jag har googlat lite på hur man bäst surrar fast hojen och har väl egentligen bara stött på andra forumsidor där dom diskuterar ämnet... Och vissa förespråkar att man ska dra åt såpass hårt så dämparna går ner en tredjedel av Max utslag... Andra säger att man defenitivt inte ska dra ner dämparna eftersom dämparna kan ta skada och istället bara surra fast i stela delar på cykeln... En. Del andra säger att man aldrig ska surra fast i stela delar eftersom dessa kan knäckas och därför bara surra fast i hjulen (riktigt hur det ska gå till vet jag inte)... Och en del säger att man ska låta bli hjulen eftersom ekrarna kan gå åt helsicke...
    Jag vet varken ut eller in och har av allt googlande inte blivit direkt klokare... Men jag hoppas komma på nåt bra tills det jag måste köra ner cykeln...

  12. #12
    Gör som Jess skriver, och dra ner så dämparna går ner en bit, då kan dom jobba, men inte för mycket, samtidigt som det blir stabilt.
    Har kört hojar så ett antal gånger, och långt, aldrig några problem.
    Tänk bara på att spännband m.m. inte skall få något att skava på, skaver fort när det rör sig.

  13. #13
    Jag drog inte dämparna i bott, bara ner en bit så det inte svajade, och spännbanden gick genom övre och undre kronan så det var inte mycket att skava på. Köpte biltemas billiga band, funkade bra.

  14. #14
    Transporterar bilar till vardags, spänner aldrig i fasta delar, spännband över hjulen bara. Sen har jag ju klossar både framför och bakom hjulen. Har även transporterat mc ibland, spänner som Jess skriver: neråt framåt från styre/styrhuvud, plank i golv bredvid fram/bakhjul, alternativt ett spännband från sida till sida med ett varv genom bakhjul för att stabilisera i sidled. Och som någon skrev innan, tänk på att banden går fria, skaver sönder lacken direkt!
    Go tur!

  15. #15
    enkelt, =) 4 spännband för att vara säker, drar ner framgaffeln något, ett i varje gaffelben, typ vid kronan, någonstans där du inte skadar något å spänn snett framåt på varje sidan.

    sedan två st bak som du fäster i svingen, en på varje sida, dra snett bakåt med varje band, sen kan du köra rally. lycka till

  16. #16
    uttryckte mig dumt. Man ska alltså inte spänna ner cykeln enbart mot stödet. Man spänner från bägge håll. Men jag tycker det är svårt att börja om man inte ställer den på stödet. Jag börjar med att dra åt, spänna lite för att fixera spännbandet på stödsidan, sen spänner på andra sidan tills det känns stabilt. När man är klar är det alltså inte stödet den står på, utan spännbanden den är fastspänd i.

    Jag tror det kommer fixa sig när du håller på...

  17. #17
    Ja, det kommer nog att lösa sej... Får se om jag hinner fixa allt till på lördag för då kanske lasset bär av... Annars så har jag i alla fall fått en hel del fina tips nu som kommer vara guld värt när jag väl ska köra ner den!

  18. #18
    Nu har arslet (jag) fraktat ner hojen... Så till sommaren ska jag frakta arslet PÅ hojen...
    Tack för alla tips jag fått och ett jättetack till er som var med och hjälpte till med olika saker!!!

  19. #19
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag har en hästtransport som jag kan ta om jag behöver det.
    Bara att rulla på hojen, och ställen att fästa spännband är många.

  20. #20
    Fast en hästtransport hade nog inte funkat för mej eftersom vikten på släpet hade blivit för hög... Men jag tror nog att en sån annars är skitbra att frakta hojar med!

Liknande ämnen

  1. bilder på hojen
    Av grillkorv i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 20:03
  2. Rösta, Har du ställt in hojen för vintern?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 20:50
  3. Bänka hojen men mer som att köra själv
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 17:09
  4. Bygga om hojen?!
    Av adHD i forum Omröstningstrådar
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 19:04
  5. Gamla hojen
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 18:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •