Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: Bredaste bakdäcket på Dyna?

  1. #1

    Bredaste bakdäcket på Dyna?

    Funderar på att bygga om lite... Vad är det bredaste däck man kan få på utan att det springer i väg i allt för mycket dollars och jobb?

  2. #2
    Eviga frågan

    På en standard Harley Dyna 06-> kan man max montera på ett 180mm däck på originalfälgen. Denna är 4.5" bred och klarar inte bredare däck.
    Dock rekommenderar jag att köra Dunlops GT502 180/60-B17 detta är specialgjort för 4.5" fälgen och man får 180mm bredd när man mäter.

    Man kan tex. montera ett Avon 180 också MEN mäter du så blir det bara 170mm på plats.

    Bild på Dunlop GT-502 180/60-B17, här monterat på en Dyna Wide Glide.


  3. #3
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    EN 180 är det billigaste men det finns bara ett fåtal speciellt producerade däck som passar den standard fälg,Dunlops SE180 till exempel..nästa steg startar kostar $ $ $ $ som att köpa en 17x6 Cross Bones fälg och montera den på navet för en 200mm breda däck men det är den bredaste !!

  4. #4
    Man kan också få sitt originalnav omekrat. Man köper ny fälgbana (18"x5.5) och nya ekrar. 18" är det vanligaste då det finns större urval av däck. Vill kan ha högre "bobber-profil" kan man köra 17"x6" fälgbana, eller 16".

    Men som Banditen säger ovan, 200mm är bredast UTAN större modifiering, även med original Dyna bakskärm funkar detta (lite upprensning behövs under skärmen).

    Dyna före 2005


    Vad gäller äldre Dynor <-05 så har jag sett byggen där man monterat på 180mm däck. I dessa fall får man använda 20mm belt samt kapa av skärmstagen i ramen. Svingen klarar sig. I övrigt inga andra större moddar.

  5. #5
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    hittade en bild .. man kan se skillnaden mellan den normala 160 däck och 180 ..


  6. #6
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Och detta är 200mm däck på en Dyna Street Bob med XBones 17x6 fälg .. detta är vad jag planerar att göra i år Yovic



    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-01-30 klockan 15:03.

  7. #7
    Superbra! Bra med en Dynadäcktråd Massa tips och idéer.

  8. #8
    Jättebra tråd! Fram då? Vad kan man dunka på där? 120-19", går det?

  9. #9
    I praktiken KAN du montera på ett 120/70-19 däck fram (likadant som sitter på V-Roddarna), MEN du kommer bara att få 110mm bredd om du mäter det.
    Men Avon har ett Venom 110/90-19 som ökar på storleken lite, BikeBandit har denna size på sin Bob (syns på hans bilder). Skärmen "blir" lite lite smalare men tror inte det har nån större betydelse vid regn. Bikebandit får svara på detta.

  10. #10
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    På min SB jag har en Avon Venom 110/90x19 fram och det är den bredaste rekommenderade däck på standard OE SB fälgen... PUNKT SLUT.




    Bredare och du måste ha en ny bredare fälg! ...och om du gillar fett kolla detta .. Xbones fälg och däck på en Street Bob

    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-01-31 klockan 01:11.

  11. #11
    Jag har fortfarande HD Dunlop original sulorna på, vad rekommenderar ni för däck sen när man skall skifta?

  12. #12
    Jag personligen gillar AVON och Metzeler... Original Harley är väl sådär bra.... GT502 Dunlop 180 gillar jag dock. Det är snyggt och hyfsat bra grepp med bra hållbarhet.

    Med GT502 får du dessutom riktiga 180mm, 170mm med de övriga.

    Annars kan du ju låta EKRA om med ny 18x5.5" fälgbana och dräpa på ett 200mm...

  13. #13
    Det där med och ekra om lät mumma , jag får se vad det blir när det är dags, tack för tipsen.

  14. #14

  15. #15

    Så här kan det se ut med 240X40X18

    men då får man lägga till lite € eller $ och en jävla massa kreativitetKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fat Dyna Rear.jpg 
Visningar:	331 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	598
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  16. #16
    Provar Pirelli Night dragon i år. 90/90 21, 180/60 17. Dunlop:s original fann jag överaskande hala på solvarm asfalt. Bra mil på dom dock. 1300 mil sedan kom corden i dagen. Väntar mej inte lika mycket på Pirelli men å andra sidan lovar dom ett sjutusan till grepp. Kosta billigt, 2896:- per set.
    Brum brum sa Harleyn

  17. #17
    V.I.B henkeths avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    31
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Bredare och du måste ha en ny bredare fälg! ...och om du gillar fett kolla detta .. Xbones fälg och däck på en Street Bob
    Cool! Vad är det för framskärm? Behöver nåt liknande (om jag nu ska har framskärm alls vill säga, får se..) då det blir Fat Boy discfälg m 140-hjul fram på min SB denna sommar!

  18. #18
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av henketh Visa inlägg
    Cool! Vad är det för framskärm? Behöver nåt liknande (om jag nu ska har framskärm alls vill säga, får se..) då det blir Fat Boy discfälg m 140-hjul fram på min SB denna sommar!
    130 däck skulle vara den bredaste i mellan standard streetbob gafflar,svårt att passa en 140 utan problem.

  19. #19
    V.I.B henkeths avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    31
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    130 däck skulle vara den bredaste i mellan standard streetbob gafflar,svårt att passa en 140 utan problem.
    Jo jag har blivit varse det.. FB-hjulets nav var för brett för original SB-kronan, fick skaffa ny krona: http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjec...age=%21WW35948, billigt och bra, NOT..

    Dessutom verkar det som att axeln som medföljde var en 1-tums och inte 25 mm trots att så skulle vara fallet, så jag håller på o dividerar med W&W om detta idag.. under tiden skulle Kenta på ACE prova svarva ner 1-tummaren till 25mmm.. får se hur det går, detta var mer komplicerat (och dyrare!) än det verkade från början..

  20. #20
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Varför inte bara byt lagren ??? Tänk på det

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •