Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Intressanta fakta, köpa Harley i England!

  1. #21
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av oggy69 Visa inlägg
    Vad kostar det att få en hoj hem skickad från england.....
    Du kan ju köra hem den.
    Nu jävlar blir det åka av!

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Gustav2K Visa inlägg
    Du kan ju köra hem den.
    Skaffa chassinumret innan bara och teckna en tillfällig försäkring. Undrar bara med plåten i england? I tyskland får man lösa exportskyltar, nån som vet? Vägverket kan ordna en röd tillfällig skylt här hemma vet jag.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #23
    Gustav2K, köpte du en hoj i England eller hur blev det?

  4. #24
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av gronvit Visa inlägg
    Gustav2K, köpte du en hoj i England eller hur blev det?
    Nej, jag håller fortfarande på att spara. Det blir till nästa sommar.
    Angående hur transporten hem går till:
    Köp hojen, få hem pappren av Waars, skaffa röda plåtar, teckna importförsäkring, åk ner, montera plåtarna och åk hem. Ungefär så har jag förstått det, det finns inga engelska plåtar.
    Nu jävlar blir det åka av!

  5. #25
    Jag är kanske snål något jävulskt. Men varför köpa en flång ny hojj? Det finns ju massor av begagnade hojjar här i Europa som är välskötta och gått litet.
    Köper man en sprillans hojj utomland så skall man väl inte betala moms där men lägga på svensk moms här?

  6. #26
    Mycket intressant detta. Det verkar ju kunna vara en riktigt bra affär.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag är kanske snål något jävulskt. Men varför köpa en flång ny hojj? Det finns ju massor av begagnade hojjar här i Europa som är välskötta och gått litet.
    Köper man en sprillans hojj utomland så skall man väl inte betala moms där men lägga på svensk moms här?
    Nix. Ingen moms, tull, skatt, införselavgift, etc. om man köper inom EU.
    Man måste dock se till att momsen verkligen är betald i det land man handlar i, då deras moms oftast är avsevärt billigare än vår.
    Så är varan momsad i ursprungslandet så tillkommer inga extra avgifter.

  8. #28
    Tull etc slipper man ju inom EU. Men svensk moms gäller väl om det inte är begagnat fordon.
    http://www.skatteverket.se/privat/bl...680007917.html
    Så man får dra av tex den Engelska momsen och sedan betala den Svenska.
    Som begagnat fordon så skall det ha tagits i bruk för minst sex månader sedan OCH gått mer än 600 mil.

  9. #29
    Ta mig fan, jag hade fel.
    Bra att du rätade ut frågetecknen lite.

  10. #30
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag är kanske snål något jävulskt. Men varför köpa en flång ny hojj? Det finns ju massor av begagnade hojjar här i Europa som är välskötta och gått litet.
    Köper man en sprillans hojj utomland så skall man väl inte betala moms där men lägga på svensk moms här?
    Den jag vill ha är dyrare begagnad i här än ny i England. Men vist vilket som funkar ju. Om jag hittar en beggad där så är ju det ännu billigare. Samma förfarande fast utan moms. Det är inga problem att ta hem nya fordon. Har gjort det med min bil.
    Nu jävlar blir det åka av!

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Gustav2K Visa inlägg
    Den jag vill ha är dyrare begagnad i här än ny i England. Men vist vilket som funkar ju. Om jag hittar en beggad där så är ju det ännu billigare. Samma förfarande fast utan moms. Det är inga problem att ta hem nya fordon. Har gjort det med min bil.
    Ja där ser man vilka orealistiska drömmar säljare har av sina begagnade hojjar. Man får upplysa dem om vad en ny hojj kostar om man är lite driftig och så skall en begagnad vara betydligt billigare. PRUTA! Om det inte går så får folk ha kvar sina hojjar och du får ta och importera din. Men räkna med att priserna fortsätter ner, verkligheten kommer ifatt förr eller senare.

    Det är smidigt inom EU, har själv importerat en hojj utan problem från Italien. För många år sedan importerade jag min Shovelelectra från USA, det var inga problem heller men mycket skatter!

  12. #32
    Spana även Tyskland och övriga EUR-länderna nu när euron är rekordlåg. En ny Forty eight ligger på €10 700 här. Euron ligger på 8,44 SEK vilket ger ett pris på 90tkr. Vet iofs inte vad de kostar i varken Sverige eller England.

  13. #33
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja där ser man vilka orealistiska drömmar säljare har av sina begagnade hojjar. Man får upplysa dem om vad en ny hojj kostar om man är lite driftig och så skall en begagnad vara betydligt billigare. PRUTA! Om det inte går så får folk ha kvar sina hojjar och du får ta och importera din. Men räkna med att priserna fortsätter ner, verkligheten kommer ifatt förr eller senare.

    Det är smidigt inom EU, har själv importerat en hojj utan problem från Italien. För många år sedan importerade jag min Shovelelectra från USA, det var inga problem heller men mycket skatter!
    Nu kan ju prisskillnader bero på en massa mellan olika länder, exempelvis kan det vara en helt annan moms. Alla sådana faktorer påverkar. Varför tror du annars, att svenskar hellre köper öl i Tyskland? Inte för att handlarna i Sverige har för hög tro på sina priser (för säljer gör de ju ändå), utan mer för att vi inte behöver betala alla punktskatter och samma moms i t ex Tyskland. Då blir priset en j*a skillnad också. Detsamma gäller det mesta, om man jämför prismässigt.
    Så länge svenska kronan är starkare, då är det också värt för oss att handla utomlands.
    Inte skall väl svenska begagnatmarknaden behöva kasta sina hojar efter folk, enbart för att de kan hittas billigare i andra länder? Sedan finns det de, som tycker det är mer tryggt att handla med inhemska fordon också.

    Skall man kolla enbart kostnadsmässigt, så är det väl ingen hemlighet förr, att plastraketskillar (unga) många gånger valde England för att hämta en ny hoj... Varför? Jo, försäkringen hemma var svindyr, så man tog bara den man absolut var tvungen till... Kraschade man den man körde på, var det billigare att hämta hem en ny helt enkelt, än att ligga och betala på helförsäkringar i Sverige i längden...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  14. #34
    Jag håller inte med riktigt. Vi lever i en öppen värld med pristransparens. Är det billigare utomlands så påverkas priserna här tills det bara blir en liten skillnad kvar.
    Det är vad som hänt med bilarna. Innan vi gick in i EU så var priserna bland de högsta i Europa här i Sverige och bilarna flödade in från kontinenten. Nu är det knappt idé att importera i de flesta fall då våra bilar är ungefär lika i pris som utomlands.
    Ingen behöver kasta sina hojjar efter någon men antingen säljer man till ett rimligt pris eller så får man behålla godset. Allt går att sälja, till rätt pris och rätt pris är vad någon betalar. Det är bra att priserna sjunker, då kanske yngre har råd att börja åka motorcykel och vi får en behövlig föryngring. Snart kan vi börja choppa hojjar i dess riktiga bemärkelse igen, köpa en fin TC för kanske 50 000 och kapa och bygga om!
    Allt är en frågan om tillgång och efterfrågan, fria markander etcetera. Kolla också på båtmarknaden hur alla fritidsbåtar har toksjunkit i andrahandsvärde.

  15. #35
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag håller inte med riktigt. Vi lever i en öppen värld med pristransparens. Är det billigare utomlands så påverkas priserna här tills det bara blir en liten skillnad kvar.
    Det är vad som hänt med bilarna. Innan vi gick in i EU så var priserna bland de högsta i Europa här i Sverige och bilarna flödade in från kontinenten. Nu är det knappt idé att importera i de flesta fall då våra bilar är ungefär lika i pris som utomlands.
    Ingen behöver kasta sina hojjar efter någon men antingen säljer man till ett rimligt pris eller så får man behålla godset. Allt går att sälja, till rätt pris och rätt pris är vad någon betalar. Det är bra att priserna sjunker, då kanske yngre har råd att börja åka motorcykel och vi får en behövlig föryngring. Snart kan vi börja choppa hojjar i dess riktiga bemärkelse igen, köpa en fin TC för kanske 50 000 och kapa och bygga om!
    Allt är en frågan om tillgång och efterfrågan, fria markander etcetera. Kolla också på båtmarknaden hur alla fritidsbåtar har toksjunkit i andrahandsvärde.
    De yngre har nog råd med sina hojköp. Det de oftast inte har råd med, är att ta körkortet (som numera är SVINDYRT) och/eller att betala sina försäkringar... Så att skylla på att det skulle förnya generationen av bikers, är inte rätt heller... De hade kunnat haft bättre priser på mycket, om de kört med skallarna också och inte bara med "idiotisk tuffhet"... Det är det sista som höjer samtliga priser för ALLA... Men som tur är tar t ex försäkringar kanske hänsyn till vem du är i alla fall...


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  16. #36
    +1
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Snart kan vi börja choppa hojjar i dess riktiga bemärkelse igen, köpa en fin TC för kanske 50 000 och kapa och bygga om!

  17. #37
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Nya problem med införsel. Jag har inte kommit på hur man tillfälligt registrerar mc:n i UK. Detta är ett krav för att kunna försäkra den under hemtransporten.
    Nu jävlar blir det åka av!

  18. #38
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Kollar man runt på nätet så verkar ju flera dealers ha många nya hojar kvar i lager,man ser t.o.m -09 modeller.Det är nog segt
    att sälja nu med all arbetslöshet.Nån som kollat priser i "baltstaterna" ?
    Fuck cancer

  19. #39
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Nu har jag hittat en firma som kan leverera den hem till min dörr. Vet ine hur durt det blir. http://www.bikemoversuk.co.uk/
    Nu jävlar blir det åka av!

  20. #40
    Något man bör ta med i beräkningen är vad man får för försäkringspremie om man importerar en cykel själv. Köper man en ny HD hos en auktoriserad HD försäljare i Sverige så kan man teckna en fördelaktig märkesförsäkring vilket med tiden sparar ganska många tusenlappar. Fordonshandel ska tydligen också ha ordnat någon form av billigare försäkring hos Bilsport och mc men om det är lika bra villkor vet jag inte.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Buda på en billig Sportstermotor 2007, England/Spanien!
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 11:10

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •