Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Håller med Båging men för att det inte ska bli några missförstånd... 85-90 i lågfart gäller Panna med originalförgasare, inte med CV-förgasare (Mellqvists hoj). Här kan man hamna på lågfartsmunstycken upp till 52 på en sliten motor.
    Jodå, det var allt en gammal halvslut Panna-52a med Keihin CV som krävde den storleken innan den ens gav liv ifrån sej
    Har för mej man fick köra munstycken från tidigare icke-CV-Keihinen eftersom CV'n inte listar så stora lågfart.....
    En gammal Linkert tar jag helst inte ens i.... har den ens munstycke för lågfarten?

    Ja, 45/170 låter som en vettig början.... Lågfart hamnar i 95% av alla cyklar jag ser på mellan 42 och 48 och huvud runt 165, men som sagt, det är helt individuellt per individ

  2. #42
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Jodå, det var allt en gammal halvslut Panna-52a med Keihin CV som krävde den storleken innan den ens gav liv ifrån sej
    Ja, där fick jag så jag teg! Fast, i ärlighetens namn... jag skulle inte betrakta ett bauta-lågfartsmunstycke som lösningen på problemet. Om en motorn med CV40 inte ger liv ifrån sig med 52 i lågfart och choke... då handlar det mer än om ett bestyckningsproblem. Rätta mig om jag har fel!

    Jag har inte fel - och det står jag för!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  3. #43
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tjena.
    Jag har en fråga ang en Triumph jag har stående.
    Det är en 1996 års Adventurer
    3 cyl 900 kubikare med 3 st keihin membranförgasare.
    Jag köpte hojen till tanten men har ett litet problem med förgasarna.
    När den är kall så behövs ingen choke men den måste varvas upp sakta annars dör den.
    Samma sak när den är varm.
    Snabba gaspådrag är omöjliga.
    Jag har haft av förgasarna och gjort rent dem samt kollat så att membranen är hela o fina.
    Allt i förgasarna verkar 100.
    Kan föregående ägare satt i större munstycke för att kompensera ett öppnare avgassystem?
    Anledningen till frågan är att ljuddämparna (original) som sitter på är som nya.
    Inte en repa eller missfärgning.
    Fullgas på hojen är nästan omöjligt tror jag.
    skickar med en sprängskiss på förgasarna.
    Tack på förhand
    Lars
    http://www.bikebandit.com/1996-trium...7561#sch563004

  4. #44
    Jag har en EVO .strokad bigbore högkompad som fan sifton warior kam race preppad topp 2" insug ventiler avgas vet ej.Funkar det bra med en cv fugge? Jag tycker super G är lite flinta.Sen avgas är alltid ett problem utseendet är ju viktigt .Jag vill ha långa uppswipes minst upp till navlahöj (navelhöjd).Ska man då gå upp i dimension?Vad tycker ni är en lämplig dimension på rören ?Är jag fel på de, om man vill ha långa rör ska man då gå upp i dimension ?
    En annan sak som säkert många retar sig på .Om motorn fnyser till och stannar blir den jävligt svårstartad ,varför ,vad händer ? Speciellt om man kör med kick.Tändningen är 100.

    Hur många hästar krävs för att prestera 10 or men en H-D på strippen ,mellan tummen och pekfingret?

  5. #45
    Pidde
    Du säger att "tändn är 100" Vad kör du för tändn ? Hur har du ställt den? Full förställn när?

    Du säger Big Bore? Ok, 4,1/4 slag x 3, 5/8" borr = 1440?
    Testat komptryck? Sikta på 175-185 PSI

    CV 40 funkar på 1440-1550 med div mod Lågfart 45-48 Main 185 Nål 27094-88
    och BRA luftfilter (Inga drakar/demoner döskalleskit...) S-E, Ness med rejäla filter
    Annars är MIK42 eller Super E alternativ
    G för stor S&S själva säger G för 100" + motorer

    Långa raka rör är aldrig bra oavsett dimension,,,svårt att få mid-range, speciellt m raka rör, för stor förgasare och mkt overlap / vass kam
    2-2 med slipons eller 2-1 funkar

    Håller just på med ett klassiskt exempel:
    EVO 1340 med portade toppar 10:1 komp kolvar men med en vass CRANE-kam som stänger
    60 och blöder av allt komp ner till 150 PSI
    S&S G + lååånga dragpipes och brytartändn som ställer om som den vill
    Plus naturligtvis alldeles för hög utväxling... 2.92 TL
    Om man håller sig över 4500 rpm funkar den hjälpligt men uselt vridmoment 2000-4000
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-01-14 klockan 12:18.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Ja, där fick jag så jag teg! Fast, i ärlighetens namn... jag skulle inte betrakta ett bauta-lågfartsmunstycke som lösningen på problemet. Om en motorn med CV40 inte ger liv ifrån sig med 52 i lågfart och choke... då handlar det mer än om ett bestyckningsproblem. Rätta mig om jag har fel!

    Jag har inte fel - och det står jag för!
    Nejdå, du har inte fel..... halvslut, eller rättare sagt helslut spis som behöver överkompenseras är ju inte vad man kan kalla rätt....

    Onatop är spot on..... som vanligt Långa raka rör är mer kass än man kan tro

    Pidde: Effekt på strippen för 10or.... beror ju på vad cykeln väger, men det finns lite kalkylatorer ute på nätet där man kan uppskatta behövd effekt mot tid..... Säg att cykeln med förare väger 350Kg, så skulle du behöva runt 180Hk för en 10a

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Tjena.
    Jag har en fråga ang en Triumph jag har stående.
    Det är en 1996 års Adventurer
    3 cyl 900 kubikare med 3 st keihin membranförgasare.
    Jag köpte hojen till tanten men har ett litet problem med förgasarna.
    När den är kall så behövs ingen choke men den måste varvas upp sakta annars dör den.
    Samma sak när den är varm.
    Snabba gaspådrag är omöjliga.
    Jag har haft av förgasarna och gjort rent dem samt kollat så att membranen är hela o fina.
    Allt i förgasarna verkar 100.
    Kan föregående ägare satt i större munstycke för att kompensera ett öppnare avgassystem?
    Anledningen till frågan är att ljuddämparna (original) som sitter på är som nya.
    Inte en repa eller missfärgning.
    Fullgas på hojen är nästan omöjligt tror jag.
    skickar med en sprängskiss på förgasarna.
    Tack på förhand
    Lars
    http://www.bikebandit.com/1996-trium...7561#sch563004
    Du verkar ju ha flera olika problem här.... att den startar utan choke pekar ju på överbestyckad lågfart. Att du inte kan varva upp den snabbt pekar på för lite bränsle.....
    Börja med att kolla om du har originalbestyckning. Är inte luft eller avgas ändrat, bör den ju gå som den skall med original bestyckning.....
    Går den att starta med choke överhuvudtaget? Blir problemen annorlunda om du chokar den när den är varm?
    Har cykeln stått still längre perioder? En normal rengöring räcker inte alltid till. Det kan behövas ultraljudstvätt....
    En del avgassystem är dubbelväggiga vilket gör att det inte missfärgas alls, men man kan väl påstå att det är normalt att första delen av rören (ut från topparna) normalt blir blå/lila...

  8. #48
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Tack för svaren Båging.
    Ska försöka svara på dina frågor här.
    Jo den går att starta med choke, men då tar det lite mer tid och går sämre.
    Chokar när den e varm så dör den direkt, samma om jag drar på choke när jag kör.
    Jag har ingen aning om hur länge den stått, men det var lite gegga i botten på förgasarna.
    Bestyckningen vetifasen om den är original.
    Jag har tillgång till en ultraljudstvätt, dock bara för en förgasare i taget.
    En konstig grej jag kom på nu är att hojen är mer evårstartad när kranen stått på "on".
    Låter man den vara "off" o startar den så går den igång snabbare, men tar ändå en 5-7 sek med starten.
    Slitna nålar som släpper in soppa?
    Jag har testat med lite tryckluft och vaccumet funkar som det ska, nålarna lyfter fint.
    Slitna fjädrar i toppen på förgasarna?
    Är ett dynajetkit att rekommendera om man ändå ska byta allt?(fjädrar,nålar och munstycke)
    Hoppas det inte blev för mycket nu.
    Tack för hjälpen
    Lars

  9. #49
    Tack för svaren
    Vilken Kam skulle man kunna proppa i istället(Sifton warior )så den blir lättare och kicka eller ska man kompsänka? Motorn är för vass för gatan
    Det är svårt med avgasrör, skönhet går före optimal effekt ,livet är en kompromiss.


    Tändningen är så bra den kan vara ,Register Skovel dock inte en ful hiteck fördelare 40mm hs fugge annars standard.kanske ska man gå upp lite i mellan fartsmunstycke.
    Kan det va att trycket det blir "bakåt" i fuggen tömmer den på nått vis eller ?Varför blir dom svårstartade efter fnyset när dom annars inte är det?

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Tack för svaren Båging.
    Ska försöka svara på dina frågor här.
    Jo den går att starta med choke, men då tar det lite mer tid och går sämre.
    Chokar när den e varm så dör den direkt, samma om jag drar på choke när jag kör.
    Jag har ingen aning om hur länge den stått, men det var lite gegga i botten på förgasarna.
    Bestyckningen vetifasen om den är original.
    Jag har tillgång till en ultraljudstvätt, dock bara för en förgasare i taget.
    En konstig grej jag kom på nu är att hojen är mer evårstartad när kranen stått på "on".
    Låter man den vara "off" o startar den så går den igång snabbare, men tar ändå en 5-7 sek med starten.
    Slitna nålar som släpper in soppa?
    Jag har testat med lite tryckluft och vaccumet funkar som det ska, nålarna lyfter fint.
    Slitna fjädrar i toppen på förgasarna?
    Är ett dynajetkit att rekommendera om man ändå ska byta allt?(fjädrar,nålar och munstycke)
    Hoppas det inte blev för mycket nu.
    Tack för hjälpen
    Lars
    Jo, det låter som den generellt får för mycket soppa... en grej kan vara det du är inne på, slitna flottörnålar. Det i kombination med vacuumkran som inte funkar riktigt borde ge startsvårigheter och allmänt kass gång med förhöjd flottörnivå.. Kolla även så att du inte har märken på tungan till nålen. För stora slitmärken gör ibland att nålen fastnar i sin rörelse...
    Däremot att den inte reagerar riktigt vid hastig trottelöppning pekar ju på för lite soppa i det läget.... mysko...
    DynoJet-kit? Nja... både ja och nej.... har monterat av massor på HD's CV, men på Japanska verkar dom funka ok.... lite kluven där. Kolla så att det inte sitter ett kit där redan. Dom har ju lättare fjädrar och borrade trottlar för "bättre respons"...
    En bänkkörning ger ju kvitto på blandningen, så det skulle ju kunna vara nästa steg om man inte hittar något uppenbart....
    Självklart bör du ju kolla så att det inte är ngt annat som spökar. Ta kompprov, kolla synkning osv osv...

    Hmmm..... det var ju inte så mycket hjälp det här...

  11. #51
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Tjena Lars!

    Jag har försökt att svara dig tidigare... men datorn (sajten?) vägrar samarbeta Nu har jag dock överlistat demonen. Genom att klicka upprepade gånger på "svara" får jag äntligen upp svarsrutan... Fast under tiden har naturligtvis Båging redan sagt vad jag tänkte säga. Hursomhelst. Jag tror du är något på spåren när du misstänker nålventilerna... Detta kan mycket väl förklara varför den är sur och svårstartad.

    Ett tips för att kolla nålventilerna är att trä en transparent slang på dräneringsröret. Låt slangen peka uppåt och fäst den med ett buntband runt förgasaren. Nu kan du öppna du dräneringsskruven (och bensinkranen också naturligtvis) och kolla flottörnivån. Denna ska inte ligga över delningen mellan förgasare och flottörhus. Gör den det har du hittat felet (ja, ett av dem iaf). På förgasare som saknar dräneringsrör stoppar du slangen direkt i hålet för dräneringsskruven, det funkar nästan lika bra.

    Nu till problem nummer B, att motorn tvekar på gaspådrag! Detta kan vara ett tecken, som någon tidigare mycket riktigt påpekat, på att den går snålt. Men innan vi ställer mr Jetting i den anklagandes bås skulle jag vilja att du kollar så att du inte av misstag vänt på nålmunstyckena! Dessa små blanka 7 mm långa munstycken sticker normalt upp i förgasarhalsen (ca 3 mm) med den konkava sidan uppåt, välkomnandes trottelnålen. Vänder man uppochner på detta munstycke blir resultatet inte annat än... magert! Jag tar upp detta eftersom du nämner att du haft förgasarna nerplockade... och jag har stött på det tidigare
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  12. #52
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Stort tack till braigasen för hjälpen och snabb leverans, fick mina förgasarprylar på en dag!

  13. #53
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena! Passar en teardrop burk för CV förgasare till ett TC spjällhus?
    There are no problemsonly solutions

  14. #54
    Någon som har eller vet var man kan köpa axpump kit til S&S super B

  15. #55
    Pidde

    KARLING RACING 08-58887960

  16. #56
    Nykomling
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Pendlar 08-Värmland
    Inlägg
    1
    Tackad: 0

    Jag har en FLSTS (Softail Heritage Springer) TC motor. 2001.

    Jag har original avgas systemet men har ett par Rush slip ons. Hojen blev bänkad och justerad för c:a ett år sedan fast med andra ljuddämpare (Kerker), men jag var inte nöjd med ljudet så jag testar Rush (en klar förbättring)

    Smällarna kommer när jag släpper på gasen och motorbromsar. Det började smälla redan innan jag bytte ljuddämpare. Jag har kollat efter läckor i avgassystemet men hittar inga, eller så letar jag inte tillräckligt bra. Några tips på hur man gör på bästa sätt?

    Har försökt även med att leka lite med "luftskruven" i förgasaren och testat olika lägen med föga framgång. Vet nån vad den "rätta" inställningen ska vara på den skruven? om det finns någon.

    Finns det nåt mer jag kan göra eller är det verkstad som gäller?

    Tack på förhand/G

  17. #57
    Hur är det med insuget vid byte från CV40 till CV44 på en twin cam 88B?? passar väl inte på std insuget.....

  18. #58
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Vörå, Finland
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Tja! Jag har en 72 shovel med keihin gasare som har fått problem inför våren. Först (efter puts) gick den hundra meter och sen tålde den inte gas, efter en puts och genomgång till, involverat bränslekran, filter och byte av bränsle så var det samma problem, bytte till större munstycke (från 180 till 190) och nu gick den flera km innan den började jävlas, mao, den går bra kall men börjar jävlas varm, startar också bra kall, får högre tomgång när den blir varmare med, tänkte om det har att göra med tjuvluft, försökte blåsa tryckluft runt insug men inget påverkade gång... Finns det några ideer skulle jag gärna höra dom!

  19. #59
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Gabbe Heritage Visa inlägg
    Jag har en FLSTS (Softail Heritage Springer) TC motor. 2001.

    Smällarna kommer när jag släpper på gasen och motorbromsar. Det började smälla redan innan jag bytte ljuddämpare. Jag har kollat efter läckor i avgassystemet men hittar inga, eller så letar jag inte tillräckligt bra. Några tips på hur man gör på bästa sätt?

    Har försökt även med att leka lite med "luftskruven" i förgasaren och testat olika lägen med föga framgång. Vet nån vad den "rätta" inställningen ska vara på den skruven? om det finns någon.

    Finns det nåt mer jag kan göra eller är det verkstad som gäller?

    Tack på förhand/G
    Tjena Gabbe!

    Ursäkta det sena svaret... Om du har kollat efter avgasläckor och du inte hittar några så återstår lågfartsmunstycket. Vilken storlek har du? Om du fortfarande har 42 ska du nog byta upp till ett 45 eller 46. Då får du "tag i" bränsleskruven och kan finjustera med den. Tänk dock på att inte ha för hög tomgång när du ställer in denna (då öppnar du upp låfartens sekundärkanaler och får ingen reaktion på IMS).
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  20. #60
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av NickeR Visa inlägg
    Hur är det med insuget vid byte från CV40 till CV44 på en twin cam 88B?? passar väl inte på std insuget.....
    Tjena Nicke R!

    Jag får börja med att be om ursäkt även till dig för mitt sena svar...

    Jo, som du säkert redan har kommit fram till själv passar inte CV44 på ett std-insug. Antingen får du skaffa ett CV44 ScreaminEagle-insug eller köra med ett S&S-insug och ett Mikuni insugsgummi (för HSR45).
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 20:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 10:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 23:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 00:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 23:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •