Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #21
    Inga problem Christer

    Påminner om en period vi hade hos en f.d. arbetsgivare... nån gång mitten 90-talet. Super G fanns på extrapris då, så någon kom på att dom skulle vi montera på alla nya istället för att modda CV'n..... Dvs Super G på standard Evo!!
    Gick dom bra? Njaaaaa om man säger

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Inga "Hokus-Pokus-kit" och borra inte i vaakumkolven!
    Kan bara hålla med här.... har nog plockat av flera DynoJet-kit än vad jag monterat

  3. #23
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Kan bara hålla med här.... har nog plockat av flera DynoJet-kit än vad jag monterat
    ... min tunna med dynojetmunstycken börjar också bli full. Får väl åka till Stenametall igen!!!

    Apropå det här med munstycken... Jag försöker få ordning på det här med storlekar och flöden. Alla förgasarmärken (inkl eftermarknads-kit) har ju alla sitt speciella sätt att märka sina munstycken. Mikuni säger sig utgå från flödet (ccm) medan andra kör med diametermärkning. Det skulle ju underlätta för alla förgasarpulare om det hade funnits en standard, med en tabell (cross table) som jämförde flödet på de vanligaste typerna av munstycken. Kanske en sådan redan finns?

    Christer

  4. #24
    Inte direkt förgasare men relaterat då det kan vara en del av felsökning vid driftstörningar

    Detta gäller i första hand original/trimmade hojar utrustade med CV men även med MIK/S&S

    På HD-EVO-modeller 90-upp med förgasare har HD totat ihop vaacumbensinkran som får vaacum från
    ett uttag på förgasaren eller på insuget. Dessutom ibland kopplat en T-koppling till VOES-ventilen

    Vaacumslangarna och T-koppling i plast torkar med tiden ihop och spricker med tiden vilket ger "tjyvluft".
    Det kan orsaka att vare sig bensinkranen eller VOES-ventilen fungerar som tänkt.
    (Dessutom naturligvis fel bränsle-luftblandning till motorn)

    Ta bort vaacumbensinkranen (Miljötrams..)och ersätt denna med en vanlig kran av god kvalitet PINGEL , GOLAN
    Kontrollera VOES-ventilens funktion (Se manual) och sätt en ny slang av rätt typ mellan CV och VOES
    Behåll VOES!! Originaltändboxarna är avsedda att gå med den.
    DYNA 2000! , Daytona Twin Tec , CRANE HI4 m.fl jobbar också med VOES, (Läs resp märkes instruktioner)
    OBS att det finns 2-3 olika VOES (Inställning) FXR/DYNA/SOFT har en, FLT har en annan

    På storkubiksmotorer ska man se upp! Exvis en 124" ska ha 6-7 Hg, inte en 3 HG original fr DYNA
    ULTIMA rekommenderar INTE VOES med sina 113" -127" snurror om den inte installeras av "Qualified Technician"


    GOOGLA även "VOES? WHATS THAT" och läs bra artikel ang detta

    O

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Du ser lite stel ut på profilbilden Onatop

  6. #26
    Zombie..
    På mig är allt stelt numera... (Utom den del som skulle behöva vara stel emellanåt..)

  7. #27
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Zombie..
    På mig är allt stelt numera... (Utom den del som skulle behöva vara stel emellanåt..)
    Vad kan det va som du menar? ... ditt leende?

    Vet du varför flickor sänker blicken när man säger att man älskar dom? Jo, för att se om det är sant!
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  8. #28
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Nu känns det som att jag fick mer information än jag behöver! Onatop

  9. #29
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0

    Öppet filter + blås till 883 sportster, bestycka om fuggen?

    Hallå!

    Jag har ett par screamin' eagle 2 kopior som ska på hojens avgassystem för att få ett goare ljud jämfört med dom tysta originalblåsen, till detta ska jag köra med ett öppnare filter (mesh-filter) dels för utseendet men även för att matcha avgassystemet. Nu behöver förgasaren bestyckas om för detta så jag undrar om någon har råd om hur jag ska bestycka om fuggen, eller iaf om det finns några riktlinjer för vad som brukar funka för min motor med liknande kombo?

    1995 883cc
    Screamin' Eagle 2 kopior från Bikeline
    Mesh-luftfilter + vevhusventilation med filter.
    Keihein CV

  10. #30
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mellqvist Visa inlägg
    Hallå!

    ... Nu behöver förgasaren bestyckas om för detta så jag undrar om någon har råd om hur jag ska bestycka om fuggen, eller iaf om det finns några riktlinjer för vad som brukar funka för min motor med liknande kombo?

    1995 883cc
    Screamin' Eagle 2 kopior från Bikeline
    Mesh-luftfilter + vevhusventilation med filter.
    Keihein CV
    Hej Mellqvist!

    ... När man öppnar upp luft o buller brukar man också få gå upp i munstycksstorlek. Men jag antar att du vill veta vilka munstycken du ska byta till? Detta är omöjligt att säga. Det är bänkning eller "seat of the pants" som gäller. Generellt brukar man hamna ett par storlekar upp på högfart och kanske något snäpp upp i lågfart. Alltså säg att du har ett main på #170 f.n. då kanske du hamnar runt #180. Har du #42 i lågfart kanske du behöver gå upp till 45. Men återigen, det är många parametrar som spelar in: Är förgasaren rätt bestyckad f.n.? Hur fungerar luftfiltret du tänkt sätta på? (K&N brukar man kunna lita på men hur är det med mesh-filtret? Är det utprovat i bänk etc? -Hallå, LaDaillekan du inte komma in här? Du har ju erfarenhet av mesh-filter!). Summa sumarum, räkna med att gå upp i huvudmunstycke. Håll koll på stiftet. Nyser damen på lågfart kan du kolla att IMS (=tomgångsbränsleblandningsskruven... puh) är utskruvad som den ska. Står den redan på 2.5 varv får du gå upp i lågfartsmunstycke. Läs mer här om hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  11. #31
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Hej Mellqvist!

    ... När man öppnar upp luft o buller brukar man också få gå upp i munstycksstorlek. Men jag antar att du vill veta vilka munstycken du ska byta till? Detta är omöjligt att säga. Det är bänkning eller "seat of the pants" som gäller. Generellt brukar man hamna ett par storlekar upp på högfart och kanske något snäpp upp i lågfart. Alltså säg att du har ett main på #170 f.n. då kanske du hamnar runt #180. Har du #42 i lågfart kanske du behöver gå upp till 45. Men återigen, det är många parametrar som spelar in: Är förgasaren rätt bestyckad f.n.? Hur fungerar luftfiltret du tänkt sätta på? (K&N brukar man kunna lita på men hur är det med mesh-filtret? Är det utprovat i bänk etc? -Hallå, LaDaillekan du inte komma in här? Du har ju erfarenhet av mesh-filter!). Summa sumarum, räkna med att gå upp i huvudmunstycke. Håll koll på stiftet. Nyser damen på lågfart kan du kolla att IMS (=tomgångsbränsleblandningsskruven... puh) är utskruvad som den ska. Står den redan på 2.5 varv får du gå upp i lågfartsmunstycke. Läs mer här om hur man läser stift http://www.braigasen.com/plugchop.htm
    Hej och tack för svaret!

    Spanade in din sida precis och det är precis ett sådant Mesh Air 5.5 "-filter som du säljer som jag fått tag på och vill använda.

    Jag förstår att det inte går att säga exakt vad jag kommer hamna på, unikt för varje motor antar jag. Men imorgon ska jag plocka isär förgasaren och se hur den är bestyckad. Stiften ser fina ut nu, dock händer det att förgasaren nyser och fjärtar till ibland, men det ska bort till nästa säsong hoppas jag.

    Återkommer med info och tack för att du tog dig tid att svara här, det gör det värt att handla nödvändiga delar från dig sen när det är aktuellt!

  12. #32
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mellqvist Visa inlägg
    Hej och tack för svaret!

    Återkommer med info och tack för att du tog dig tid att svara här, det gör det värt att handla nödvändiga delar från dig sen när det är aktuellt!

    Du är välkommen
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  13. #33
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Main 190 och lågfart 45, nu kan ju inte jag något, men låter inte det lite mycket för en standard 883 med original luftburk och avgas?

  14. #34
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Hittade den här infon t.ex. http://www.nightrider.com/biketech/hdeds1h0638.htm

    En 1340cc EVO med en Keihin CV main 180 och 45 slow. Lär väl vara på tok för stort för min hoj då? fan kan det vara frågan om..?

  15. #35
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Tjena Mellqvist!

    Jo, det låter tokstort med ett #190 main på din 883:a. Jag antar att du inte kollat stiften? De torde vara rätt svarta vid det här laget. Jag skulle tro att 170-175 är mer åt det lagoma hållet... Lågfarten kan du behålla. Hur var det... kunde du komma åt bränsleskruven, eller är den fortfarande pluggad? Kolla att den står 2 till 2.5 varv öppen.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  16. #36
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Tjena Mellqvist!

    Jo, det låter tokstort med ett #190 main på din 883:a. Jag antar att du inte kollat stiften? De torde vara rätt svarta vid det här laget. Jag skulle tro att 170-175 är mer åt det lagoma hållet... Lågfarten kan du behålla. Hur var det... kunde du komma åt bränsleskruven, eller är den fortfarande pluggad? Kolla att den står 2 till 2.5 varv öppen.
    Stiften såg faktiskt rätt bra ut sist jag kollade i höstas, men jag ska till garaget imorgon efter jobbet, får kolla då. Bränsleskruven kunde jag komma åt, dock satt den som satan så jag brydde mig inte om att kolla hur många varv den vart justerad till när jag fick loss den. Byter nog till en Eazy IMS-skruv ändå.

    Såg en annan oroande sak när jag skruvade isär grejerna, kolla bilderna jag bifogar. Ser ut som att det inte hållt tätt och även missformat plasten?
    Detta som kallas vacuumtrottel?

    Edit: Kan ju tillägga att när jag köpte hojen i våras så fann jag när jag kom hem att filtret hade agerat bostad åt nån sorts gnagare (som troligtvis dog i cancer..), fullt med små frön som satt fast i luftfiltret. Filtret var oljligt som faaan så det blåste jag "torrt" med högtryck och stiften var svarta och fuktiga. Nöjde mig med att torka rent stiften då jag ändå ska byta nu i vinter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer DSC_0031.jpg   DSC_0032.jpg  
    Senast redigerat av mellqvist den 2012-01-12 klockan 20:31.

  17. #37
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av mellqvist Visa inlägg
    Stiften såg faktiskt rätt bra ut sist jag kollade i höstas, men jag ska till garaget imorgon efter jobbet, får kolla då. Bränsleskruven kunde jag komma åt, dock satt den som satan så jag brydde mig inte om att kolla hur många varv den vart justerad till när jag fick loss den. Byter nog till en Eazy IMS-skruv ändå.

    Såg en annan oroande sak när jag skruvade isär grejerna, kolla bilderna jag bifogar. Ser ut som att det inte hållt tätt och även missformat plasten?
    Att stiften såg bra ut kanske beror på att du inte gasar tillräckligt (lol). När du säger att IMS (bränsleskruven) satt hårt fast befarar jag att spetsen kan sitta kvar i hålet. Ibland kan man känna spetsen med fingret... Om man har ett elakt långt finger behöver man inte montera loss förgasaren . Känner du spetsen - fast du skruvat ut IMS - då har du ett problem

    En kommentar till bilderna: Det jag ser är en typisk CV-trottel som gått några mil. Det är ingen fara med din trottel så länge den brändskadade plasten inte ser värre ut. Och membranet ser ju inte ut att vara skadat. Det är mao bara att köra o se glad ut .
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  18. #38
    Svår fråga detta.... storleken på munstycken bestäms av motorns vacuum. En lågkompad lite halvläckande motor kan behöva herrejössesstora munstycken trots att den i volym är liten. Exempel är att det oftast är svårt att få gamla Pannor att gå på tomgång med mindre än 85-90 på lågfartssidan om dom inte är nyrenoverade och täta.... Kamaxelval spelar också roll naturligtvis...

    Lågfartsdelen är enkel att bestycka. Precis som det nämns ovan är blandskruven en bra indikator....
    Utgångsläget är HD's rekommenderade inställning, säg 1.5 varv. Avviker det för mycket är det fel munstycke. Med genomvarm motor, skruva blandskruven både ut och in och leta efter högsta varvtal. Kan vara svårt att höra med en CV men lyssna efter små förändingar i varvtal. Högsta varv är rätt inställning på skruven. Skruva sen in blandskruven (försiktigt) och räkna varven.
    Är man tvungen att köra blandskruven säg 2.5 varv är lågfarten för litet eftersom man via blandskruven är tvungen att överkompensera...

    Ett sätt är att börja stort på lågfarten och gå neråt tills cykeln blir ryckig/nyser och sen gå uppåt tills det slutar...
    Huvudmunstycke är svårare.... att läsa stift är inte så enkelt heller som man tror. Enklaste är förmodligen att ta tid på en bestämd sträcka. Bästa tid levererar ju mest effekt vilket anger rätt bestyckad....

    Ett vanligt fel jag ser är överbestyckat. Dom flesta problem med nysningar/ryckningar/kraftlöshet försvinner ju om man lägger på lite för mycket bränsle, men det tvättar rent på cylinderväggarna, så det är heller inte bra
    Man tappar heller inte så mycket effekt på feta sida som på den snåla sidan, så det är lätt att man lägger på lite för mycket bränsle..... se bild

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	69612669_8b0285be4b.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	3826

  19. #39
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Exempel är att det oftast är svårt att få gamla Pannor att gå på tomgång med mindre än 85-90 på lågfartssidan...
    Håller med Båging men för att det inte ska bli några missförstånd... 85-90 i lågfart gäller Panna med originalförgasare, inte med CV-förgasare (Mellqvists hoj). Här kan man hamna på lågfartsmunstycken upp till 52 på en sliten motor.
    iChrille


    Gör som Rune o Maggan - Handla hos www.braigasen.com Du tror att du flyger - men det känns bara så!


  20. #40
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Tack till er båda för svaren!

    Att jag gasar för lite tror jag inte! det är ju en 883, fullt ös hela tiden för att det ska hända något! Spetsen satt inte kvar så det verkade rätt lugnt, men jag byter till en Eazy-ims ändå!

    Jag gör väl så att jag kör på 45 lågfart och 170 högfart till att börja med och ser om jag får ordning på skiten, men det får vänta till våren.

Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 20:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 10:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 23:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 00:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 23:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •