Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 144

Ämne: ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

  1. #1
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0

    ”Förgasare suger! - Allt du behöver veta om förgasare”

    Hej alla glada gasare!

    Eftersom jag dagligdags får frågor som rör Harley-förgasare känns det naturligt att starta en förgasartråd här på Harleyforum. Många av frågorna är ständigt återkommande och vitsen med ett forum är ju att fler kan dra nytta av svaren. Jag kanske inte kan besvara alla märkesspecifika frågor (om de inte gäller Mikuni och Keihin CV40 förstås) men grundprincipen " förgasare suger" är ju samma vare sig det gäller Linkert eller HSR.

    Inga frågor är för dumma

    • Vilken förgasare ska jag välja?
    • Köpa beg CV40? Saker du bör se upp med...
    • Vad tittar man på när man "läser" stift?
    • Vad händer när man ändrar flottörhöjden?

    Gör ett inlägg och bidra till bättre vetande!

    Några länkar
    http://www.braigasen.com/hd_info.htm
    http://www.braigasen.com/felsokning.htm
    http://www.braigasen.com/hd_mikuni_jetting_chart.htm

    Du kan också kontakta mig direkt via mail
    info@braigasen.com

    eller telefon
    0706-95 89 03

    Mvh/Christer "bra i gasen"
    www.braigasen.com


  2. #2
    Hagis
    Guest
    bra initiativ!

  3. #3
    Välkommen hit Christer! Fler och fler proffs på forumet som gärna hjälper till!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Fråga från en FaceBookare.

    Roland Lubiszewski
    Har en hoj med membranfuggar som har stått med soppa i väldigt länge (flera år). Vad kan skita sig förgasarmässigt. Vilka åtgärder bör jag åtgärda (borde jag ha åtgärdat) innan jag försöker dra igång maskinhelvetet?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Fråga från en FaceBookare.

    Roland Lubiszewski
    Har en hoj med membranfuggar som har stått med soppa i väldigt länge (flera år). Vad kan skita sig förgasarmässigt. Vilka åtgärder bör jag åtgärda (borde jag ha åtgärdat) innan jag försöker dra igång maskinhelvetet?
    Tjena Roland!

    Om hojen inte gått på flera år så är det nog bäst att du lämnar in dem till mig för ultraljudstvätt! Nej, skämt åsido, vill du fixa det själv så är det bara att plocka ner förgasarna, tvätta rent och blåsa igenom alla kanaler, innan du försöker dig på uppstart. Kvarlämnad soppa har dunstat vid det här laget och lämnat den sedvanliga beläggningen efter sig, en goja som gärna sätter igen kanalerna. Denna beläggning brukar man hitta också kring flottörnålens spets. Gör rent även här. Om du inte ser något slitage runt spetsen när du tvättat och torkat av den, ska den nog hålla tätt ett tag till. En annan sak du ska kolla på är hur gummimembranen känns. Dom ska inte vara hårda och stela utan mjuka och följsamma. Lycka till!

    mvh/Christer

  6. #6
    Christer, jag har fått tag i en original CV som är grymt skitig på utsidan. Hur rengör jag den smidigast. Taskigt att komma åt i alla vrår. kan man lägga hela i nån vätska eller måste jag plocka ner det till minsta beståndsatom?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cv.jpg 
Visningar:	385 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	3383


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Välkommen Christer, perfekt timing för mig iaf. Jag har en förknasar fundering, är det värt att lägga stålar på en flatslide förgasare vs orginal? (Gäller en uppgraderad 883/1200) förklara gärna skillnade i tekniken.

  8. #8
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Välkommen Christer, perfekt timing för mig iaf. Jag har en förknasar fundering, är det värt att lägga stålar på en flatslide förgasare vs orginal? (Gäller en uppgraderad 883/1200) förklara gärna skillnade i tekniken.
    Tjena JR!

    Det handlar om vad du vill med din hoj. En flatslide förgasare (HSR42 tex) ger snabbare gassvar och flödar bättre (inget spjäll ivägen!) vilket ger några hästar på toppen. Du vinner några kilometeritimman och kommer snabbare iväg efter ett rödljus. Men du får också räkna med något högre bränsleförbrukning och att du får en förgasare som inte är lika "smart" som en original CV. Den senare kompenserar nämligen automatiskt för lufttryck. HSR:en är känsligare och får bestyckas om vid större höjdskillnader. Dessutom kännetecknas HSR-förgasarna av ett för många enerverande klapprande. Nej, det är inget fel... trotteln ska låta så här!

    Jag säljer både HSR och CV-förgasare. Lägger man ner pengar på portning - dvs man är ute efter effekt - så faller kanske valet på HSR (eller CV44). Men annars är det Harley's CV-förgasare jag rekommenderar utan att darra på manchetten... Hoppas du blivit något klokare?

    mvh/Christer

  9. #9
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Christer, jag har fått tag i en original CV som är grymt skitig på utsidan. Hur rengör jag den smidigast. Taskigt att komma åt i alla vrår. kan man lägga hela i nån vätska eller måste jag plocka ner det till minsta beståndsatom?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cv.jpg 
Visningar:	385 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	3383
    Jag brukar lägga förgasarna i fotogen/kristallolja sedan tar jag en hårdare typ av pensel (en sån där rund, lindad med gul tråd, du vet) och försöker komma åt i skrymslena. Därefter avslutar jag med tryckluft. Sedan är förgasaren klar för demontering (utan att man behöver skita ner sig) och redo för ultraljudsbad... Ja, det är så jag jobbar alltså

    Lycka till!
    Christer

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Tjena JR!

    Det handlar om vad du vill med din hoj.... Hoppas du blivit något klokare?

    mvh/Christer
    Tja Christer,

    Att fråga är att knacka på kunskapens dörr, å vad finner man där om inte Crille på BIG!

    Om jag visste exakt vad jag vill med mitt sporre projekt så hade jag varit glad, pendlar hela tiden mellan att bara bygga en "nice bike" å köra med standard rova, helst 1200 men accept även 883 eller att se till att jag har ett litet "krutpaket" å sen köra resten typ "stockstyle". Pengar styr iof totalen men inte prioriteringar enligt ovan.

    Lutar mot att jag vill testa "Krutpaket" modellen, har ju en Heritage-04 för touring och vill ha någon kökiller, bor ju i 99 land,( - ViLa) så man kan förlänga säsongen utan att få trafikinfarkt, typ. Men blir det en himla massa justerande eller ojämn gång (klapprandet har jag iof inte hört ännu men det tror jag inte blir ngt problem) och drar den mer soppa än 1 liter per mil så måste jag nog tänka om, men har inte uppfattat dig som helt avrådande, fortsättning följer ef helgen ska kolla på en trimmad 1200 å känna på vibbarna.

    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2011-12-16 klockan 08:32.

  11. #11
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Hallo JR!

    "Att fråga är att knacka på kunskapens dörr..." Va vackert du uttrycker dig. Du får fem trottlar i BIGs poetiska veckomagasin! Ja, är det är ett krutpaket du tänker satsa på så är en HSR42 inte helt fel! Och skulle den dra 1 liter milen så får du väl ställa ner acc.pumpen och kolla att du har luft i däcken! BTW vad är ett 99-land?? ("Att fråga är att...")

    mvh/Christer

  12. #12
    Hahaha, 99.... där dom inte är helt hundra, dvs 08/Stockholm
    En annan är ju född och uppvuxen där, så innan jag flyttade var dom helt hundra!!!

    HSR-serien måste vara det bästa du kan skruva på i förgasarväg..... sen beror väl storleken lite på vad cykeln mäktar med i varvtal, men en 42 räcker långt på en 1200
    En grej bara i sammanhanget. Vad vi sett med HSR-serien när man börjar gå upp i effekt, är möjligen att flottörhusen är för små med följd att cykeln leanar ut vid högre varv.... de räcker inte med högflödande kran utan det måste till värre grejer som lågtryckspump och regulator.... Absolut inget vanligt problem, men ändå

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    redo för ultraljudsbad... Ja, det är så jag jobbar alltså

    Lycka till!
    Christer

    Ser koolt ut med ultraljud! Undrar om det funkar med Carola Häggkvist på stereon? Skiter lär ju fly sin väg



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  14. #14
    Ultraljud är kung! Enda som verkligen tar gömd skit i förgasarna!! Fast f*n vet om det hjälper på Carola????

  15. #15
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    BTW vad är ett 99-land?? ("Att fråga är att...")
    Hahaa, först å främst Tack och man ska väl utmärka sig på något vis, eller hur, vi har alla olika förmågor, just nu skulle jag gärna byta med dig och Båging. Måste medge att jag också gick rakt i fällan om 99:orna och som sagt (i annan tråd) det kanske hjälper om man ska racea med ViLa, att vara 99 alltså


    Det handlar i detta fall om en konverterad 883/1200 (-05)med HD orginal cyllar o kolvar, kammen är också bytt men vet inte exakt ännu till vad å on top på detta är det 2-2 system o HSR 42, den har inte gått så långt och därför är jag rädd att det är något fel i bestyckningen så att säga. Kan inte provköras på väg utan bara i garage (säljaren vill inte ta ut den i skiten, synd för det kommer jag snart ta ur den om det blir affär).
    Problem eller möjligheter det är frågan, Båging, går det att fixa med pump o regulator samt injustering så e det ok för mig isf.
    Det här med lufttryckskänslighet då, kan åka från Ystad till Haparanda utan byta eller justera något i förknasaren?

    Tror det var Båging som sa att det ska vara lite knuff i en sporre, så vet inte om alternativet en uppborrad 883 (-02) ens är något alternativ

    från ordets riddare.
    Senast redigerat av JohnnyRocker den 2011-12-16 klockan 18:58.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av braigasen.com Visa inlägg
    Hej alla glada gasare!

    Eftersom jag dagligdags får frågor som rör Harley-förgasare känns det naturligt att starta en förgasartråd här på Harleyforum. Många av frågorna är ständigt återkommande och vitsen med ett forum är ju att fler kan dra nytta av svaren. Jag kanske inte kan besvara alla märkesspecifika frågor (om de inte gäller Mikuni och Keihin CV40 förstås) men grundprincipen " förgasare suger" är ju samma vare sig det gäller Linkert eller HSR.

    Inga frågor är för dumma

    • Vilken förgasare ska jag välja?
    • Köpa beg CV40? Saker du bör se upp med...
    • Vad tittar man på när man "läser" stift?
    • Vad händer när man ändrar flottörhöjden?

    Gör ett inlägg och bidra till bättre vetande!

    Några länkar
    http://www.braigasen.com/hd_info.htm
    http://www.braigasen.com/felsokning.htm
    http://www.braigasen.com/hd_mikuni_jetting_chart.htm

    Du kan också kontakta mig direkt via mail
    info@braigasen.com

    eller telefon
    0706-95 89 03

    Mvh/Christer "bra i gasen"
    www.braigasen.com




    Hej Christer

    Behöver din hjälp att förstå skillnaden mellan en Super E och en Super G förgasare. Kör nu en TC88 -99:a som ska genomgå en lättare modifiering av motorn i vinter.
    kammar, planing topplock och diverse annat små fix. Har nu en CV orig. räknar med 80+ hästar 110-120nm i vrid vill jag ha ut, plus lite rappare på gasen.
    Duger CV:n eller ska jag satsa på någon av "Super" förgasarna?
    Senast redigerat av gasselurra den 2011-12-16 klockan 20:08. Anledning: Två frågor i en
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av gasselurra Visa inlägg
    Hej Christer

    Behöver din hjälp att förstå skillnaden mellan en Super E och en Super G förgasare. Kör nu en TC88 -99:a som ska genomgå en lättare modifiering av motorn i vinter.
    kammar, planing topplock och diverse annat små fix. Har nu en CV orig. räknar med 80+ hästar 110-120nm i vrid vill jag ha ut, plus lite rappare på gasen.
    Duger CV:n eller ska jag satsa på någon av "Super" förgasarna?
    Tar mej friheten att svara i stället för Christer om det är ok?

    Skillanden mellan E och G är halsstorleken....
    Super E = 1 7/8" = 47.6 mm
    Super G = 2 1/16" = 52.4mm

    Kan direkt säga att G kommer bli för stor med "lättare" modifiering av motorn. Skulle våga påstå att du behöver upp på 120" innan behovet infinner sej...
    Sen en personlig reflektion. CV'n är helt överlägsen S&S Super fuggarna alla kategorier, men den ser ju inte lika ball ut

    Så sammanfattat nåt sånt här: CV = Funktion i världsklass, Super E = Funkar, men mest bling

    Mvh /Stefan

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Tar mej friheten att svara i stället för Christer om det är ok?

    Skillanden mellan E och G är halsstorleken....
    Super E = 1 7/8" = 47.6 mm
    Super G = 2 1/16" = 52.4mm

    Kan direkt säga att G kommer bli för stor med "lättare" modifiering av motorn. Skulle våga påstå att du behöver upp på 120" innan behovet infinner sej...
    Sen en personlig reflektion. CV'n är helt överlägsen S&S Super fuggarna alla kategorier, men den ser ju inte lika ball ut

    Så sammanfattat nåt sånt här: CV = Funktion i världsklass, Super E = Funkar, men mest bling

    Mvh /Stefan
    Tack Stefan
    Då kommer jag att behålla CV:n, blir nål byte.
    Frågan infann sig då jag blev erbjuden Super förgasarna till en rimlig peng. Bling skiter jag i, det är funktion som är viktigt i detta fallet.
    Mest HK (NM) per krona är det som gäller, då vinner funktion.
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  19. #19
    ...
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2013-11-15 klockan 20:53.

  20. #20
    V.I.B braigasen.coms avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg, västra
    Inlägg
    50
    Tackad: 0
    Tack Stefan för att du hoppar in och svarar när jag inte är med (...man har väl annat å göra än å sitta vid datorn!). Håller fullständigt med både dig och Onatop när det gäller CV:ns förträfflighet Och Gasselurra, om du tänker byta nål så gå på Onatops råd och byt till N65C (utan shims). Och skulle någon redan har borrat i trotteln... kolla att vacuumhålet inte är större än 3.0 mm (original = ca 2.5 mm).

    Christer

Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Viktiga att veta ang forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 20:57
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 10:49
  3. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 23:12
  4. Förgasare
    Av zeb.lovehell i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 00:02
  5. Fan vad det suger i åka nerven!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 23:33

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •