Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Belt vs kedja

  1. #21
    har remdrift på min nightrod men önskar att det vore kedja för utseendets å enkelhetens skull när man mekar. Att montera av ett bakhjul med rem på var ett helvete då remskydd å annat tjaffs var i vägen. Tycker ju också att rem ser för taskigt ut asså men det är tur att det finns fördelar med det som nån skrev. Tyst, underhållsfritt och håller i ca 13 000 mil.

  2. #22
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Bannat fult är det iaf. med gummisnodd på en Harley!
    CS//

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31
    Tackad: 2
    Har haft hojar med kedja tidigare och jag var alltid irriterad på allt sölande.
    kastar runt skit i fälgen, slackar ska spännas, tycker att man känner kedjeslacket när man kör också.

    Äntligen hemma med rem nu.
    Lär väl svära bra när den ska bytas med förstås.

  4. #24

    Belt vs kedja

    Fast, man behöver ju teoretiskt inte byta på ett bra tag

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    skåne
    Inlägg
    27
    Tackad: 0
    Hur är det med trimmat på strippen och belt ? hur mycket pallar egentligen en 20mm belt?

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    För de sportsterägare som kedjekonverterar för att få i bredare bakdäck, så kan jag tipsa om min polare Stefan Farnell. Han har ett parti nya "offset front pulleys", tillverkade av BDL för Stefan för några år sedan. De är för sportster, '91 och upp. Med dessa kan man alltså få på bredare bakdäck utan att gå på kedja.

    Bara att PM:a så förmedlar jag tfnnr till Stefan.

    /Jörgen

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Finns nog ingen given siffra för det för det beror också hur man behandlar kopplingen, för den som aldrig stått på en proffs klistrad dragracingbana har svårt att föreställa sig vilket enormt fäste det är, i princip kan man jämföra med att köra på en kuggstång, påfrestningen är enormt mycket högre än på vanlig gatasfalt.
    men jag vet hojar med ca 120-130 rwhk som hållit men som sagt, dumpar man kopplingen är nog risken stor att den går av, så länge man håller sig på vägen och kör normalt behöver man nog inte fundera på att den skall gå av, där är nog stenar ett större bekymmer.
    Kan vara intressant och höra om någon annan har annan erfarenhet av det också.
    Citat Ursprungligen postat av dirtride Visa inlägg
    Hur är det med trimmat på strippen och belt ? hur mycket pallar egentligen en 20mm belt?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #28
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Finns nog ingen given siffra för det för det beror också hur man behandlar kopplingen, för den som aldrig stått på en proffs klistrad dragracingbana har svårt att föreställa sig vilket enormt fäste det är, i princip kan man jämföra med att köra på en kuggstång, påfrestningen är enormt mycket högre än på vanlig gatasfalt.
    men jag vet hojar med ca 120-130 rwhk som hållit men som sagt, dumpar man kopplingen är nog risken stor att den går av, så länge man håller sig på vägen och kör normalt behöver man nog inte fundera på att den skall gå av, där är nog stenar ett större bekymmer.
    Kan vara intressant och höra om någon annan har annan erfarenhet av det också.
    Bra svar.

  9. #29
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Jag har rensat kugg på en rem men det var ingen HD original har för mig den hette Dayco Panther eller nåt liknande den var 1" bred och den var korrekt spännd , sakna väl en 20-30 kugg

  10. #30
    Rem = bra + fult
    Kedja = sämre + snyggt
    Trägen vinner!

  11. #31
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av James.F Visa inlägg
    Har haft hojar med kedja tidigare och jag var alltid irriterad på allt sölande.
    kastar runt skit i fälgen, slackar ska spännas, tycker att man känner kedjeslacket när man kör också.

    Äntligen hemma med rem nu.
    +1
    A.K.A Masen

  12. #32
    Funderar på byte från belt till kedja på min Sportster. Har läst någonstans att det finns kit att köpa. Någon som vet på ett hum om vad det kan kosta. Finns det egentligen några som helst fördelar med kedja framför belt förutom utseendemässigt?

  13. #33
    Japp, det går ju. Men, hur stark är de då? Finns en anledning till att den är bredare original. Många sätter dit en bred fläskig rem på primärsidan och en smal på sekundärsidan. Feltänkt så det förslår. Belastningen är ju som störst vid drivhjulet.
    Men ballt blir det ju!

  14. #34
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Några egentliga fördelar med kedja finns väl egentligen inte såvida man har en monstermotor med jätteffekt. Det påstås att kedja skall vara starkare än en rem men fan vet. Belten är i princip underhållsfri medans kedjan kedjan kräver underhåll i form av smörjning och är allmänt kladdig.

  15. #35
    Jag har dragit sönder ett par remmar men har över 300Nm och kör lite dragracing. Fördelen är väl det större utbudet på att ändra utväxling..sen är det coolare också

  16. #36
    Jag tycker personligen att det är snyggare med rem. Och har fått kommentarer från folk som kör helt andra typer av hojar som tycker detsamma.

  17. #37
    O-ringskedja har jag på en av cyklarna, kör säg 400mil med den per säsong. Spänner kanske 2 ggr på säsong mest som justering och smörjer med en Castrol O-rings smörjning på varmkedja som torkas av efter en natt efter smörjning och har inget kladd alls. Men klart att det blir kladdigt om man öser på med WD50 eller motorolja med taskig vidhäftning och dessutom på kall kedja utan att torka av kedjan efteråt, då sitter ju smörjningen på fälg, skärm lite på sadeln osv och inte där den är menad att vara. blir 5-6 säsong med samma drivpaket nu i år.
    Men belt är inte att förakta med detta skrivet, fungerar alldeles utmärkt men jag tycker inte det är mer jobb med kedja. Blir faktiskt mer jobb den dag man ska byta belt och prismässigt för man ju ett helt drivpaket kedja för mindre än vad en hyfsad belt går på. Så när det är dags för belt byte så sätter jag på kedja även på den andra cykeln vilket besparar en bra slant till en lagom stor påse pilsner och annat förnöjsamt och en förmiddags jobb att kunna åtnjuta de nämnda tingen nästa gång.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Sportster -95 Byte belt mot kedja
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 01:51
  2. Open belt till Sportster
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 01:04
  3. Belt drive justering
    Av lakepipes i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 17:10
  4. Belt med låda
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:57
  5. Open Belt primary på TC88?
    Av ETER242 i forum Custom & Byggen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •