Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Belt vs kedja

  1. #1

    Belt vs kedja

    Bör väl vara ett enkelt svar egentligen, men ni som kör/kört med kedja, har ni många dåliga erfarenheter av det som avskräcker eller rullar det på fint ändå? Mina kedje efrarenheter sträcker sig till hemskarvade Gilera/Zündapp kedjor som gick av i tid och otid där najtråd var det huvudsakliga verktyget för att fortsätta. Det lär väl vara lite bättre kvalité på dagens grejor, men vill kolla läget med er som kanske kört runt land och rike med kedja.

  2. #2
    Förr var kedja ett bra alternativ när man skulle ha Bredare däck, nu finns ju remmar som är 20mm så det är ett minne blott.

    Rem är tyst, underhållsfritt och håller i många mil.

    Beroende på bygget är kedja är lite mer "mekanisk och hardcore" om man gillar den stilen.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Tänker 200 däck på supergliden, men det kanske får plats med en 20 mm bält då!

  4. #4
    Njae... det gör det inte tyvärr. 180mm får du på med 20mm belt och 5.5"/6" bred fälg. Kedjan 530 (som klarar din hoj) är 20,5mm bred.

    Notera. på Dyna upp till 2005 MÅSTE du kapa skärmstagen. för bredare än 150mm däck


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Ozzy Visa inlägg
    Bör väl vara ett enkelt svar egentligen, men ni som kör/kört med kedja, har ni många dåliga erfarenheter av det som avskräcker eller rullar det på fint ändå? Mina kedje efrarenheter sträcker sig till hemskarvade Gilera/Zündapp kedjor som gick av i tid och otid där najtråd var det huvudsakliga verktyget för att fortsätta. Det lär väl vara lite bättre kvalité på dagens grejor, men vill kolla läget med er som kanske kört runt land och rike med kedja.
    Körde evochopper med kedja i 7år och hade aldrig problem. Bytte iofs kedja vart annat år som ren serviceåtgärd. Hade nog inte behövt det.
    There are no problemsonly solutions

  6. #6
    Körde en honda innan med kedja och det funkade fint. Men man fick smörja ganska ofta.
    http://harleyforum.se

  7. #7
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    Körde en honda innan med kedja och det funkade fint. Men man fick smörja ganska ofta.
    Körde med o-ring kedja.Behöver inte smörjas så ofta.
    There are no problemsonly solutions

  8. #8
    Den enda nackdelen med kedja är att den skitar ner ganska rejält, att remmen skulle gå tystare
    kanske är sant, men vem fan hör det, det bullrar så pass att man inte märker någon skillnad.
    Jag använder kedja för att jag hittade inget främre drev med tillräcklig offset och kan säga
    att jag tycker det funkar utmärkt.
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  9. #9
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av gasselurra Visa inlägg
    Den enda nackdelen med kedja är att den skitar ner ganska rejält, att remmen skulle gå tystare
    kanske är sant, men vem fan hör det, det bullrar så pass att man inte märker någon skillnad.
    Jag använder kedja för att jag hittade inget främre drev med tillräcklig offset och kan säga
    att jag tycker det funkar utmärkt.
    Ja,belt är ju tystare o kanske lite mjukare men kedja har ju funkat i 100år iaf
    Senast redigerat av xbones den 2011-12-12 klockan 19:41.
    There are no problemsonly solutions

  10. #10
    Någon som har tips om var man kan få tag på drev till 6växlad låda? känner till 3Guyz,zippers
    offset till en Wide glide 2010

  11. #11
    Lånar oxo tråden lite, skillnad mellan 520 o 530 kedja? Ska köra kedja och bör funka på en XL1200?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #12
    När det blir av att kränga på större hjul så blir det en hemsnickrad skärm så stagen får ryka bäst dom vill

  13. #13
    Admin här ser du skillnaden på 520 & 530

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kedja1.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	3367

    Hoppas bilden kommer med, här ska finnas en tabell som kan förklara en del om kedjestorlekar
    Senast redigerat av gasselurra den 2011-12-12 klockan 20:29.
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  14. #14
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Att enkelt kunna ändra utväxling med drev och kedja är en fördel.
    Samt att byta en kedja går på 30 minuter medan en rem tar en hel dag.
    En rem håller längre MEN är olyckan framme så kan den gå närsomhelst.
    Remmen är i stort sett underhållsfri och kedjan skitar ner som fan.
    Inget alternativ är bäst, smaken o tycket avgör.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Samt att byta en kedja går på 30 minuter medan en rem tar en hel dag..
    Inte på en Sportster


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  16. #16
    belt är inte så lyckat om man kör mycke grusväg eller tanklappade vägar kört av tre remmar på min sportster och när jag bytte däck på heritagen sist satt det en sten i belten på den blir det så den går av konverterar jag nog till drev och kedja

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Har kört med belt i 6 år och det har funkat helt perfekt.Kört med kedja i över 20 år tidigare och saknar det
    inte.Till kedjans fördel är väl det enkla bytet men det är väl allt också tycker jag.

    Finns ju skarvbara beltar att ha med sej som reserv,kanske utvecklas mer hållbara skarvbara beltar får vi hoppas.

    Billiga kedjor höll dåligt,man får ofta sträcka.Bättre att satsa på rejäla o-rings kedjor som inte sträcks ut så fort.

  18. #18
    Hagis
    Guest
    Håller med vad ni övriga har sagt i frågan! Kedja skitar ner och kräver mer underhåll oavsett priset på kedjan! Körde tidigare en Honda med kedja och idag på 883an så är det belt, jag saknar inte kedjan över huvud taget! Skulle belten gå av så konverterar jag absolut inte! Men visst är det som någon skrev, det är lättare att bestämma utväxlingen med drev o kedja då du kan slänga på större eller mindre drev beroende på vilken effekt du vill få ut! Större drev i bak gör den starkare men långsammare och vill du sen ligga som du brukar, säg 120 på motorvägen och 3-4000 varv ja då kanske du ligger på 4-5000 i stället! Mindre drev, snabbare hoj men slöare!

    Nä jag är nöjd med belt, samt att min egna åsikt är att HD ska ha belt och inte kedja! Det är lika givet som diskussionen om kick

    Edit:
    Kolla priserna på en bra kedja och drev och jämför det med belten! En bra kedja får du nog inte för under 1500 kr (gissar lite på priset då det var länge sen jag köpte kedja)

  19. #19
    Utväxling..

    3,19 ger i runda tal 37 km/ 1000 rpm Alltså 3000= 111 km 5000 = 185 6000 = 222 Det är ju rätt låg utv

    Mer "normal" runt 3 blir 39 km 3000= 117 5000= 195 6000= 234

    Riktigt hög 2,71 42 3000= 126 5000= 210

    (Med 16" Normal profil )

  20. #20
    finns det någon försäljare av skarvbara belt i sverige

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Sportster -95 Byte belt mot kedja
    Av Norrland i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 01:51
  2. Open belt till Sportster
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 01:04
  3. Belt drive justering
    Av lakepipes i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 17:10
  4. Belt med låda
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 19:57
  5. Open Belt primary på TC88?
    Av ETER242 i forum Custom & Byggen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •