Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta bakfälg Softail 06

  1. #1

    Byta bakfälg Softail 06

    Tja!

    Har vi någon hjälte härinne som kan något om distanser när det kommer till att byta bakfälg?


    Till min night train 06 har jag anskaffat en ny och fin fälg. (HD#: 41647-06).
    På softail finns två distanser på bakaxeln, en mindre vid bromsskivan och en lite större vid beltpullyn. Nya fälgrackaren visar sig vara 5 mm bredare på axeln än orginalet. Distanserna måste således bytas eller trollas om utan att offset på bromsskivan eller beltpullyn blir knas. Schyssta HD skickar naturligtvis inte med nya prylar utan man måste tänka själv eller hosta upp feta pengar.

    Jag ser två lösningar;
    1. Minska den stora distansen på beltsidan med 5 mm
    2. Minska båda distanserna med 2.5 mm

    Någon med erfarenhet?

  2. #2
    Hej,
    du måste börja med att mäta mera på nya fälgen och jämföra med den gamla fälgen. Det är inte säkert att bara för att "navet" är 5 mm bredare att det är 2,5 mm bredare på vardera sidan, det kan lika gärna vara på ena sidan som det är 5 mm bredare. Detta påverkar då hur du måste anpassa dina gamla distanser. Att navet är 5 mm bredare tyder på att du kommer behöva svarva av lite material

    Men detta mätande enligt ovan blir teoretiska beräkningar gällande distanserna. Jag skulle rekommendera att du också provar med hjulet bak i svingen och tillverkar temporära distanser av plaströr eller nåt och anpassar dessa tills du är nöjd med hjulets placering. Förutom navets bredd där axeln löper, kan ju navets bredd mellan infästning av bromsskiva och beltdrevet skilja också. Du måste ha koll på detta också så att bromsskivan hamnar i rätt läge i bromsoket och sedan att belthjulet "linar" mot beltdrevet i växellådan, så att belten löper rakt.

    Lycka till, det är ingen raketforskning och det skall inte vara lätt att vara hojåkare

  3. #3
    Kan bara hålla med Carl-Inge. Testmontera och jämför. Men helskumt att det inte är samma mått !?!?

    Har råkat ut för liknande bekymmer, men då var navet 1" bredare än original!! Den du

  4. #4
    En detalj bara: Ska du ha likadan däckdimension på den nya fälgen?

  5. #5
    Tackar för svar!

    Däckdimension är precis samma, och däför har jag börjat undra om det inte är så att lagren i fälgen inte pressats åt ordentligt. De kom nämligen monterade och nu när jag skulle prova med att få dit alltihop fick jag inte in distanserna. Det ger sig...har redan snackat med en som kan fixa mindre distanser åt mig som jag får prova med. Sitter lagren fel märker jag det när jag drar åt...

  6. #6
    Det blir säkert bra Rapport och såklart bilder sen när den sitter på plats

  7. #7
    Märkligt att du inte fick med nya distanser tycker jag ...
    Jag bytte bakfälg på min för ett år sedan, HD orginal "tillbehörsfälg" från deras katalog och det var med nya distanser och ( såklart ) nya hjullager.
    Klaga hos HD ... det är ju inte direkt billigt precis och köper man ett orginaltillbehör så ska det ju f-n anamma passa.
    Det blir ju enklare för dig än att börja laborera med att svarva och så ....

Liknande ämnen

  1. Byta derbykåpa...packning?
    Av StreetBobber i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 19:28
  2. Byta bakfälg
    Av ETER242 i forum Custom & Byggen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 12:40

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •