Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Byta bakfälg

  1. #1

    Byta bakfälg

    Tja!

    Har vi någon hjälte härinne som kan något om distanser när det kommer till att byta bakfälg?


    Till min night train 06 har jag anskaffat en ny och fin fälg. (HD#: 41647-06).
    På softail finns två distanser på bakaxeln, en mindre vid bromsskivan och en lite större vid beltpullyn. Nya fälgrackaren visar sig vara 5 mm bredare på axeln än orkinalet. Distanserna måste således bytas eller trollas om utan att offset på bromsskivan eller beltpullyn blir knas. Schyssta HD skickar natrigtvis inte med nya prylar utan man måste tänka själv eller hosta upp feta pengar.

    Jag ser två lösningar;
    1. Minska den stora distansen på beltsidan med 5 mm - Verkar rätt
    2. Minska båda distanserna med 2.5 mm

    Någon med erfarenhet?

  2. #2
    Sent svar kanske..

    Ibland är fälgar ekrade med lite offset på navet varför det kan vara vanskligt att säga hur du ska göra utan att kontrollmäta enligt nedan.

    Jag skulle montera hjulet utan distanser, se till att bakdrevet (pulleyn) ligger i linje med framdrevet. Se till att de ligger rätt i vinkel också.. Lasermätare funkar bra eller lång stålskala om du kommer åt. Mät sedan på varje sida. Distanser enligt dina mått kan "vemsomhelst" fixa till.. Det är inte ens dyrt att köpa färdiga distanser eller ämnen på Bikeline.

    Om det visar sig att det strular till sig på på bromssidan när drivsidan är ok kan du säkert beställa mellanlägg från ex Calles i Moheda.


    Hoppas du får till det

    MVH/ Jonas

Liknande ämnen

  1. Byta derbykåpa...packning?
    Av StreetBobber i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 19:28

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •