Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85

Ämne: Tips på Trim-kam till TC 88

  1. #41
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tjaba! Är det någon som har provat crane 290-2 med 570 lyft kammar i en 95"-96" och hur funkade det,tacksam för info.

  2. #42
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    harly2006: Jag provade den kammen (Crane 290) i min tidigare 95" för 2 år sedan. Gick mkt bra med härligt brett register (ganska lik S&S 570 kam i karaktär men bättre mellan-top register) Använde Andrews alu stötstänger och Jims powerglide lyftare till den samt mkt bra CNC portade org toppar med 1,940" insug och 1,610" avgas. CV 44 och D&D fatcat med BB insats. 10,2:1 i komp. Lite ljudlig kam men vilken kam med lyft är helt tyst.

  3. #43
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    OK Tack för det en fråga bänkade du den om,hur såg vridkurvan ut då.. har själv TW50 tycker den är lite trött på feman från 80 då den kommer över 100 slutar den ju inte och det blir lite fel hastighet känns som man ska dreva den några kugg..

  4. #44
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    OK Tack för det en fråga bänkade du den om,hur såg vridkurvan ut då.. har själv TW50 tycker den är lite trött på feman från 80 då den kommer över 100 slutar den ju inte och det blir lite fel hastighet känns som man ska dreva den några kugg..
    Har en TW55 i min och visst, ligger jag i 80 och vill öka så är det till att växla ned. Det är väl först över 120 som det inte tarvar en nedväxling (beror givetvis hur otålig man är för stunden). Onatop skrev i nåt inlägg "det är inte farligt att varva" och det är nog så att alla kammar är kompromisser. Vassare kam flyttar generellt upp kurvorna för vrid och effekt. Woods kammar lär ge bra vrid med sina aggressiva profiler, högt lyft och breda nockar, men sliter formodligen en hel del på ventimekanismen.

    - - - Uppdaterad - - -

  5. #45
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Jodå har fått en tips av onatop tiden det tar från 80 till 120 på feman är ju inte lång och vist kan man växla ner och lyfta varven alt har ju ett pris den ska ju vara körbar i typ stan så i hela stora så funkar det ok,men man kan ju fundera å andra sidan är det ju inte en plastraket så inte växlar man mycket från S-holm till Umeå...

  6. #46
    Harly : Köp en 124" med 240-245/ 600+ kammar lyft så kan du dra fr 80...
    Skämt åsido, att få en 95" att dra som en Scania från 1500 rpm och samtidigt ge 110+ vid 6000
    blir svårt
    Som TC-Kalle skriver: alltid kompromiss

    Jonasb: Låter som en fin kombo. Testade 290 i en 95" m orig 08-toppar 9,7 och MIK 42 =Bra mellanregister!

  7. #47
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Jodå onatop jag VET det är ju bra som det är,men mer vill ju ha mer och fan vill ha fler så är det ju mycket beror ju på hur man kör är inte så bevandrad i HD bara lite,men hojen ska ju vara behaglig att åka på och då är det ju som du säger att kompromissa,håller just på att modifiera en pro pipe av gammla modelen så snart är jag där jag tycker att det är ok,det är så himla svårt att låta bli och rufsa då man är en gammal dragrace åkare på vit underlag om ni vet vad det är.. Föresten tack för ett nice forum trevligt med kunskap gott folk...

  8. #48
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    OK Tack för det en fråga bänkade du den om,hur såg vridkurvan ut då.. har själv TW50 tycker den är lite trött på feman från 80 då den kommer över 100 slutar den ju inte och det blir lite fel hastighet känns som man ska dreva den några kugg..
    Kombon med Crane 290 gav 102hp/ 142Nm. Vrid kurvan var rak och linjär. Det är precis som Onatop skriver omöjligt att få önskat resultat över hela registret utan att kliva upp i kubiktum.
    Åker själv en 103" kombo nu men önskar mer pulver. Suverän mellan och topp, men saknar "Scania vridet". Man blir aldrig nöjd konstigt nog, men det är väl det som gör det hela så roligt och lärorikt.
    Man ska aldrig heller provköra en stor S&S eller Jims motor, för då vet man hur det ska kännas. Det är nog där man slutar i alla fall.
    Självklart ska du dreva om hojen och det gör en jättestor skillnad mot den kassa utväxling som är orginal. Sikta på en uväxling runt 3,30-3,50:1 så hamnar du rätt i momentet.
    Själv gick jag ner till 24 kugg på motordrevet i primären och ner till 30 kugg på främre belthjulet.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2012-11-20 klockan 19:42.

  9. #49
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Ja så är det nog... men roligt är det man är 60 på sadeln och 15 i kolan utväxlingen du pratar om funkar den på fem växlad åxså,funderar på en 120R men det är bara fundering än.....

  10. #50
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Sedan är det ju så att ska man göra nå med avgas eller luft så måste man till bänken så man ska nog fixa en egen så man kan fixa själv möjligen..

  11. #51
    Utväxling: Drev på kopplkorg dividerat m compsprocket x bakdrev divid drev på lådan

    Ex 36 koppl x 25 comp = 1,44 70 bakdrev x 32 på lådan = 2,19

    1,44 x 2,19 = 3,15 3,15 är originalutväxling 1994 tom 2006 på 5 växlat

    Äldre hojar före 94 hade oftast 3,37 Vissa Softail / FXR 2,92


    Med exvis ULTIMA 6 vxl drevsats blir det 3,15 x 0,86 på sexan = 2,71

  12. #52
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Oj säg vilka drev jag ska ha på fem växlad NT 06 du vet hur kurvan ser ut.. Tack på förhand...

  13. #53
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Citat Ursprungligen postat av harly2006 Visa inlägg
    Ja så är det nog... men roligt är det man är 60 på sadeln och 15 i kolan utväxlingen du pratar om funkar den på fem växlad åxså,funderar på en 120R men det är bara fundering än.....
    Man har inte riktigt roligt innan man fyller 50 men nu har man det! Min låda är en org 5 pet från -03.
    Framdrevet 24 kugg i transen köpte jag av Gibson. Belt hjulet 30 kugg är Andrews och det köpte jag på E-bay. Man får modifiera kedjespännaren genom lite bearbetning så funkar det prima. Det finns oxå en SE sats race primary gearing kit med 21 kuggars motordrev inkl. kortare transkedja (#40331-02) som ger 1,7:1 istället för 1,44:1 i transmissions utväxling. Men det kanske blir lite väl lämpat för strippen och högvarvigt. Har inte provat själv.
    En 120R är väl skrammlig enligt min åsikt. Har bara provkört ett demo ex som kanske inte var helt optimalt inställd.
    Det finns goare och större saker hos S&S och Jims men det är min personliga åsikt. Kvaliteten på S&S grejor är genuin.

  14. #54
    Harly Du har 3,15 och jag skulle nog låta den vara så..
    Att gå ner till 31 fram (ANDREWS) ger 3.25 eller 30 vilket ger 3.36
    Mer rupp men jag tror nog dock att det blir lite för "varvigt" för dig vid långåkning
    Kruxet är åxå att m originallådan blir ettan ännu kortare och byta etta till 2,94 är ett projekt i sig
    Låte den vara och jobba på momentkurvan.......

    Nog benägen att hålla med JB ang 120" Mycket pengar och de 6-7 st jag sett
    har all låtit rejält i ventilmekanismen (.660" lyft..)

    Probike har bänkat några 126-135 hp och 172-179 NM SAE
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2012-09-14 klockan 12:21.

  15. #55
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Tack för infon.. vänta till du närmar dig 60 då blir det riktigt roligt.. rocknroll och trimma HD..

  16. #56
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Det blir drygt att dreva ser jag,jodå jag jobbar på dippen får jag inte till pipen så byter jag kammar,mekade in den gammla propipen den var ca 15 mm störe i colektorn men nja tror jag måste gå åt andra hållet störe baffel så volymen blir mindre nå åt det hållet som det verkar har för lite cub...

  17. #57
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Håller nog med dig och ser man på vad 120R motor kostar så finns det nog annat på marknaden att tillgå,jag är ju på god väg med momentkurvan,sedan är det ju så att det kan bero på vem som som mappar in en pc 5 eller har jag fel du vet nog det onatop... sedan är det nå jag funderar över du man skickar på gas men släpper lite då drar den bättre men A/F kurvan är ju ok möjligen ska den ha mera sås.. vad tror du..
    Senast redigerat av harly2006 den 2012-09-14 klockan 12:27.

  18. #58

  19. #59
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    jag jobbar på dippen får jag inte till pipen så byter jag kammar
    Jag har väl ungefär samma trim som du men TW55:or. Avgasystem Propipe 2-1 ej HS och förgasare.
    Ingen dip i kurvan, finns att beskåda på tråden "bänkningar".
    När jag skulle till att konvertera kollade jag runt lite och fick då rådet att välja TW-55 i stället för TW-50 eftersom 50:ian inte hängde med riktigt.

    - - - Uppdaterad - - -
    Senast redigerat av TCKalle den 2012-09-14 klockan 13:11. Anledning: Nåt kajko på jobbdatorn som ger dubbla inlägg

  20. #60
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Ok
    Det låter bra..

Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •