Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Elektroniskt tändningslås slås av vid start

  1. #1

    Elektroniskt tändningslås slås av vid start

    Hej
    Jag har installerat et elektroniskt tändningslås .
    Jag har problem med att tändningslåset slås av vid start och då tänder inte motorn.
    Min teori är att om batteriet inte är helt full laddat så blir det en Strömpik når startmotorn går på som stänger av den elektriska tändningen.
    Har någon varit med om det eller löst det ?
    Skulle en kondensator till tändningslåset lösa problemet?
    Mvh Jocke


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Vet inte vad du har installerat, men...
    Vi hade samma problem med Vecta Imobilizer på frugans hoj för massa år sen, nu har vi iofs rivit bort allt.....men...
    Men det finns en tråd där jag beskrivit problemet. och en liten skiss, med en kondensator och en diod
    min lösning funkade klockrent i hur många år so helst, men en diod är ett måste

    sök/kolla mina tidigare inlägg

    din teori är förmodligen helt korrekt

    - - - Uppdaterad - - -

    Vet inte vad du har installerat, men...
    Vi hade samma problem med Vecta Imobilizer på frugans hoj för massa år sen, nu har vi iofs rivit bort allt.....men...
    Men det finns en tråd där jag beskrivit problemet. och en liten skiss, med en kondensator och en diod
    min lösning funkade klockrent i hur många år so helst, men en diod är ett måste

    sök/kolla mina tidigare inlägg

    din teori är förmodligen helt korrekt

  3. Följande användare tackar minhoj för detta inlägg:

    jocketwin (2022-08-02)

  4. #3
    Tack för hjälpen. Har beställt delar !
    Återkommer med resultat


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #4
    I dag har jag lött in en kondensator och en diod till tändningslåset och jag märker ingen skillnad .
    Om jag läst kopplingsschemat rätt så ska dioden komma först med ringen ifrån strömkällan ?
    Sen satte jag den andra sidan av dioden på benet på kondensatorns +pol och jordade -benet och sedan ingående sladd till tändningslåset på kondensations +pol den borde väl ladda upp sig själv?
    Har jag gjort fel ? Kan jag bränt upp dioden när jag lödde ? Kan jag mäta så det är rätt i så fall?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #5
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Jag fattar inte riktigt vad du skriver...??
    Strömkällan ska in genom anoden på dioden inte på ringen som är katod
    Vitsen med diod är att den spärrar i backrikningen som på mitt schema, dvs när spänningen sjunker på batteriet pga att startmotorn går runt så finns det fortfarande spänning kvar i kondensatorn till ditt lås eller nåt annat...

    Vet som sagt inte vad du har för grejer eller hur det ser ut hos dej, kolla på mitt schema en gång till...och tänk till om du gjort rätt...
    spänning flyter i pilens (dioden) riktning men inte tvärtom, kondensatorn håller kvar spänningen en kort stund, alltså precis i ögonblicket startmotorn drar, det är det som är vitsen

    vad har du för diod och för kondensator?

  7. #6
    Jag har tittat på ditt schema och vad jag kan se så har jag kopplat rätt.
    Det är ett Axel Joost Digitalt tändlås Easy RFID
    Jag har lackat om hojen och är inte sugen på att borra in ett tändningslås igen.
    Kondensatorn är på 10000uf och först hade jag en 3a diod sedan en 30a Allt funkar bra till jag drar igång startmotorn. kondingen håller ström. Däremot så går dioden sönder så snabbt att det inte märks. Jag har mätt både innan och eter och dioden är ok innan och släpper rakt igenom från båda håll efter.

    Jag förstår inte varför ? Är det för stark kondensator som ger ström bakifrån in i dioden ?
    Jag kan inte komma på något annat sätt att lösa det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #7
    V.I.B Ravens avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    77
    Tackad: 2

    Låter som att du inte bara driver ditt digitala tändlås via dioden, då dioden går sönder. dvs startmotorn verkar även gå via dioden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Låter som att du inte bara driver ditt digitala tändlås via dioden, då dioden går sönder. dvs startmotorn verkar även gå via dioden.
    Men prova först att koppla in ett fullt batteri eller kör start kablar från bilen och se om det fungerar då. bara så du inte har något annat fel.

  9. #8
    Batteriet är helt nytt och är det helt Nyladdat eller jag kör på kablar från en bil som går så startar den perfekt. Problemet är att det är för små marginaler för att våga ge sig iväg .
    Det är en chopper med en högkompressions 127a i.
    Och plats för ett större batteri finns ej. Jag har testat olika och har det med störst startström som får platts.
    Startmotorn tar sin ström direkt från batteriet och startknappen är direkt på startmotorn så idet är bara tändning och ljus som går på tändningslåset.
    Med ett vanligt tändningslås gör det inget att jag tappar strömmen någon 1/2 sekund när stsrtmotorn slår till för när motorn snurrar är strömmen tillbaka och motorn startar.
    Med det nya elektroniska tändningslåset så stängs det av när det förlorar strömmen och tändningen är av.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #9
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Fortfarande har jag ingen info hur du kopplat och vad du har för grejer, och vet egentligen inte vad ett elektroniskt tändningslås är bra för

    Nej, du kan inte köra allt, dvs lyse och tändning genom dioden, det blir alldeles för mycket ström, och kondensatorn orkar inte heller hålla spänningen då
    vitsen är att hålla spänning till styrenheten inte till förbrukarna
    isf får du koppla lyse och tändning etc genom ett separat relä
    alltid smart med relä till tändning och lyse

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-04-26, 00:30
  2. ta av tändningslåset på elektra
    Av mike hd i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 08:24
  3. 3" tanklyft o flytt av tändningslås och tändspole
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 14:10
  4. Varningsblinker slår utan anledining på vid start av hojen
    Av andycar i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 13:43
  5. Snygg placering av tändningslåset
    Av admin i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 11:01

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •