Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur f-n ska man kunna provköra?

  1. #1

    Hur f-n ska man kunna provköra?

    Alla säger man ska provköra, men hur f-n bär man sig åt då? Handlarna har bara årets demo-hojar för provkörning? Det säger inte så mycket om hur -08:orna känns??
    Har bara kört Adventure tidigare, men smygkollat Harley på Blocket senaste åren. Nu har jag bestämt mig för att byta och köra nåt som låter som det ska låta. 😀
    Tycker om när det svänger och gillar att trycka på lite. Vill ha en Harley som är körglad och klarar lite mer aktiv åkning när hornen växer ut. Jag är 187cm och 90kg. Sportster känns för liten. Har kollat på Fat Bob, Street Bob, Super Glide, i den ordningen. Årsmodell från -07 med 96-motorn så grejerna håller ihop. Jag trivs på vägen, inte med skiftnyckel i garaget! Bara solo-åka utan skjuts och mest kortare nöjeskörning men några enstaka resor på 25 mil.
    Är jag rätt ute? Missar jag något? Tar tacksamt emot input här!!
    Åkte in till ProBike i Täby och hoppades få prova lite, men det var helt kört. Ingen provkörning på beg-hojar. Stenhårt. Bara nya demo-hojar, men de sa själva att det var rätt meningslöst att jämföra med tio år gamla modellerna. Så hur f-n ska man göra!!! 😬 Känns rätt omöjligt att testa allt, måste tratta ner det här till en eller två modeller som jag på något sätt krigar till mig att provköra. Hjälp mig hitta rätt!! 😀

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    När det gäller begagnat och provkörning så är det väl privatköp som gäller. De modeller som du nämner har i grunden samma chassin så de är väl likvärdiga antar jag, har själv en Softail så jag kan inte uttala mig men Dynamodellerna lär ha bättre vägegenskaper än Softail. När det gäller prestanda så är 96 kubikaren rätt trött orginal, åtminstone så var den Streetglide med 96- motor jag hyrde inte speciellt pigg.

  3. #3
    Tack för svar!
    96-kubikaren trött, det låter ju inte bra. 😬 Löser det sig med luft och buller, det är har ju typ alla, annars är det ointressant. Är det skillnad på vilket luft och vilket buller som sitter på? Vad ska jag i så fall kolla efter? Ibland finns det super tuner också, gör det stor skillnad, eller måste den vara bänkad innan det händer nåt?
    Är den äldre 88-kubikaren bättre? Blir lite orolig för att åldern tar ut sin rätt. Jag är som sagt helt ointresserad att meka själv och vill ha något som bara funkar och går. Är efterföljaren till 96 (103 är det va?) värt pengarna? Blir lite svårare att få ihop budgeten för en sån tyvärr...

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    inga större skillnader på 88, 96 o 103. 96 längre slag än 88, 103 större borr än 96. 96 o 103 finns bara med insprut, en del tidiga 88:or hade även förgasare.
    Den 96:a jag hyrde hade inte luft och buller så luft och buller gör en del positivt och Och supertuner eller liknande är ett måste, undvik powercommander som enligt sakkunskapen är en sämre lösning (har själv en förgasare på min) och när det gäller luft så är det väl SE eller Ness Big Sucker som gäller, undvik Kurujuckin. Buller - vilket som men dragpipes är väl mindre lyckat ur effektsynpunkt.

  5. #5
    Tack för bra svar!!

  6. #6
    Phu.. Har dom begagnat till salu ska du ju kunna provköra, annars kan ProBike behålla sin skit. Läsa sånt, om det är med sanningen överstämmande, visar enligt mitt tycke arrogans och förakt för de som vill ha något för hyfsat överdrivet pris istället för nytt.Skulle inte köpa ett tändstift där isåfall.
    Kör 88 12 500 mil ca, CV förgasare lågfartmunstycke 45 högfart 190, Screaming eagle pro pipe med lätt avtoning på själva röret på dämparen. Förövrigt satt ett kors av 2 m5 skruv som jag kan stoppa tex krokodilens ( väna frun ) thesilsnät och sedan 4 grova diskbollar ( utan tvål ) och klarar besiktning som en liten ballerina. Låter mindre än micron. Nu är det väl oftast bytt på begagnade cyklar men luft & Buller som jag har torde du få billigt. Enkelt pro pipa system nytt V & H ligger väl på ca 8000 nytt skulle jag tro, inte kollat på länge och skulle leta begagnat själv istället Munstyckena 60 kr styck, filter kåpan 40 kr på frälsningsarméns secondhand, en koppar bunke över ett typ big sucker filter .

  7. #7
    Jodå, den bistra sanningen. Ingen provkörning på beg-hojar, bara några nya demo-hojar.
    Jag satte mig på en beg i hallen. Den var larmad och tjöt som f-n. Säljar-tanten fick komma och larma av. Det säger lite om inställningen...

  8. #8
    Tråkigt. Vad mer att säga!
    I only want to live long enough to be a problem to my kids.

  9. #9
    Jag provkörde en begagnad Fat Bob hos Mothers utanför Göteborg innan jag köpte min nuvarande hoj. Där var det inga problem. Du kanske ska kolla hos andra firmor?

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Skitkass att inte få provköra en beg hoj på Probike . Har kört min FXDF -08 i 3000 mil och är nöjd med den.
    Men har fått wobbel om man pressat den för mycket , men vanligtvis är den bra att åka på. Bromsad till 74 hk
    på bakhjulet med PCIII , SE filter och Rush dämpare.Bra med sexväxlad så det inte varvar så mkt på motorväg
    som min 88 -02 gjorde. Dubbla skivor fram är ju ingen nackdel heller.
    Fuck cancer

Liknande ämnen

  1. Hur räknar man ut vilken säkring?!
    Av Dabo i forum Custom & Byggen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 20:20
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:15
  3. Hur räknar man andrahandsvärde?
    Av erkagn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 21:31
  4. Hur mycket kompression kan man räkna med på progressive 412 HD ????
    Av mean machine i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 22:25
  5. Rocket Bobs UK visar hur man kapar skärmstagen på en Dyna
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 00:23

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •