Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Slirande koppling 4vxl låda

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Tackad: 0

    Slirande koppling 4vxl låda

    Hej,
    jag har slirande kopplings problem på hojen, FLH-78 dock inte motorn den är bytt till EVO - 84- 1340 uppe i ca 1450 cc numera med S&S detaljer, Leinweber kam för starkare bottenvrid, handväxel, ).
    I kombo har jag en 4vxl låda troligen från - 78.

    Nu söker jag lite råd och tips som kan hjälpa med slirande koppling vid gaspådrag.

    Efter otaliga justeringsförsök, blev något lite bättre efter lite tuffare åtdragning av kopplingens inställning, mer spänn på fjädrarna alltså men såklart utanför handbokens inställningsrekommendation, men inte bra tillräckligt, slirade ändå.
    Så har nu plockat ner en del och lamellerna ser ut som nya, plåtskivorna med ryck-utjämnare verkar ok, justeringspinnen ok, kopplingskorgens 10 fingrar hade lite gropor inte så värst ändå tycker jag, slipat och jämnat dem nu. Sitter Ram Jett platta redan sedan tidigare och verkar ok installerad , ca 0,4.0,5 mm rörelse ut/in.
    Enligt utsaga från tidigare ägaren är det nya lameller Alto Kevlar som sitter i och de ser nya ut, jag kör med lite olja i botten av primärkåpan, skvätt upp smörjning av kedjan.

    Nu är jag i faggorna att göra "sista" insatsen och planerar att köpa nya kopplingsfjädrar, jag mätte de "gamla" som monterats ur och de har en ofjädrad längd av ca 37 mm.
    Vad jag har kunnat läsa mig till har standard fjädrar ca 44 mm som längd för handväxel så jag misstänker de är trötta och detta orsakar slirning.

    Nu undrar jag om jag är rätt ute med mina antaganden där jag misstänker att man inte bytt fjädrarna när man bytte till nya lameller och om jag skall pröva nya original fjädrar eller om jag hellre borde montera Heavy Duty alternativ?
    Andra råd och tips är också välkomna.

    Tack på förhand,

    Mvh
    Bengt

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Eftersom det blev lite bättre med tuffare åtdragning av fjädrarna så låter det som om nya fjädrar borde vara lösningen och jag skulle nog satsa på heavy duty fjädrar.

  3. Följande användare tackar TCKalle för detta inlägg:

    BBHarley (2020-07-28)

  4. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Tackad: 0
    Tack för rådet TCKalle!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-07-26, 22:46
  2. Växellåda "RickRack" 4vxl shovel -79
    Av Spiro i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-01-18, 11:43
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 15:54
  4. 4vxl låda
    Av Hd1340 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 17:58
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 09:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •