Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 137

Ämne: Volvo Amazon kanske ?

  1. #21
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Nära till köpa en, sitter på staketet och undrar om jag ska ta steget ut i det okända Har bara sett bilderna, men det ser ut som en ärlig Amazon. Ringde mannen som var en äldre kille och han berättade historien om den. Det är en 1964 modell, väl tagit hand om och allt original, ingen rost. Det är avställd men han kommer bes. den innan köp och montera vinterdäck på det om jag vill köra den hem.

    Bifogad fil 9981 Bifogad fil 9982

    Han har också haft någon intresserad från Tyskland som sade att de skulle hämta det med en släpvagn. Synd att så många av dessa bilar säljas utomlands hmmm!!

    Är jag galen att ge upp ett perfekt fungerande modern bil för en av dessa ???
    Amazon är ju en Nationalklenod nästan. Har en yngre garagekompis som håller på o renoverar en -67a. Det finns massa nytt att köpa till Amazon. 69-70 har ju som sagt B20 men det är inget fel på B18 heller. Samma motor med mindre borr. B16 fanns i Amazon till -63 tror jag och dom är ju inte så bra eftersom dom bara har trelagrad vevaxel. Men dom är väl sällsynta nuförtiden.
    There are no problemsonly solutions

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Nära till köpa en, sitter på staketet och undrar om jag ska ta steget ut i det okända Har bara sett bilderna, men det ser ut som en ärlig Amazon. Ringde mannen som var en äldre kille och han berättade historien om den. Det är en 1964 modell, väl tagit hand om och allt original, ingen rost. Det är avställd men han kommer bes. den innan köp och montera vinterdäck på det om jag vill köra den hem.

    Bifogad fil 9981 Bifogad fil 9982

    Han har också haft någon intresserad från Tyskland som sade att de skulle hämta det med en släpvagn. Synd att så många av dessa bilar säljas utomlands hmmm!!

    Är jag galen att ge upp ett perfekt fungerande modern bil för en av dessa ???
    Om den är en -64a så har den inte orginal grillen iaf. Dom hade en speciell grill med bred ribba i mitten.
    Annars ser det väll relativ okey ut. Osäker om verkligen spolarbehållaren satt där dock? Men bilen på bilden ser ut vara i bra brukskick.
    Nåväl, Amazon är en kanonbil. Startar alltid och värmen är prima. Uppdatera med lite nya dörrlister är värt varenda krona.
    Kassa stolar om man ska långt, men det är gammal bil också. Jag uppdaterade min Amazon med stolar från en Honda accord -00 fram så man satt som en kung.
    Nu är jag inte mycket för orginal, så min sänktes i backen, fick igenlagda handtag och bagage, rensat på lister och breddade pv plåtisar.
    Sist jag kollade fanns det fortfarande 50000st amazoner i sverige, så det är bara leta på tills man hittar "the one"

    - - - Uppdaterad - - -

    1964 Amazon

    Trägen vinner!

  3. #23
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Vad jag var orolig för var det har trumbroms fram..föredrar skivor men man kan inte få allt och det ser ok ut.

    Invändigt..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9389495942.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	9983 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9359962322.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	9984

    Jag har pratat med ägaren av en lokal bilverkstad som berättade att de är bullet proof så länge du tar hand om dem och reservdelar är inte ett problem.

    Ser ut som han hade rätt http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes

    ..MEN skulle du använda en som en vardaglig bil ? Jag körde MG varje dag i england inga problem, tror att de har nästan samma motor. Det är bara jag har ingen kunskap om Amazon bilar.

  4. #24
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Vad jag var orolig för var det har trumbroms fram..föredrar skivor men man kan inte få allt och det ser ok ut.

    Invändigt..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9389495942.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	9983 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9359962322.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	9984

    Jag har pratat med ägaren av en lokal bilverkstad som berättade att de är bullet proof så länge du tar hand om dem och reservdelar är inte ett problem.

    Ser ut som han hade rätt http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes

    ..MEN skulle du använda en som en vardaglig bil ? Jag körde MG varje dag i england inga problem, tror att de har nästan samma motor. Det är bara jag har ingen kunskap om Amazon bilar.
    Skivbromsarna kom -65 men tror det är lätt att konvertera äldre till skivor med spindelbyte.
    There are no problemsonly solutions

  5. #25
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Är jag galen att ge upp ett perfekt fungerande modern bil för en av dessa ???
    Go For It .. "moderna bilar" kommer alltid att finnas runt ikring dig men inte Amazoner , inte i nån större utsträckning iaf..
    Har tänkt försöka hitta en vettig här nere i Thailand åxå framöver men tyvärr har dom oftast modifierats med Toyota Dieslar!
    CS//

  6. #26
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Skivbromsarna kom -65 men tror det är lätt att konvertera äldre till skivor med spindelbyte.
    Spindeln behöver inte bytas.. köp alt utanför spindeln begagnad + tryckregulatorn som sitter på bromsrören bak. Da vil du kunne justere slik at ikke bakbromsen tar för skivbromserna fram som blir et problem när man konverterar.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  7. #27
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hegtor Visa inlägg
    Spindeln behöver inte bytas.. köp alt utanför spindeln begagnad + tryckregulatorn som sitter på bromsrören bak. Da vil du kunne justere slik at ikke bakbromsen tar för skivbromserna fram som blir et problem när man konverterar.
    Så det är fästhål för oken i trumspindeln?
    There are no problemsonly solutions

  8. #28
    V.I.B Contributor
    hegtors avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    South/West
    Inlägg
    492
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Så det är fästhål för oken i trumspindeln?
    Ifölge en som har bytt tidigare så trenger man;

    2st bromsskivor
    2st enkrets bromsok
    2st bromssköldar
    2st Okinfästningar
    2st bromsslangar för skivmontage

    Det rekommenderas dessutom att byta oxo hjulcylindrar bak med skivor fram och starta trening på helsestudio da man trenger bra med krefter i högerfoten siden det ikke er servo på bremsene.
    Man kan oxo få problemer med besiktning fordi ombygging/endring i enkretsbromssystem oftest förer til at man får krav om full konvertering til to-krets.
    There are drunk riders. There are old riders. There are no old, drunk riders.

  9. #29
    Rekomenderligen så tar man allt från en -70 eller en tidig volvo 140 så man får bromservo också. Och som hegtor skriver bromsreduseringsventil, för annars låser bakhjulen före fram.
    Trägen vinner!

  10. #30
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Skit i broms sköldarna, finns inget som säger man måste ha dom , ja har regbes. som ombyggtfordon utan , no pombem!
    CS//

  11. #31
    Det finns inget V i en amazon!!!

  12. #32
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Beror på hur trött/knall man är .. Vamazoon!

    - - - Uppdaterad - - -

    Beror på hur trött/knall man är .. Vamazoon!
    CS//

  13. #33
    Men flera i Volvo.. Fast inga i harleydavidson heller förövrigt
    Trägen vinner!

  14. #34
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Hade några fler bilder skickas till mig från ägaren..priset är 30.000 kr

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 255.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	10010 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 243.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	58,0 KB 
Id:	10011 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 244.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	10012 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 227.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	10013 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 231.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	10014Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 236.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	10015 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 239.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	10016 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 245.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	10017 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Picture 248.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	10018

  15. #35
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Ser väl vettig ut för att vara en -64:a (jag vet en hel del om just 1964 kan ja säga *harkel*) , vad har ägarn sagt om omlackering , skärm , tröskelbyten osv.
    Passformen ser lite dassig ut mellan skärm & dörr på h-sidan , kan vara en plast skärm kanske? Det drar ner priset i så fall , som nån sa , det finns 500,000 el. var det 50,000 (?) fortfarande i bruk så dom är inte värda sin vikt i guld ... än!


    CS//

  16. #36
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Ingen plast .. men pratade med killen igen .. det har inga säkerhetsbälten .. ??? tror att det är lag att ha dem? ..Och den tyska killen är nu mycket intresserad haha! Om det går till att borja bjuda för det jag är ur loppet.

  17. #37
    Bältena är inga problem. Finns det inga monterade från början så behöver man inte montera in nya.
    Men vafan, 30.000 för en Amazon jag trodde inte de var så dyra nu. Tycker också det finns för många kvar för att det ska vara så dyrt. Men det är fina bilar helt klart.

  18. #38
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Ja när f-n är det "bältesmåste" på bilar .. 1968-1970 & nyare .. minns inte men den där är det helt ok att skrutta runt både utan bälte & med sommardäck på på vintern men är bälte monterat måste du använda det , annars blir det böter! hehe Sverige ..
    Senast redigerat av crazyswede den 2012-12-23 klockan 06:13. Anledning: 2X2x2
    CS//

  19. #39
    Helt OK att inte ha bälte på bilar innan 1970...Men med lite självbevarelsedrift så kanske man skall sätta dit bälte. Helt annan trafik nu än för snart 50 år sen

  20. #40
    V.I.B crazyswedes avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Surin Thailand
    Inlägg
    316
    Tackad: 0
    Kan väl inte vara nåt problem krocka i en bil av real steel när alla andra väger hälften , har deformations zon till höger & vänster , Sip här & där , är fyllda med foam & har exploderande rattar , dörrsidor , takstolpar mm. , bulta fast några 100 kg extra i bakluckan så du får till mer knuff i det hela!
    CS//

Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Kanske inte ny, men opresenterad..
    Av pbmj76 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 16:45
  2. Harley Davidson 2015 .. kanske ???
    Av Bikebandit i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 21:37
  3. "volvo" instrumentenbrädan på softtail
    Av Benny i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 21:56
  4. En egen ring eller kanske en förlovningsring?
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 22:43
  5. Kanske en ball grej till bygget?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 18:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •