Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 137

Ämne: Volvo Amazon kanske ?

  1. #1
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Volvo Amazon kanske ?



    Jag ägde en hel del klassiska MG: s sportbilar i England under en period på ungefär 20 år från 1959 MGA,1969 MGB,1972 MGBGT V8, 1977 MGB och alltid använde dem dagligen och i alla väder. De var enkla att serva kul att köra plus delar var lätt att få. Det har varit ungefär femton år sedan jag ägde en klassiker och tanken har slagit mig att kanske nästa år någon gång jag ska sälja min Pajero 4x4 och köpa en Volvo Amazon

    Efter att ha aldrig ägt en jag trodde kanske några här kan ge mig några tips, bästa året? vilken motor är bäst? med eller utan överväxel?priserna ? .. delar fortfarande lätt att få ?

    ..... och mest av allt är det dumt att äga en av dessa bilar idag ??

  2. #2
    Fräck bil, men rostar som fan Skydda.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Bästkusten
    Inlägg
    338
    Tackad: 0
    Jag hade gärna kört en Amazon själv, Tycker dom är fina förutsatt att dom är i bra skick.

    Glöm ej att dom fanns som Kombi också:

    Svenskt bygge
    http://www.swedespeed.com/news/publi...ticle_937.html

  4. #4
    Har haft några Amazoner och kört Folkrace, vet inte om du är bekant med den sporten, lite som crash derby men på bana. Riktigt rolig bil! Jag skulle rekommendera dig att skaffa en med B20 motor, lite mer pulver i motorn än B18, men båda är lättskruvade och dom går även utan olja. Vi skruvade upp en B18 motor och körde igång den, tömde ur all olja efter ca 30 minuter och lät den gå. Efter en timme hällde vi i vatten i stället för olja, men den jäveln gick och gick, vi stängde av den efter ytterliggare nån timme... Swedish quality at it´s best. Det finns flera motortidningar som gjort liknande tester om någon nu skulle tvivla. Vill du köpa en färdig eller vill du ha ett objekt? Det finns ett antal "lik" ståendes i trakterna här som säkert går att köpa loss. Rekommenderar också att skaffa en med skivbromsar, trummorna har en tendens att spricka om dom blir för varma, och med en 40+ gammal bil blir det ofta varma trummor då det ligger på lite hur som. Alternativt byta till en framvagn från en Volvo medell 140, har för mig den passar smidigt utan större ingrepp.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Fräck bil, men rostar som fan Skydda.
    rostar, ja kanske med ålderns rätt, men det är rejäla grejjor
    Amazon är den snyggaste svenskbyggda bilen, kan bara bli rätt, om man tar det för vad det är, precis som med hojjar, en bil från 60talet har sina sidor.
    Jag är också sugen på en Amazon i gen ,men min förståndiga hjärnhalva säger att hojjen ska vara kul, bilen ska vara praktisk och ordentlig och då vinner V70´n. vi får se vilken hjärnhalva som regerar i längden.
    -Bikerbandit, kanske ses vi vid Tydingesjön på tisdagar med Amazonerna och på torsdagarna med hojjarna..

  6. #6
    kolla Vöx Amazonen tror den är till salu

    sök på vöx amazon........ räcker så

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Har också haft en -67,a Amazon för längesen och gillade denna bilen.Tycker nästan att Duetten är
    snyggare och klart mer praktisk.

    Du som är engelsman,vad tror du om Jaguars xj modeller vad gäller reservdelspriser och egenskaper
    i snöväder ?

  8. #8
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Tack för svaren Benny,Folkrace i england kallas *Banger Racing*. Och admin om de rostar som fan hur kommer det att det fortfarande finns många goda exempel kvar ? Jag har haft erfarenhet av att köra bilar från sextiotalet och sjuttiotalet som jag sa och vet sina begränsningar, men de är fortfarande bra bilar och kan hänga med modern trafik. Jag kör faktiskt mer miles per år på min Harley än med bil och med en bil är det mest på landsvägar och kanske ett par gånger om året på motorvägen. MG jag har haft hade en mycket liknande motor, B-serien 1800 med dubbla SU's och kunde cruise 130km i överväxeln på motorvägarna med inga problem .. är att samma med Amazon ? Volvo tillverkare en S-version eller ?

    Om jag letade efter en det skulle vara 2 dörrar, med skivor och i gott skick. Vad har folk gjort för att de kan använda blyfri bensin .. på min gamla MG's var jag tvungen att köpa blyfri topplock osv, är det vad de flesta har här nu ?

  9. #9
    Körde bara med 96 eller 98 på folkrace, men en vild gissning är att du kan köra 95 utan att göra någonting alls, men det är bara en gissning. Som sagt, en B18/B20 tål vad som helst. En annan liten historia är när jag tog en motor som legat utomhus flera år och skruvade i en kam, på med topp och förgasare, i med den i bilen och startade. Det lät illa och knackade en stund, men det gick över sen var det bara att åka Dubbla SU, R kam och lite annat tjafs kan sätta bra fart i en gammal B20! Jag kanske har ett gäng delar kvar om du köper en bil och behöver nåt, ska rota lite!

    Edit, Benny? That´s my fathers name :9

  10. #10
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Har också haft en -67,a Amazon för längesen och gillade denna bilen.Tycker nästan att Duetten är
    snyggare och klart mer praktisk.

    Du som är engelsman,vad tror du om Jaguars xj modeller vad gäller reservdelspriser och egenskaper
    i snöväder ?
    Jaguars är en lyxbil .. men gamla XJ's finns billiga att köpa i Storbritannien, men delar är dyra och de dricker mycket bensin .. Jag gillar bara den Jaguar MK II från sextiotalet


    Eller Daimler MKII



    ... men min prioritering är min Harley först, undrar bara om en billig klassiska Volvo som Amazon skulle vara ett bra val ???

  11. #11
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    oops! Ozzy

  12. #12
    Sorry, my bad, såg inte Bennys post förrän nu, så jag funderade vart Benny kom ifrån!

  13. #13

  14. #14
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Jag gillar stilen och framför hjulen men jag skulle vara nöjd med någons farfars Amazon Något mellan 1965-1970 och inte har varit slaktat av tonåringar.






    ....eller något med lite patina som det här party



    ....... nej skoja bara...men jag skulle förmodligen leta efter en runt 25-35,000..lite mer om det är riktigt bra..men nästa år inte nu,Jag är bara intresserade av information om dem för att avgöra vilken modell för att leta efter

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    Jag gillar stilen och framför hjulen men jag skulle vara nöjd med någons farfars Amazon Något mellan 1965-1970 och inte har varit slaktat av tonåringar.






    ....eller något med lite patina som det här party



    ....... nej skoja bara...men jag skulle förmodligen leta efter en runt 25-35,000..lite mer om det är riktigt bra..men nästa år inte nu,Jag är bara intresserade av information om dem för att avgöra vilken modell för att leta efter
    du ska väl ha sista modellerna 69-70 med b20 motor bromsservo och rullbälte lite bättre stolar ;=))

  16. #16
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    När är bilar skattefria här i Sverige

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    tror att de är -75 eller äldre ,det var 30år eller äldre innan, men de reglerna var väll för bra..

    saliga äro de med dåligt minne , vi betalar, vi glömmer , sen har vi "skattefritt" ett helt år.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Bikebandit Visa inlägg
    När är bilar skattefria här i Sverige
    När en bil är 30år gammal så är dom skattebefriade...besiktning varannat år också :P

  19. #19
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Så det gäller alla Amazons

  20. #20
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Nära till köpa en, sitter på staketet och undrar om jag ska ta steget ut i det okända Har bara sett bilderna, men det ser ut som en ärlig Amazon. Ringde mannen som var en äldre kille och han berättade historien om den. Det är en 1964 modell, väl tagit hand om och allt original, ingen rost. Det är avställd men han kommer bes. den innan köp och montera vinterdäck på det om jag vill köra den hem.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9366697662.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	9981 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9329832709.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	9982

    Han har också haft någon intresserad från Tyskland som sade att de skulle hämta det med en släpvagn. Synd att så många av dessa bilar säljas utomlands hmmm!!

    Är jag galen att ge upp ett perfekt fungerande modern bil för en av dessa ???

Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Kanske inte ny, men opresenterad..
    Av pbmj76 i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 16:45
  2. Harley Davidson 2015 .. kanske ???
    Av Bikebandit i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 21:37
  3. "volvo" instrumentenbrädan på softtail
    Av Benny i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 21:56
  4. En egen ring eller kanske en förlovningsring?
    Av Draken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 22:43
  5. Kanske en ball grej till bygget?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 18:50

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •