Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Har ni frågor kring lackeringsarbeten?

  1. #1
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19

    Talking Har ni frågor kring lackeringsarbeten?

    Tjena Alla!

    Ser att här är en del som har lite frågor och funderingar kring lackering. I med att vi är sponsorer här på Harleyforumet så tänkte jag att vi smäller upp en liten tråd här också där ni kan ventilera det mesta som har med lackering att göra

    Grubblar ni på vad som funkar med vad?
    Hur man sprutar hemma?
    Pulverlackeringar?
    Vilka färger man ska använda sig av?
    Hur man lägger upp en bra spackelgrund?
    Vad det kostar att få en kåpa, tank, fälg lackerad?


    Tveka inte att kontakta oss på om ni har frågor kring era hojar. Vi svara gärna på era frågor. Bara att lägga ett inlägg i tråden, eller skriv till oss på Facebook eller besök våran hemsida.

    Kontakta oss via mail eller slå en signal! Enda som kostar är samtalet

    0725-372 990
    lack@lagumist.se
    http://www.lagumist.se



    Eller besök oss på facebook: Lagumist MC-Lackering

    Senast redigerat av abelseth den 2011-11-15 klockan 22:36.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  2. #2
    Bra tråd! Här kommer en direkt:

    En vanligt fråga är hur man gör med "vanliga" ekerfälgar? Låt säga att man vill ha en svart eller röd fälgbana.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    Bara för det kom jag på en fråga till!

    Jag vill köra en plåtren tank. Den rostar ju av sig själv direkt. Hjälper klarlack eller finns det nåt annat knep?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Bra tråd! Här kommer en direkt:

    En vanligt fråga är hur man gör med "vanliga" ekerfälgar? Låt säga att man vill ha en svart eller röd fälgbana.
    slipa med 180-240 korn.Lägg en wash primer( typ ets grund ) låt torka.Lägg en slip grund låt torka.Slipa börja med 240,320,avsluta med 500.obs slipa INTE igenom om det händer mer slip grund.Efter slipning lacka med den färg ni har tänkt lägg 2 varv.sen njut av ert arbete
    mvh Lagumist

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Bara för det kom jag på en fråga till!

    Jag vill köra en plåtren tank. Den rostar ju av sig själv direkt. Hjälper klarlack eller finns det nåt annat knep?
    Klarlack hjälper men hållbarheten är inte så lång,Återkommer om där finns en grund som är transpirant och funkar direkt på renplåt. Har försökt att hitta en transpirant grund finns tydligen inte.Klarlacken håller väl 1-2 år efter en överläggning med mina kolleger längre tror vi inte.
    mvh Lagumist
    Senast redigerat av lagumist den 2011-11-08 klockan 11:25. Anledning: undersökning

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av lagumist Visa inlägg
    slipa med 180-240 korn.Lägg en wash primer( typ ets grund ) låt torka.Lägg en slip grund låt torka.Slipa börja med 240,320,avsluta med 500.obs slipa INTE igenom om det händer mer slip grund.Efter slipning lacka med den färg ni har tänkt lägg 2 varv.sen njut av ert arbete
    mvh Lagumist
    Tack! men ska utveckla min fråga lite.. om man INTE vill ekra om/av då? Kan man (om man tar ut lager) pulvra ekerhjulet som det är, monterat alltså?
    Har hört lite olika bud där.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Tack! men ska utveckla min fråga lite.. om man INTE vill ekra om/av då? Kan man (om man tar ut lager) pulvra ekerhjulet som det är, monterat alltså?
    Har hört lite olika bud där.
    japp det skall kunna funka. Men nack delen med det är att det kan bli drygt om man behöver spänna ekrarna om dom blir lösa .Det kommer att bli en synlig kan då .Men annars så tror jag att det skulle kunna gå.
    mvh lagumist

  8. #8
    Hagis
    Guest
    Jag pulverlackade mina fälgar på en hoj jag hade tidigare! Så det går men sen vet jag inte hur bra killen var som gjorde det för vid minsta berörning så börja det flagna herrejösses!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Jag pulverlackade mina fälgar på en hoj jag hade tidigare! Så det går men sen vet jag inte hur bra killen var som gjorde det för vid minsta berörning så börja det flagna herrejösses!
    Det låter besynerligt,det jag håller på med är våt-lackering.Och pulver lack skall vara atttans mycket starkare mot stenskott osv.osv så han som lackade dina fälgar måste ha gjort en bom.Annars är det märkligt
    mvh lagumist

  10. #10
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Mycket bra tråd! Gillar de arbeten jag kan se på hemsidan, nu till mina frågor funderar på ett styre som levereras stålrent, vad är bäst pulver eller våtlack ur hållfasthet och kostnadsmässigt? Har länge funderat på om det skulle vara möjligt att eloxera tex fälgar och tank?

  11. #11
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Tjena lagumist
    Cool tråd.

    Jag har en fråga till dig:
    Funderar på att göra en budget-minilackbox, dvs för mindre delar (stänkor, tank, ram etc), dvs inte en hel bil.
    Den ska vara som ett litet rum, kanske 3x3x2,5 meter...Lite isolering så jag kan joxa i vinter...Nåt element åxå...
    Vad ska jag tänka på? Eller är jag helt galen nu?
    Har ingen ambition att vinna lack-SM utan bara att få det okey för mig själv.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av JohnnyRocker Visa inlägg
    Mycket bra tråd! Gillar de arbeten jag kan se på hemsidan, nu till mina frågor funderar på ett styre som levereras stålrent, vad är bäst pulver eller våtlack ur hållfasthet och kostnadsmässigt? Har länge funderat på om det skulle vara möjligt att eloxera tex fälgar och tank?
    Ur hållfasthet så är pulver lack bättre än våt-lack kostnads mässigt har jag hört både dyrt som fanken,billigt vad skillnaden beror på vet jag inte kolla runt där du bor för priser.Att eloxera har jag för mig går bara på aluminium så har du fälgar,tank,osv osv i aluminium så skall det gå
    mvh lagumist

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av LaDaille Visa inlägg
    Tjena lagumist
    Cool tråd.

    Jag har en fråga till dig:
    Funderar på att göra en budget-minilackbox, dvs för mindre delar (stänkor, tank, ram etc), dvs inte en hel bil.
    Den ska vara som ett litet rum, kanske 3x3x2,5 meter...Lite isolering så jag kan joxa i vinter...Nåt element åxå...
    Vad ska jag tänka på? Eller är jag helt galen nu?
    Har ingen ambition att vinna lack-SM utan bara att få det okey för mig själv.
    Nope inte galen det var min tanke också med en liten box billigare att bygga,värma upp.Att tänka på brand klassad typ dubbel gips,uppvärmning är bäst via till-luften annars kan du få väldigt skumma reaktioner under vinter tid. Temeraturen i boxen skall ligga på ca 20 grader under målningen skall du sen värma upp för kortare härdnings tid ca 60 grader i 20 min.Men det går också att luft torka i 20 grader tar mycket längre tid men glansen blir bättre om man inte kör upp boxen i 60 grader.Jag kör det sist nämnda.Du skall ha ett litet övertryck i boxen så att damm och annat inte går in under målningen och bra filter på till luften.
    mvh lagumist

  14. #14
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Tjena! Du kan googla runt lite och hitta en del folk som har byggt egna boxar, några av dem har ritningar som kanske underlättar. kolla in http://lackering.forum24.se/lackering-forum-17.html
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  15. #15
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Coolt
    Tack alla för tipsen

  16. #16
    Hallå där. Kanontråd du dragit igång. Jag har en Harley Rocker som jag skulle behöva lacka bakskärmen på. Färgen är harleys vidid black. Har du en prisuppskattning på ett sånt jobb med alla förberedelser för lackning? Det är några hål efter lampan i skärmen just nu. Dessa skulle jag vilja ha igensvetsade så de försvinner. Gör ni såna jobb också.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Hallå där. Kanontråd du dragit igång. Jag har en Harley Rocker som jag skulle behöva lacka bakskärmen på. Färgen är harleys vidid black. Har du en prisuppskattning på ett sånt jobb med alla förberedelser för lackning? Det är några hål efter lampan i skärmen just nu. Dessa skulle jag vilja ha igensvetsade så de försvinner. Gör ni såna jobb också.
    Kolla din inkorg
    Senast redigerat av lagumist den 2011-11-10 klockan 11:30.
    www.lagumist.se MC-Lackering, 10% Off-Season pris till alla!

  18. #18
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    What to do with a trasig kåpa?

    Lagade lite kåpor idag till mitt Z1. Kom och tänka på att det kanske kan vara intressant för några av er om ni har någon sprucken kåpa hemma som ni vill ha fixad, på ett ganska enkelt och smärtfritt sätt.

    Här är en liten snabbguide i hur man kan mecka ihop en sprucken kåpa, kanske inte alla som har dödskoll på det och är lite nyfikna. Detta är som sagt en variant, där finns en massa olika sätt man kan göra detta på. Men jag föredrar en lagom ambitiös variant.


    1. Börja med att slipa ner kåpan, var noga med att få fram själva sprickan. När jag slippade ner originallacken använde jag 120 papper. Plast ska man passa sig för att ta för grova papper. Och använd endast maskin om du har en bra vana, kör för hand annars.

    2. Ta baksidan av kåpan och rugga den ganska bra med 80 papper så du får bort all skit och sprickan ganska synlig.

    3. Ta fram en lödkolv. Värm upp den och smällt ihop kåpan lite. Man behöver inte vara extremt noggrann, utan mer så att det fäster ihop lite. Nu var här dock ingen spänning i min kåpa, annars kan det bli lite besvärligt.

    4. Efter det så plockar du fram glasfibermatta och båtplast samt härdare. Mät ut en lämplig bit som täcker sprickan med god mån. Där efter klipper du ut två lika stora bitar.

    5. Blanda ihop båtplasten med härdare i en lämplig burk. Inte för mycket och inte för lite härdare = lagom är najs =) Använd dig av en pensel när du ska applicera det på kåpan.

    6. Gör sedan så här:
    - Pensla på ett bra lager på insidan av kåpan
    - Lägg på en duk
    - Pensla igen
    - Lägg på en duk
    - Pensla en tredje gång ovan på allt.
    - Låt härda i en 20-30 min tills du känner att det är fast och stabilt.
    Alltså, använd dig av två dukar för att försäkra dig om att det kommer hålla.

    7. Slipa lite snabbt över spåren du smälte på framsidan.
    - Applicera spackel.
    - Låt härda.
    - Kör sen över grovt med 120 papp, och sen finlira med 180. Kör på med finare papper sen så du får ut alla former och inga grova spår är kvar.

    8. Nu har man lagat kåpan, sen är det bara att dra på grunden! Var noga med att det hela är fixerat och håller, annars blir det tråkigt att lackera och man upptäcker senare att det spricker upp genom färgen.

    Har jag glömt att skriva i något, eller det är något ni undrar över eller vill tillägga så är det bara att posta! Eller fråga Wiking/lagumist, he´s the pro

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2222.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	2922Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2223.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	2923Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2284.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	2924Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2295.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	2925Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2298.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	89,7 KB 
Id:	2926Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2300.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	26,6 KB 
Id:	2927Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2303.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	2928Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2309.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	24,4 KB 
Id:	2929Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2310.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	2930Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2369.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	22,5 KB 
Id:	2931
    Senast redigerat av abelseth den 2011-11-10 klockan 12:54.
    - "I fart in your general direction, your mother was a hamster and your father smelt of elderberries!"
    - "You know, if my dog was as ugly as you. I'd shave his butt and tell him to walk backwards!"

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    64
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av lagumist Visa inlägg
    Klarlack hjälper men hållbarheten är inte så lång,Återkommer om där finns en grund som är transpirant och funkar direkt på renplåt. Har försökt att hitta en transpirant grund finns tydligen inte.Klarlacken håller väl 1-2 år efter en överläggning med mina kolleger längre tror vi inte.
    mvh Lagumist
    Jag har för mig att PPG och även Standox har en transparent grund...Ska kolla detta under morron dagen, om jag kommer ihåg (alzheimers light syndrom) Återkommer så fort jag vet mer...

  20. #20
    Snygg guide!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Byggfrågor kring 883
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 13:57
  2. Säkring?
    Av Night88 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 22:48
  3. FILM: Viktigt med rätt försäkring på Harleyn :D
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 10:03
  4. Tankar kring Night rod 07-09
    Av MagnusR i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 23:38

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •