Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ram skillnader

  1. #1

    Ram skillnader

    vad är det för skillnad mellan FXD 97-98 och FXR 97-98 ramar .....

  2. #2
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    FXR 97-98 finns inte
    The Older I Get, The Better I Was..

  3. #3
    bilder finns med Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	harley_custom_fxr_12000_austin_10437265.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	24,8 KB 
Id:	2811

    Harley Custom FXR - $12000 (austin)
    1998 Harley Davidson FXR, custom paint and chrome in all the right places, runs perfect, new

  4. #4
    Men vi skiter i om dom finns eller ej vad är skilnaden mellan FXR och FXD FXDn har årsmodell 1997-98 evo motor

  5. #5
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    The Older I Get, The Better I Was..

  6. #6
    hmm som du sa de fanns ingen mellan 96-98 ......

    men är FXD bakramen fast satt i motorn ? är motorn gummi upphängd ? är motorn, trans och växelådan likadana som softail evo ? vet du det ??



    har en lättsmälld FXD 97-98 på gång måste byta fram gaffel ,lyse och en bukla på tanken.... eller kanse inte hela gaffeln men båda benen måste bytas...
    Senast redigerat av oggy69 den 2011-10-31 klockan 00:03.

  7. #7
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    FXD är gummiupphängd ja.
    Samma motor men inte samma trans, har för mig att den är kortare än Softail. Lådan minns jag inte.
    The Older I Get, The Better I Was..

  8. #8
    Kommer inte ihåg benämningen på lådan men kan kolla alla spec i Clyman boken till FXD i morn om du vill veta mer, jobbar natt nu. 5 växlad låda iaf och har för mig nån sa att 98 var sista året med Evo.

  9. #9
    FXR 1984-1994 = "Korta transen", samma låda som Dressers och lådan där svingen e lagrad i lådhuset baktill passar BARA FXR/FLH
    FXR/FLH-lådorna passar INTE i Softail! Gummiupphängt

    DYNA FXD 1991-98 med EVO och 99 upp m TC = "Långa transen" helt egen låda 1 typ 91-98 EVO och en 99-05 TC 88" och en 06 upp TC 96"
    Sving fäst i bakkant p låda Lådan passar INTE i Softail!! Gummiupphängt

    Softail 84-86 = " Långa transen" 4 vxl 1987 upp 5 vxl 1990 upp m nya typen av låda /koppl, samma tom 99 med EVO. Stelmonterad låda och motor
    2000 upp m TC och helt annan montering av TC motor /låda

    EVO-motorn har ALLTID samma fästen fram och baktill 1984 tom 1999!!

    Dyna + Dresser har Twin Cam A motor Kan monteras i Softail 84-99 ramar med adapterplatta
    Softail TC 00 upp med Twin Cam B balansaxelmotor har helt eget paket som BARA passar i Softail 00 upp ramar
    elle special-customramar TC B motorn måste gå m TC B växellådshus pga "puckeln" baktill f balansaxlar
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-10-31 klockan 09:28.

  10. #10
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    FXR 1984-1994 = "Korta transen", samma låda som Dressers och lådan där svingen e lagrad i lådhuset baktill passar BARA FXR/FLH
    FXR/FLH-lådorna passar INTE i Softail! Gummiupphängt

    DYNA FXD 1991-98 med EVO och 99 upp m TC = "Långa transen" helt egen låda 1 typ 91-98 EVO och en 99-05 TC 88" och en 06 upp TC 96"
    Sving fäst i bakkant p låda Lådan passar INTE i Softail!! Gummiupphängt

    Softail 84-86 = " Långa transen" 4 vxl 1987 upp 5 vxl 1990 upp m nya typen av låda /koppl, samma tom 99 med EVO. Stelmonterad låda och motor
    2000 upp m TC och helt annan montering av TC motor /låda

    EVO-motorn har ALLTID samma fästen fram och baktill 1984 tom 1999!!

    Dyna + Dresser har Twin Cam A motor Kan monteras i Softail 84-99 ramar med adapterplatta
    Softail TC 00 upp med Twin Cam B balansaxelmotor har helt eget paket som BARA passar i Softail 00 upp ramar
    elle special-customramar TC B motorn måste gå m TC B växellådshus pga "puckeln" baktill f balansaxlar
    Fuck it,lets ride
    Go big or go home

  11. #11
    Tackar Onatop det reder ut en del i mitt huvud.........


    så om man vill bygga stelröv på en fxd så måste man byta växellåda till en som sitter på softailen skulle det funka ?

  12. #12
    Oggy
    Tjaaa , vetefan om d skulle bli bra överhuvudtaget vare sig utseendemässigt eller funktionsmässigt....

    Du kan alltså inte sätt en Softlåda i en Dynaram, finns inget att fästa i helt enkelt!
    På FXR/FLT och Dyna är motor+låda+sving hopmonterat och "lever sitt eget liv" i ramen...

    FXR/FLT sitter m 2 feta gummibussningar bak mellan låd/sving/ram + enbussn fram + 2 "vantstag" ett framför motor och ett ovanpå motor

    Dyna m 2 feta "gummipuckar" En bak under lådan, ett framtill och 1 vantstag ovanpå motor

    Båda varianterna funkar mkt bra! (Har båda själv..) FXR/FLT e starkare och styvare än Dyna 91-05 De nya Dyna 06 upp e bättre

    Skulle nog göra nåt busigt-mattsvart m Dynan som den är eller slakta den och ta de delar du kan använda (Motorn + inkråm i låda+ koppling/drivning + startmotor mm) och hitta en stelram i stället
    Blir nog snyggare än en Dyna/stelbenshybrid,,,,,
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-10-31 klockan 20:38.

  13. #13
    okej ja det blir nog något åt bus hållet...och leta vidare efter ett riktigt chopper objekt

  14. #14
    OK behöver du ideer om att få lite knuff i en bus-dyna så hör av dig

    BTW, har en 98 Sv/krom EVO-motor 4400 mil till salu. Bra skick o tät Sitter i en Road King, kan startas o tas komptest om man vill
    Ska hjälpa snubben stoppa i en S&S 111" Han begär 21` Men det går ju att lägga ett bud......Money Talks..

    O

  15. #15
    Kommer jag nog att göra. Ska åka och ge ett bud på den här FXDn i veckan.. Om det blir köp! fixa gaffeln och allt som är paj buklan får nog vara kvar till efter regbesiktning köpa 20 burkar mattsvart fälg färg från biltema och en del kapskivor och beställa ett zombie styre Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zombiWG5.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	2816 det sitter tydligen andra Kammar och S&S fugge på redan.....

    men vad skulle det kosta att få ca 100 hk på bakhjulet på en evo ? hört att det ska vara ganska lätt ( för dom som kan )
    Senast redigerat av oggy69 den 2011-10-31 klockan 22:49.

  16. #16
    Tydligen ganska vanligt att det är utbytt redan från början i usa! Var det på min Heritage med drar lätt en Yamaha warrior som har typ 70 hk polarn trodde det var fel på hans hoj hahah


    Vet inte vad jag har för kammar men S&S super G
    Senast redigerat av oggy69 den 2011-10-31 klockan 22:13.

  17. #17
    Vad sitter det för tank på den? Jag har original tanken utan hastighets mätare, nåt jag saknar för jag vettefan hur dom tänkte när dom klämde upp mätaren mitt på styret, gillar det inte men vet inte vart jag ska göra av den om jag inte byter tank där mätaren är inbyggd. Tar gärna mot tips.

  18. #18
    Hej Oggeman!

    Såg att du kanske är ute efter ett Zombistyre.

    1. Jag har en polare i skåne har ett svart liggande! Vilken höjd?
    2. Om inte det passar känner jag Pete på Rocket Bobs personligen, fixar jag specialpris till dig (och till andra forummedlemmar såklart)!

    Skicka PM till mig. (sitter på GPRS-lina just nu med hastighet som fanns 1998, så är inte ute på nätet om ej nödvändigt)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    Oggy

    OK trimma EVO 1340.. Vanligaste missarna:
    1 Inte kolla motorn först (Bottendel OK?)
    2 För vass kam/ fel kam-komp-kombination
    3 För stor gasare ( helst i kombin m nån "Designerluftrenare..)
    4 Drag-pipes eller nåt jävla Roland Sands/KurreJuckinjunk
    5 Tändsyst/tändkurva helt fel
    6 Fel utväxling mot effektkurva


    Kolla motorn: Visst, EVO 94-98 e nåt av d bästa MoCo gjort, men hur långt har den gått? 4`? `10`?
    Koll bottendel:
    Bort m toppar, cyllar strut oljepump. Veven rak? Kastar pinion shaft eller drive shaft?
    Snurrar lätt? vevlager/stakar? Glapp? Kolvbultsbussningar? Oljepump, repor i hus?
    Om allt OK, montera oljepump + skaffa en S&S stålbreather istf HD plastskit + använd bra packningar överallt
    (JAMES, COMETIC, SS)
    Gör rent sil/plunger noga Lyftare? Orig lyft börjar ge sig v 6-7000
    Om inte ovanstående e OK e d ingen ide att försöka få en EVO att rapp...

    To be continued..
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-11-01 klockan 11:56.

  20. #20
    EVO part II

    Visst jag har sett 100+ EVO 1340 med herrejösseskammar, monstergasare och 2" dragpipes
    Oftast jävligt spetsiga... Visst, 100 vid 6200 men kasst vrid v 2700-3500 Kul ett tag om man gillar att spöa den hela tiden...

    En klassisk variant (Dock dyr):

    Axtell Angle Top kolvar (Kräver bearb av toppar) sikta på 10,5 komp. Snyggt ventiljobb/port och 1,9 insugsvent + nya fjädrar
    Sikta på 0,9-1mm squish
    Helst S&S BEEHIVE. Kam typ S-E 57,SE Optimal, Andrews 59, S-E 561 eller 600 m minst 10,5 komp
    S&S HL2T limiters i lyftarna + krommolystötstänger, S&S Super E med S&S Hi-Flo filter (G för stor, Se S&S egna rek)
    Inget Roland Sands/ Kurrejuckinskitfilter!
    Bra 2-1 eller 2-2 Slip-Ons för Looken DTT-tändning Kör 3,15-3.20 utväxling Nya BARNETT-lameller + Barnett fjäder
    Du tittar på 90+ hp och bra vrid i mellanregister där du behöver det+ bra snärt på topp
    På det här stadiet kan d var mer kostnadseffektivt att sälja o hitta en beg S&S 113".... "Ya can`t beat cubes"

    En El Cheapo: Kolla lopp/orig-kolvar ang spel och skick !!. Hona + nya ringar (MÅSTE!!). Tunna COMETIC-packningar + kapa ner topparna
    för att få 9,2-9,5 komp (Räkna!) Snyggt ventiljobb+ kolla/mät origfjädrar Kam S-E 4 Andrews 27 Sifton 143 (Favorit..) Wood 6
    (Du kan köra origstöts under 5800 rpm annars krommoly) S&S Super E Låg 29,5 Main 68 + bra filter DTT tändn (Inte Dyna S eller brytare!)
    2-1 eller Slip-ons 2-2 ( Det senare nästan bättre på en sån här)
    74-77 hp och skönt mellanregister Kör 3,15 utv + byt kopplfjäder + lameller

    DTT /Daytona TwinTec (progbar m switchar) eller S&S SuperStock (Progbar m software)tändn ger dig möjligheten att tricka m förställn i mellanregistret för bästa vrid där
    + Att dessa m VOES ger d möjlighet att stävja spikningsproblem

    O
    Senast redigerat av Broder Dalton den 2011-11-01 klockan 12:16.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. 883 - 1200, skillnader
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-09-10, 11:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •