Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Wobbel i Electra

  1. #1

    Wobbel i Electra

    Någon som har erfarenhet av styrdämpare monterad på Electra Glide. Tacksam för tips.

  2. #2
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Ska normalt inte behövas någon styrdämpare på Electra.
    Wobbel kan uppstå av en hel massa anledningar, det gäller att hitta källan. Hur upplever du wobblet, kan du beskriva var/när/hur det uppstår?
    The Older I Get, The Better I Was..

  3. #3
    Wobbel uppstår i ca 40 och 70 km/h, om man håller lätt i styret, släpper man händerna helt wobblar det rejält. Vurpvarning då! Ändå värre med packning och passagerare på. Inga förändringar är gjorda på hojen.

  4. #4
    Nu tar vi det här från början
    Vad är det för årsmodell?
    Har du kollat svingarmslagringarna?,hjullager?
    Är drivlinan linjerad?
    Har du eker eller gjutna fälgar?
    Vad har du för däck/lufttryck?
    Hur packar du?
    Är stötdämparna ok?
    Är gummina i motorfästena ok? Sitter motorfästena fast?
    Börja där,då kan eliminera några faktorer i alla fall
    Senast redigerat av fez den 2011-10-16 klockan 15:48.

  5. #5
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Micke Dalarna Visa inlägg
    Wobbel uppstår i ca 40 och 70 km/h, om man håller lätt i styret, släpper man händerna helt wobblar det rejält. Vurpvarning då! Ändå värre med packning och passagerare på. Inga förändringar är gjorda på hojen.
    Hur ser slitaget på ditt framdäck ut?
    Vilket fabrikat och modell på framdäcket?
    The Older I Get, The Better I Was..

  6. #6
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Dubbelpost, moderator kan radera
    The Older I Get, The Better I Was..

  7. #7
    Precis som fez har skrivit bör du kolla att allt är OK!
    Kolla styrlagren också! och att gaffelbenen sitter fast!

    Men det finns prylar till touringhojarna också kolla in denna länk!

    http://harleyforum.se/showthread.php...-på-road-king
    Senast redigerat av Norrland den 2011-10-16 klockan 22:06.
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  8. #8
    Om det vobblar i 40-70 km/tim är nog ett allvarligare fel än ett fel som repas med någon form av stag som förbinder drivpaketet med ramen
    mitt råd är, laga inte symptomen utan laga ursprungliga felet

  9. #9
    Tack för alla tips! Dags att börja leta fel alltså.Hojen är för övrigt en -07:a, framdäcket är nyss bytt till ett MT90 B16 (74H) Avon Venom-X, slanglöst. Det känns som jag får börja kolla om något sitter löst på hojen. Den har ca 3500 mil på mätaren, och jag köpte den i höstas, men har väl inte kolla upp den egentligen, förutom byte av framdäcket då. Som sagt in i garaget....

  10. #10
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Micke Dalarna Visa inlägg
    Tack för alla tips! Dags att börja leta fel alltså.Hojen är för övrigt en -07:a, framdäcket är nyss bytt till ett MT90 B16 (74H) Avon Venom-X, slanglöst. Det känns som jag får börja kolla om något sitter löst på hojen. Den har ca 3500 mil på mätaren, och jag köpte den i höstas, men har väl inte kolla upp den egentligen, förutom byte av framdäcket då. Som sagt in i garaget....
    Felet du berättar om beror i de allra flesta fall på framdäcket. Fanns felet innan du bytte däck? Man bör ha samma fabrikat/typ av däck både fram och bak annars kan det bli tokigt. Jag tror inte att din hoj wobblar, utan mer att det du upplever är styrfladder. Wobbel uppträder oftast i betydligt mycket högre hastigheter. Om det inte är däcket kanske du ska börja kolla justeringen på styrlagerna, läckage i gaffelns packboxar eller kärvande bromsok. Börja framifrån och jobba dig bakåt i hojen. Kolla och åtgärda endast en sak åt gången annars vet du inte vad det var som fixade problemet. En Electra behöver inte några tillbehör/hjälpmedel för att gå rakt fram även om man släpper styret, i alla hastigheter.
    The Older I Get, The Better I Was..

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Micke Dalarna Visa inlägg
    Någon som har erfarenhet av styrdämpare monterad på Electra Glide. Tacksam för tips.
    Har ca 26.000 mil på touring-HD bakom mig och just styrfladder är en åkomma som kan uppträda när styrlager är för lösa eller/och dåligt/fel balanserat framhjul. Börja med dessa åtgärder:

    - Kolla lufttrycket i båda däcken, 2,5 kg fram och 2,8 kg bak.
    - Kolla lufttrycket i bakstötarna. 1,5 kg solo utan packning på en 07:a är en god start.
    - Kolla så att det sitter balanseringsvikter på fälgen fram.
    - Lyft upp hojen på lift och kolla så att inte beläggen ligger an och så att inte bromskivorna är skeva.
    - Snurra framhjulet för att höra om lagren låter illa. Om bromsarna väsnas - tag av oken (10 mm -12-kantsnyckel och lite Locktite på efteråt) så blir det tyst från annat.
    - Ryck i framhjulet för att känna ev lagerglapp. Byt lager om de är glappa.

    Ut och provkör. Om det inte hjälpte se nedan.

    Kontroll av framdäckets balansering
    Av med däcket och in på en verkstad som har en elektronisk balanseringsmaskin. Där kan de t.o.m. se på vilken sida vikterna skall sitta. Be dem också kontrollera så att däcket verkligen är runt och att fälgen inte är skev!! Provkör. Om det inte hjälpte gå till styrlager.

    Kontroll/anspänning av styrlager
    Om du är osäker på hur man spänner styrlager så inskaffa en verkstadshandbok. Där är dock styrlageransättningen omständligt beskriven med demontering av fairingen etc men det finns enkla genvägar att komma åt styrlagret under övre gaffelkronan efter att centralmuttern (36 mm) är släppt (radion måste då ut och det är enklast att jobba framifrån). Se till att du trycker in fett innan justeringen och passa även på att byta fettnippeln till en vinklad så att du senare får det lättare att få på fettsprutan. Ut och provkör.

    Nu är problemet vad man skall göra. Personligen skulle jag nog byta framdäcket innan jag går vidare. Har testat/provkört/blivit sponsrad med Avon Venom X, Metzeler ME880 och Michelin Commander men inget av dessa däck har jag upplevt passat hojen. Venom X var nog det sämsta av dessa däcken för just våra hojar. Dunlop D402 Touring Elit II anser jag är det absolut bästa däcket både fram och bak.

    Om Du inte byter däck eller har bytt och det inte hjälpt så får du nog börja felsöka i framgaffeln där bussningarna i gaffelbenen kan vara kass (borde inte vara det mht milen men ...) och i samband med det byter man olja i gaffelbenen + nya packboxar. Dock - vänstra gaffelbenet har en cartridgedämpare och den måste tas isär för oljepåfyllning och då behövs specialverktyg (finns verkstadsknep där också). Jag låter verkstaden sköta mina gaffelben som jag då kommer med lösa.

    Om inte detta räcker måste man gå vidare bakåt. Har på 3 olika hojar bytt såväl rubber mounts, swinglager som konverterat till Glide-Pro och renoverat swingfästet i växellådan, bytt olja i stötdämparna, linjerat motorpaktet/bakhjul med resten etc, för att försöka eliminera självstyrningen bak som kan ge wobbel, men inget av de bristerna har direkt förorsakat/påverkat styrfladder. Om inte ovan åtgärder har hjälp så återkom gärna till tråden så får Du lite tips på div åtgärder.

  12. #12
    Ja, tack igen då för mer tips! Helt rätt av er att det är mer ett styrfladder som uppstår på hojen. Wobbel har jag väl i och för sig också känt, men då kanske man har pressat hojen lite väl hårt, det är ju trots allt en Touring När jag köpte hojen i höstas satt troligtvis originaldäcket på, Dunlop, som var helt slut. Jag körde väl en 30 mil, och det var i oktober innan jag ställde in för vintern, och kände inget konstigt då. Inte mycket att reflektera på 30 mil i och för sig. Jag fick med det nya Avon-däcket på köpet av firman när jag köpte den. Det som nu känns närmast vara boven i dramat är nog det nya framdäcket trots allt. Jag har kollat gaffeln och styrlager och inget är glapp, bromsarna är okej med nya belägg. Som sagt tack för tipsen, nu åker framhjulet av. Hör av mig hur det går.

  13. #13
    Lite fladder och plattgnistor när man kör hårt det får man leva med men hur ser bakdäcket ut? Om du har nytt fram och platt bak blir det inte kul, då åker du på kanten i kurvorna Har du alufälg eller ekerfälg?
    Avon Venom X har jag kört med och dom funkar bra på mina hojar givetvis nitrogen-fyllda!!
    Åkte i sommar på Dunlop orginal fram, Maxxis bax dom har rullat 600 mil och det blir inget mera mil med dom !
    Men jag fick med dom när jag köpte hojen därav denna miss med däck! Avon till våren!
    Skriv gärna en rad om du hittar problemet!
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  14. #14
    HADE SAMMA FENOMEN PÅ EN ULTRA -03. DET VISADE SIG ATT HOJEN HADE SPRUCKNA MEZLER DÄCK BÅDE FRAM OCH BAK.
    VILKET ÖDE INNAN MAN KOM PÅ DETTA.
    ALLA POBLEM FÖRSVANN MED NYA DUNLOP.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av ELECKTRA MAN Visa inlägg
    HADE SAMMA FENOMEN PÅ EN ULTRA -03. DET VISADE SIG ATT HOJEN HADE SPRUCKNA MEZLER DÄCK BÅDE FRAM OCH BAK.
    VILKET ÖDE INNAN MAN KOM PÅ DETTA.
    ALLA POBLEM FÖRSVANN MED NYA DUNLOP.
    Håller med - Dunlop D402 är det enda däcket som funkar på modeller tom -08. Har testat Avon Venom X, Metzeler ME 880 och blivit sponsrad med Michelin Commander (den ursprungliga modellen. Finns en Commander II nu som sitter på min 09:a. Kört ca 25 mil och det verkar MYCKET lovande) men inget av dessa däck gör hojen rättvisa. För veka sidor eller konstiga mönster som skapar cupping eller som i Metzelers fall - nervöst däck som överstyr.

  16. #16
    V.I.B svorskens avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    6
    Tackad: 0

    Avon Venom...

    Citat Ursprungligen postat av Micke Dalarna Visa inlägg
    Ja, tack igen då för mer tips! Helt rätt av er att det är mer ett styrfladder som uppstår på hojen. Wobbel har jag väl i och för sig också känt, men då kanske man har pressat hojen lite väl hårt, det är ju trots allt en Touring När jag köpte hojen i höstas satt troligtvis originaldäcket på, Dunlop, som var helt slut. Jag körde väl en 30 mil, och det var i oktober innan jag ställde in för vintern, och kände inget konstigt då. Inte mycket att reflektera på 30 mil i och för sig. Jag fick med det nya Avon-däcket på köpet av firman när jag köpte den. Det som nu känns närmast vara boven i dramat är nog det nya framdäcket trots allt. Jag har kollat gaffeln och styrlager och inget är glapp, bromsarna är okej med nya belägg. Som sagt tack för tipsen, nu åker framhjulet av. Hör av mig hur det går.
    Avon Venom är ingen höjdare på Electran. Vet det av egen erfarenhet,
    samt feedback av kompisar som jobbar på Aukt. Harleyverkstad.

    /Svorsken
    / FXST -02
    / FLHTI -07
    // Loud Pipes Saves Lives

Liknande ämnen

  1. Frambroms på electra-82
    Av Petter i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 20:56
  2. Solosadel till Electra -99
    Av Löfgren i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 14:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •