Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 104

Ämne: Mappningar, bänkningar

  1. #21
    Hagis
    Guest
    Okej, rena djungeln haha...

    Men jag då som ska konvertera min 883a nästa vinter till en 1200 och 10:1 komp kittet. Vad skulle du rekommendera att jag köpter utöver kittet för att få så mycket effekt som möjligt men ändå inte så att grejerna går sönder!

  2. #22
    10:1 är ju ganska snälla siffror ang tillförlitlighet, så det man normalt gör är väl att man lägger ner tid och arbete på bränsle och tändning. Förutsatt att bränslekurvor är bra, så är det ju tändkurvorna som gör störst skillnad....
    Allting utöver det är ju mekaniska förändringar, dvs kammar, portningar osv....
    En bra källa jag använder mej av, ja egentligen den enda källan jag använder mej av är Kjell-Anders på MecTec. Kunnig som få och har väl testat dom flesta kombinationer....
    Slå honom en signal 0923-79090 och se vad t.ex. ett portjobb gör på 1200an.... det är inte alltid det är snordyrt Annars är väl Tassen en kunnig herre på sporresidan?

  3. #23
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Ok, now we are talkin'..

    Harley-Davidson FLSTSB 2009.
    Screamin' Eagle SE 120R Beta Crate Motor.
    Screamin' Eagle 58mm spjällhus och insug.
    Screamin' Eagle High Flow Injectors.
    Super Trapp 2-1 - 20 diskar och Power Cone - lindat.
    Screamin' Eagle vanligt runt öppet pappfilter, en eftergift åt designen på hojen.. luftfiltret snor ca 3 hästar på toppen.
    Screamin' Eagle Super Tuner.
    95 oktan handelsbensin.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SE120R Beta med luftfilter.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	3324

    Blå linje är standard SE 120" mapp direkt från Super Tuner. Inte så snygg AFR-kurva och grym bensinförbrukning..
    Svart linje är mappat i Dynobänk. Hyfsad AFR-kurva.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SE120R Beta utan luftfilter.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	55,7 KB 
Id:	3325

    Körning utan luftfilter efter mappning.
    AFR något tunn pga fritt flöde in.

    +220km/h
    Senast redigerat av Viljar den 2011-12-10 klockan 16:49.
    The Older I Get, The Better I Was..

  4. #24
    Bänka & Mappa min hoj i helgen, här är siffrorna.
    Vet inte om d e bra eller dåliga.

    Night Rod 2008
    Kess Tech
    K&N luftfilter
    Race Tuner

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bänk.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	11,4 KB 
Id:	6293

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av untamed Visa inlägg
    Bänka & Mappa min hoj i helgen, här är siffrorna.
    Vet inte om d e bra eller dåliga.

    Night Rod 2008
    Kess Tech
    K&N luftfilter
    Race Tuner

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bänk.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	11,4 KB 
Id:	6293
    Hade varit intressant med "före" bild. Gjordes en sån?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Hade varit intressant med "före" bild. Gjordes en sån?

    Nej det är därför jag la upp mina resultat. Skulle se responsen ifall ngn visste..
    Han som bänka/mappa sa att det såg helt fel ut i redan första växlen när han började bänka hojen, så han satte igång med mappning direkt.. Typ ngt i den stilen sa han iaf..

  7. #27

  8. #28
    Svårt att avgöra om effekten är ok. Det skiljer ju en hel del mellan olika bänkfabrikat och MJP2200 har jag ingen referens till..... vi ligger ju normalt ca 10% under DynoJetbänkarna på mätt effekt, så redan vår bänk är ganska snål eller hur man skall uttrycka sej.
    Det hade kunnat sagt nåt om ni kört en före mappningen. Då hade du ju kunnat se den procentuella skillnaden....
    Sen fattas ju Air/Fuelen, så det är ju svårt att säga om det är bra eller dåligt... men det är ju inga oerfarna herrar som gjort jobbet, så jag förutsätter att det är korrekt såklart

    Hittade en körning från en 08 NightRod jag gjorde i höstas och så här blev resultatet från den... SuperTuner, K&N filter med stängd burk, V&H Indy med "tyst" insats......
    126.2Hk och 122.9Nm med våra snåla/korrekta siffror. Lägg på ca 10% för att se vad den lämnat i en DynoJet-bänk....


  9. #29
    Men vet du vad en Nightrod har HK original på bakhjulet?

  10. #30
    HD uppger ju 123hk / 114nm som original, men det är som vanligt fabrikantsiffror mätta på vevaxeln. Vi mäter ju bakhjulseffekt och normalt kan man väl säga -15% drivlineförlust, så med dom siffrorna borde den lämna 104hk / 88nm. Sen kan ju dom 15% variera också beroende på hur effektiv transmissionen är.....
    Jag har en 2011 Night Rod vi körde för 2 veckor sedan med bara bytt avgas. Lägger upp den så fort jag fått igång bänkdatorn igen

  11. #31
    OK!
    Men om du har i tanke på att original enligt dina ungf. beräkningar så lämnar den 104HK.
    Sen efter ett nytt Kess Tech system, K&N filter samt RT på så lämnar den 116HK +-10%.
    Låter inte detta lite, eller det är normalt?

  12. #32
    Hittade denna NRS 2011 dock, (större motorn)?



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  13. #33
    2007 V-Rod DynoChart (Stock)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  14. #34
    113HK och 100HK har dessa två på bakhjulet?
    Då är mina siffror skit kassa om dessa två som Admin la upp är helt original..

  15. #35
    Har inga 100% original..... nedan är en 2011 NRS med endast TAB Performance dämpare. Alltså inte mappad eller bytt luftfilter. Den står på kö för mappning nu, så snart kommer skillnaden
    Men som sagt, skillnader mellan bänkar kan vara hur stor som helst. Iofs är ju det av mindre intresse egentligen om man håller sej till samma bänk.... viktigast är ju skillnaden före/efter.....



    S&S kör ju Superflow och har blivit tvungna att förklara skillnaderna i sin katalog.... texten i sin helhet för den som orkar läsa

    "A WORD ABOUT DYNO NUMBERS

    With a motto like “Proven Performance”, which is in fact a registered trademark
    of S&SR Cycle Inc., it is very important that we be able to back up our claims
    regarding performance. It is also vitally important to be able to evaluate new
    designs in our development process. One of the tools we depend on for both of
    these functions is the chassis dynamometer.
    Something that needs to be understood about dynamometers is that the results
    from one dyno will not necessarily be identical to those from another dyno. So
    comparing results from different dynos is bound to create a certain amount
    of confusion. This is especially true with dynos from different manufacturers.
    However, results of tests run on the same machine can be compared with a
    high degree of confidence. We can determine, for example if a performance
    modification increased power or torque, but there is a problem if you expect
    absolute values.

    S&S Cycle has chosen to use SuperFlowR CycleDyn™ dynamometers in our facilities
    in both Viola and La Crosse, WI because of the availability of data acquisition
    options that make these units well suited for development work. There are
    other brands of dynamometers which are in common use in the performance
    industry. These dynos will yield very reliable values for comparison, especially
    when tests are performed on the same machine. However values obtained from
    these dynos are typically a little higher than results obtained on a SuperFlow
    CycleDyn. Which value is correct? It depends on who you ask.

    NO ABSOLUTES

    In our literature and catalogs, we publish dyno results so our customers easily
    can see how our products improve performance over stock. However, it must
    be remembered that these are comparative values, and should not be taken as
    absolutes. If a similar or even identical engine or motorcycle is tested on another
    dynamometer, the results will more than likely differ.

    AN ATTEMPT AT CORRELATION
    We knew that we could not provide a 100% correlation between the SuperFlow
    dynos that we use and other brands that are used in many shops, but it was
    clear that some sort of “yard stick” was needed for comparison. We conducted
    consecutive, back to back tests of a wide array of motorcycles on our CycleDyn
    and on a dyno from another popular manufacturer. When the smoke had
    cleared and the data had been evaluated, we found a consistent difference in
    values. The competitive dyno read approximately 8% higher than the CycleDyn.
    Based on this testing, it is possible to multiply results from a CycleDyn dyno by
    1.08 to get a fairly accurate idea what readings the same bike would get on a
    competitive dyno. It is also possible to multiply results from a competitive dyno
    by .926 to calculate the approximate CycleDyn numbers.
    In order to be consistent in our presentation of dyno information, moving
    forward, we will present dyno numbers from the SuperFlow CycleDyn
    dynamometer. A small Super Flow logo by a dyno chart will denote that the
    test was performed on a CycleDyn dyno. We intend to retest our products on
    the CycleDyn for future publications, but that will take some time to complete.
    So for the sake of consistency in the short term, we will convert any dyno results
    from other dynos to approximate readings from a CycleDyn. We will note these
    as “Corrected Rear Wheel” values. If you are using a different dyno in your shop,
    you can expect that your results will be about 8% higher than what we present
    in our catalog."

  16. #36
    Så slutsatsen kan vi säga är : vi har ingen aning om mina siffror från bänken är bra eller dåliga, då vi inte vet hur dom såg ut innan mappning.

    Dock så har tomgången blivit bättre och gasresponsen, om nu mappningen påverkar detta?!?
    Att det känns som om det blivit mer effekt kan jag ej bekräfta då hojen går lika bra som innan, ingen större förändring i själva känslan av det.

  17. #37
    Exakt. Enda sättet vore väl att bara köra den i en "vanlig" bänk och se vad den levererar där och på det sättet få en relevans... Men kan du inte kolla med dina bänkgubbar om dom vet hur deras bänk förhåller sej mota andra fabrikat? Man brukar ha en rätt bra uppfattning om sina siffror...
    Ja, tomgång, acc"pump" osv mappas också. Normalt är det rätt många parametrar som justeras..
    Har iofs aldrig testat, men man kanske skulle kunna få en grov uppfattning på max acceleration mot mätt distans... Det finns ju lite kalkylatorer för det där

    http://www.wallaceracing.com/et-correction-eighth.php

  18. #38
    Vad menas med en "vanlig" bänk?

    Vilka fabrikat finns där på bänkar, så ska jag ringa dom på måndag och fråga.
    Nu när jag kollar så har din NRS 2011 114HK(nästan i helt original) så mina 116HK känns antingen felaktiga på pappret eller så är mappningen helt åt skogen..

  19. #39
    Untamed: Bara en tanke, hur många mil har din hoj? Har hört om folk som fått sin hoj bänkad efter första servicen redan! Låter väl inte som en superidé då motorn ännu inte jobbat in sig än. Är jag helt fel ute Båging (eller nån annan?) Bäst är väl att bänka iallfall efter 800mil nånstans?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  20. #40
    håller med admin, tror det är en bra idé att vänta några mil innan mappningen, min erfarenhet är att när vi hade 2 hojar i familjen, en mappad ny vid leverans och en mappad vid ca 800mil så var faktiskt den snabbast som var mappad ny trots att den hade ca 5 hästar mindre...iof Dyna mot Softail men tror nog Dynan haft mer hästar om den bänkats på nytt vid 800mil typ. Är absolut ingen expert på detta, bara mina egna tankar....

Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •