Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Vilket avgassystem passar?

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    liknar mina förra på bilden, samson rip saws, dom brölar som fan , tom lite för mycket om man kör till jobbet 05;30
    Kan det vara Samson?!

    Info här, och detta står!

    Equipped with 1 3/4" diameter x 10" long removable baffles

    Är de borttagna är det bara att installera ny. (se tråd ovan)

    http://www.samsonusa.com/D1-974.html



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #22
    Admin: Med tanke på det jä-la ljudet så är jag helt säker på att det inte finns nåt i dom rören ;-)
    Nu ska jag införskaffa dämpare, dels för besiktningen (något förslag?) och dels för att dämpa ljudet liiite bara (något förslag?)
    Känns som om hela världen vänder sig om när man kommer farande, svårt att köra tyst

  3. #23
    Mät inner diametern på rören. Kolla hos Bikeline.se tex på lösa insatser. Köp även lös ljudämpar ull. Linda insatserna .Lås med rostfri ståltråd ( Biltema ). Prova dig fram med hur många varv ull du vill ha, med tanke på " ljudmattan". Tuta och kör. Ev behöver du borra ett litet hål på undersidan av rören för att låsa insatserna med en liten skruv. Glöm inte lås bricka.

  4. #24
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Tundra Trotter Visa inlägg
    Mät inner diametern på rören. Kolla hos Bikeline.se tex på lösa insatser. Köp även lös ljudämpar ull. Linda insatserna .Lås med rostfri ståltråd ( Biltema ). Prova dig fram med hur många varv ull du vill ha, med tanke på " ljudmattan". Tuta och kör. Ev behöver du borra ett litet hål på undersidan av rören för att låsa insatserna med en liten skruv. Glöm inte lås bricka.
    Hehe, bra idé Tundra.
    Jag gjorde precis som du beskriver. Insatser, ull, ståltråd, borrade litet hål i underkant på varje pipa - M6 bricka + lås.
    i bilprovningen sen

  5. #25
    Välkommen!Vilda djur håller sig borta från vägen o puttsen på hus väggarna ska släppa när man gasar i stan
    Senast redigerat av robbbull den 2011-10-08 klockan 14:40.

  6. #26
    Var bor du Anna (ca.) Om du behäver hjälp med installationen av någon forummedlem. Dumt att köpa nya dämpare bara för besiktning.
    Plus att du går på den gamla och höga dB-gränsen=klarar dig med Tundras knep. Kostnad: kanske 200-300kr.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #27
    Ni e grymt hjälpsamma grabbar (trots att Tundra Trotters utseende skrämmer mig något)
    Jag kommer att köra på insatser och prova mig fram. Att skruva dit dom är inga problem, har jag gjort förr.
    Försökte nämnligen köra min Honda chopper med raka rör...ha ha ha...gött ljud men ingen power i hojen.
    Den behövde ett visst motstånd för att gå bra. Men varje gång jag har besiktigat Hondan han jag tömt hyllan med stålullsbollar på Coop.
    Jag tror jag fick i 7 bollar i varje pipa och därefter en mindre insats. Grabbarna skrattade åt mig o trodde aldrig att jag skulle få igång hojen.
    he he he....kunde dom fetglömma, för Hondan tuffade in till besiktningen och gick igenom sååå fint. Sen hem o GASA ur stålullen!!!
    Tjingeling nu ska jag kvällsläsa bikeline katalogen

  8. #28

  9. #29
    Ja du Greven där e dom kanske!

  10. #30
    Hmmm så om det inte står i reg papprena något om db så är det 103 db som gäller ? På vilket avstånd från hojen jag har V/H LONG SHOTS utan insatser så då skulle det i teorin funka med db killers för mig då? Förlåt om jag lägger mig i ditt inlägg:-)

  11. #31
    Lägger mig också i lite, men har också long shots från v&h, hur pluggar du dom inför besiktning oggy? Det sitter någon sorts insats i dom såg jag, men dom är nog inte effektiva eftersom dom är nån millimeter tjocka och utan innehåll i övrigt så vitt jag kan se, dvs ser ut som ett tunt rör i röret bara. Ska pilla bort dom så klart, dom kanske bromsar lite ljud ju! Papperen på hojen kom idag tydligen, men jag jobbar så har inte kollat dom själv, men på transportstyrelsens sida finns det iaf inga uppgifter om dB på den!

  12. #32
    Har också kollat mina papper via Transportstyrelsen, inget db angivet.
    Nu får jag höra av vissa hojåkare i min omgivning att db kan vara stansat på rambenet??? (inte på min, har kollat noga).
    Sen hörde jag att sånt kan dom kolla på besiktningen? att uppgifterna skulle komma upp på besikningskontrollen?
    Nää nu jä-lar blir jag sur!
    När jag besiktigar min nyinköpta HD till våren, ska jag begära att få se vad som kommer upp på skärmen....har man inte rätt till det?
    Har aldrig gjort det tidigare, fick skäll när jag kom in med min Honda choppper 72:a första gången......ha ha ha...någon hade nämligen
    regggat in Hondan med blanka papper. står inget mer än årsmodell och motor....rätt nice eftersom det är en choppper.....inga mått angivna :-)

  13. #33
    Har också besiktning till våren, får väl plugga igen så gott det går och hoppas på det bästa! Sen stanna vid macken 500 meter bort och rycka ur! Tänker för övrigt dubbel besiktiga, kör till hösten igen, tråkigt men känns bättre att flytta fram datumet så det bara är att åka när våren kommer framöver!

  14. #34
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Ett tips jag har använt mig av när det inte gått att få in en insats. Kolla om du känner någon som jobbar på krogen. Där använder diskare mm nåt vi kallar stålbollar en rund boll bestående av metalltrådar OBS inte svintoboll denna är utan rengöringsmedel. Denna boll går att dra ut och pula in i röret bakifrån brukar sitta kvar över besiktiningen om man inte tokgasar. Har använt detta med gott resultat på flera hembyggen med helt öppna rör.
    Lycka till

  15. #35
    Stålbollar finns att köpa på Clas Ohlson, jag brukar alltid köra på dessa. Tre i varje rör http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=152005886

    Se till att dom inte ramlar ur bara, då blir inte bes.gubbarna så glada.....tro mig

  16. #36
    Sorry för OT, men glider vidare på ljuddämpare diskussionen, hittade ett db tal på ramen nu, 96 Sen hittade jag dessa i rören:



    Nu har jag inte mätt något ljud med dom i, men jag har svårt att tro att jag klarar 96 på dom, det är ingen fyllning alls i dom. Kanske går att meka till dom med lite skräp i? Tyckte den lät gött innan, men ujujuj vad fint det blev nu

  17. #37
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17
    Tackad: 0
    Ursäkta att jag lägger mig i denna diskussion men jag är mitt i smeten med en överklagan till transport-styrelsen.
    Detta står i "Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:23"
    Denna använder jag för min regbesiktning

    9 kap. Utvändigt fordonsbuller
    Gränser för bullernivå
    Övergripande krav
    1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare
    skall i fråga om utvändigt fordonsbuller uppfylla kraven i
    bilaga 1 till kapitel 9 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §)

    2 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och
    är av 1991 eller senare års modell skall i fråga om utvändigt
    fordonsbuller
    1. uppfylla kraven i direktiv 78/1015/EEG (se 2 kap.
    5 §), eller

  18. #38
    Ett tips Ozzy, om du ändå inte tänker använda insatserna, men vill klara besiktning:
    I främre delen sågar du ut fyra trekanter, vik sedan dessa innåt i röret så att du får ett ett mothåll mot stålbollarna du fyller röret med.
    Försök till förklaring utan bilder, man gör trekanterna ovanför flensarna som redan finns,dom görs på fyra håll så att dom viks med spetsarna mot varandra, dessa skall vara stora nog när man viker dem inåt i röret, för att hålla kvar det du stoppar i som ljuddämpning.

    Bifogad fil 2673

    Brukar funka för besiktning, hojen går sådär, men är ju bara att skruva bort efteråt och återanvända vid nästa besiktning.


    Citat Ursprungligen postat av Ozzy Visa inlägg
    Sorry för OT, men glider vidare på ljuddämpare diskussionen, hittade ett db tal på ramen nu, 96 Sen hittade jag dessa i rören:



    Nu har jag inte mätt något ljud med dom i, men jag har svårt att tro att jag klarar 96 på dom, det är ingen fyllning alls i dom. Kanske går att meka till dom med lite skräp i? Tyckte den lät gött innan, men ujujuj vad fint det blev nu

  19. #39
    Tackar! Verkar ju enkelt! Och såna bollar från Claes Ohlson då? Får försöka såga så jag behåller infästningen bara, dvs skruvhålet, men det bör ju gå.

  20. #40
    Eller är det insidan, dvs framåt som ska vikas? Men iofs bollarna lär väl flyga bakåt då om man inte drar najtråd runt.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Passar en XR1200 motor i en customram?
    Av admin i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 14:53
  2. Kromad verktygslåda (Teardrop)som passar till FLSTC 2001
    Av Tompa i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 19:12
  3. Iron 883, vilket avgassystem?
    Av Redclay i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 08:21
  4. Power Commander V, passar äldre än 2009?
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 22:12
  5. Billet handtag ock gasrulle passar ej i hop
    Av Terminator i forum Custom & Byggen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 18:26

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •