Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Stötdämparna bak läcker??!!!

  1. #1

    Stötdämparna bak läcker??!!!

    Hej på er!

    Jag har en Road King 00:a som uppvisar ett "mystiskt fel", varje gång jag ansluter på nippeln till dämparna kommer det en "liten skvätt" olja i slangen. Dessutom tycker jag att jag får fylla i luft så ofta.
    Jag förmodar att dämparna har någon typ av ventil som ska förhindra oljan att "pysa ur".
    Är det någon mer på forumet som har samma problem? Finns det något att göra förutom att skaffa nya dämpare??

  2. #2
    Du har troligen pumpat sönder dämparen man får aldrig använda kompressor
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Norrland Visa inlägg
    Du har troligen pumpat sönder dämparen man får aldrig använda kompressor
    Jag håller med. Aldrig kompressor till dämparna, använd en pump typ Harleys egna.
    Om originaldämparna är körda så är det bara att byta.
    Här är en länk till bra luftdämpare för touringharleys.
    http://www.progressivesuspension.com...ies/index.html
    D.F.W.T.B

  4. #4
    Hej!

    Vem har sagt att jag använt kompressor??

    Jag använder en påfyllare (handdriven) som ser ut som en stor injektionsspruta (typ HD:s egen), och alltid försiktigt med den.

    Det kommer upp olja i den genomskinliga slangen till "påfyllaren" när jag ansluter slangen till nippeln, det är det som är problemet.

  5. #5
    Ursäkta mig för påhoppet om användande av kompressor, men är den ny eller beggad, har du haft hojen sedan ny eller köpt beg?
    För det finns folk som byter bort hojen om det racklar med nåt
    Har du åkt med tomma dämpare någon gång?
    Troligen har tätningen inuti gått åt fanders men jag är inte riktigt säker på hur dom ser ut på insidan, har aldrig plockat isär någon ! ska försöka kolla lite på andra ställen!
    Jag återkommer
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  6. #6
    Kolla detta!
    http://www.hdforums.com/forum/esp_search.php?query=Rear+shocks+leaking+oil&ref=e sp-nav-bar&type=all

    D
    är kan det stå nåt om detta !

    http://www.hdforums.com/forum/tourin...l?ref=esp-link

    Guys, oil in the air line is not normal and is a sign of a failing shock, means oil is leaking past the secondary air bladder seal. The HD shocks have are air over oil system meaning you add a small amount of air pressure to firm up the compression stroke. You want a stiffer ride, less compression add small amount of air, want a softer ride, more compression remove all the air. The shock is designed to run between 0 and 30 PSI air pressure. No air allows more normal compression of the shock, however at least 3-5 PSI should be put in the shock to help keep the seals in place.

    If air leaks into the hydraulic shock fluid you will loose shock action due to areation of the fluid and shock failure due to cavation. If the hydraulic shock oil gets into the air chamber the shock will have a very hard ride, because the fluid tries to compress and cannot pass through the metering orifice restricting both compression and rebound action.

    The progressive shocks are the way to go! They now have a model that uses air like the HD shock, to reduce the compression stroke under a heavy load and keep the great ride quality.

    Lycka till!
    Senast redigerat av Norrland den 2011-10-05 klockan 20:54.
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  7. #7
    Hej!

    Kollar man på den här länken som du refererade till - http://www.hdforums.com/forum/tourin...l?ref=esp-link så finns det lite olika svar, en del säger att det är normalt, andra inte.

    Visserligen trycks oljan jag får i slangen till "påfyllaren" tillbaka i dämparen/na när jag fyller på luft. En del beskriver (i länken) att de precis som jag upplevt samma sak, medans en del andra inte upplevt olja i slangen, jag vet inte vad det betyder?
    I handboken refereras det till att det kan hända (läst från länken) men jag har ingen handbok som jag kan läsa i. Men kanske jag ska byta dämpare i alla fall då jag upplever att dämparna slår igenom ibland.
    Senast redigerat av vägkung den 2011-10-06 klockan 11:51.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Hej!

    Kollar man på den här länken som du refererade till - http://www.hdforums.com/forum/tourin...l?ref=esp-link så finns det lite olika svar, en del säger att det är normalt, andra inte.

    Visserligen trycks oljan jag får i slangen till "påfyllaren" tillbaka i dämparen/na när jag fyller på luft. En del beskriver (i länken) att de precis som jag upplevt samma sak, medans en del andra inte upplevt olja i slangen, jag vet inte vad det betyder?
    I handboken refereras det till att det kan hända (läst från länken) men jag har ingen handbok som jag kan läsa i. Men kanske jag ska byta dämpare i alla fall då jag upplever att dämparna slår igenom ibland.
    Om du ska byta dämpare så satsa några spänn och köp öhlins! köp inget billigt som jag gjorde men i mitt fall handlade det om ett test.
    Jag hade inga läkage i mina orgdämpare men jag var tvungen att sänka den för att kunna köra hoj igen, och inte heller på den gamla hojen hade jag nåt läkage
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  9. #9
    Hej igen!

    Norrland- har du originaldämparna kvar??

    Kollade just på bilder på din RK 99:a, grön och fin som min
    Senast redigerat av vägkung den 2011-10-07 klockan 15:11.

  10. #10
    Jo jag har kvar dom men vill inte sälja dom men det finns ett par till som jag kan kolla upp

    Nya orginaldämpare 54565-97A kostar 3200kr/st

    Återkommer med pris på dom andra
    Senast redigerat av Norrland den 2011-10-07 klockan 15:27.
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  11. #11
    Du var mig en snabb en, kolla upp och hör av dig

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av vägkung Visa inlägg
    Du var mig en snabb en, kolla upp och hör av dig
    bråttom de e snart helg
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  13. #13
    Hitta de här på ebay!!
    http://motors.shop.ebay.com/Parts-Accessories-/6028/i.html?_kw=Shocks&_kw=air&_kw=Harley&_kw=davidson& _kw=Road&_kw=King&_dmpt=Motorcycles_Parts_Accessor ies

    R
    iktigt bra priser! Och plötsligt blev det en belöning

    Men det kommer mera sa han som i hatten
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  14. #14
    Jag tror inte att dämparna är trasiga. Så här står det i verkstadshandboken.
    "Förvara alltid losstagna stötdämpare stående om dämparen ligger ner med luftslangen borttagen kan olja läcka ut genom snabbkopplingen varvid dämparen måste bytas" Det är förvisso en sanning med modifikation, det går att fylla på olja i dom men förutsättningen är att dämparen är helt tom annars går det ej att veta rätt påfyllnadsmängd. Jag har haft ett antal touring modeller och det brukar komma lite olja blandat med luften när du lossar slangarna

Liknande ämnen

  1. Hojjen väcker hela Sverige! HJÄLP!
    Av mtf i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 23:27
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 22:58
  3. läcker luft vid eker
    Av jocke medvanen i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 11:36
  4. En läcker Softail...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 00:32
  5. Läcker och stilren Panna...
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 18:07

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •