Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Hjullager 1600mil???????

  1. #41
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Lagerglappet på SKF lager C2 , Normal ,C3 , C4 , C5 , på en hoj finns väl ingen anledning att ha större glapp än normal
    2RSH är väl nya efterbeteckningen

  2. #42
    Det får bli 6205 2 RSH. För alla tips,,,
    Senast redigerat av xrab00 den 2013-10-11 klockan 23:52.

  3. #43
    Om lagren går efter bara 1500 mil är det något som är fel i konstruktionen på ett eller annat sätt. Med andra ord ursprungsfel vilket går att reklamera inom 3 år enligt svensk lag. Egentligen borde den här tråden räcka som bevis för att problemet existerar eftersom det är många som har varit ute för samma sak. Är cykeln äldre än 3 år så ringer man HD och förklarar för dem hur uselt det är och att de borde åtgärda det på goodwill. Vill de inte så vill de inte men det är viktigt att framföra sina åsikter för inget lär hända om inte folk ringer och klagar. Det är trots allt premiumcyklar för dyra pengar och då bör man kunna förvänta sig att det håller för normalt slitage under många år.

  4. #44
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Hur kör ni? Har 4400 mil på mätaren, mestadels grusväg. Inga glapp. Inga bytta lager. Vad gör ni?
    Låt inte hunden leka med batterisyran.ds.
    Senast redigerat av indy 500 den 2013-11-08 klockan 19:54. Anledning: ps
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  5. #45
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Nya lager på 3000 mil och dom jag bytte var inge störe fel på.. tvätta inte med högtryck.. tips eller kalt på vinter varmt på sommaren..= rost..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Hur kör ni? Har 4400 mil på mätaren, mestadels grusväg. Inga glapp. Inga bytta lager. Vad gör ni?
    Låt inte hunden leka med batterisyran.ds.

  6. #46
    Köpte en Road King 2010 och efter ca 3-400 mil hörde jag ett skorrande ljud i ca 60 km/h när jag svängde som jag ej kunde lokalisera. Hade läst om att några hade haft problem med hjullagren men kunde inte tro att med så få mil på mätaren att det kunde vara det... Jag var ändå till verkstaden med hojen och de skruvade bort bägge bromsoken fram och de konstaterade att det inte var åt fel på lagren! Jag var ju tvungen att tro på experterna och åkte hem... Nu idag när jag besiktade hojen för första gången med 1197 mil på mätaren så fick jag en 2:a på missljud i framhjulslagren.... Alltså misstänkte jag rätt redan vi 3-400 mil att det var något fel på dom?

    Handtvättar hojen med kallvatten (aldrig avfettning eller högtryckstvätt) och har den inomhus i varmgarage varje natt...

    Så kvaliteten på lagren verkar var skit rent ut sagt! Har varit i kontakt med min återförsäljare och sagt att jag vill ha nya lager monterade på garantin. Får se vad de svarar...

  7. #47
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Sitter smala kinalager efter-07. Se till o montera i skf. 62-05 mejbi. Polaris hade samma skit i sina snöskotrar på 90-talet. Fick byta alla lager i boggin efter 400 mil. Men, de går ju på nöjeskontot, inte sant? (62-05 är INTE en kaliber, o de e sant de)
    Senast redigerat av indy 500 den 2014-04-29 klockan 23:41. Anledning: kaliber
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  8. #48
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    6205

  9. #49
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Nja, de ju roligare o goggla 62-05, då får man ju fram riktiga landsvägslok. http://www.sutherland.davenportstati...print/bus.html
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  10. #50
    Jag har inget hört från min återförsäljare än men det har ju varit långhelg, får väl förhoppningsvis svar nästa vecka. Men om detta lagerbyte går på garantin så monteras det väl "originallager" igen? Kinalager :-( Eller kan man begära SKF-lager med troligtvis extrakostnad för mig? Men det kan det kanske vara värt :-)

  11. #51
    Min Mc handlare (före detta HD återförsäljare) visste om problemet med dåliga lager så det var inget snack ,jag fick nya SKF 6205 som de hade liggandes i hyllan . Min hoj är en 2009 . Enda frågan var : Med eller utan ABS ? Det skiljer tydligen på bredd eller annat ?
    Fast jag visste inte at Hd har upptäckt ABS.

  12. #52
    Låsningsfria bromsar har de haft sen 30-talet, så där var de tidiga pionjärer
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Min Mc handlare (före detta HD återförsäljare) visste om problemet med dåliga lager så det var inget snack ,jag fick nya SKF 6205 som de hade liggandes i hyllan . Min hoj är en 2009 . Enda frågan var : Med eller utan ABS ? Det skiljer tydligen på bredd eller annat ?
    Fast jag visste inte at Hd har upptäckt ABS.

  13. #53
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Låsningsfria bromsar har de haft sen 30-talet, så där var de tidiga pionjärer
    Aha ! Det var samma typ som jag hade på min Suzuki vattenbuffel på 70 talet. Dubbla trummor och ingen motorbroms det var mycket spännande

  14. #54
    Lagret med/för ABS, sitter bara på den ena sidan - där "pickuppen" sitter å känner av magneten som sitter i det ena av de två lagren... alltså två olika sorters lager på samma axel. Dessutom måste den med "magneten" vändas åt rätt håll så att den kan läsas av...

  15. #55
    Citat Ursprungligen postat av Draken Visa inlägg
    Lagret med/för ABS, sitter bara på den ena sidan - där "pickuppen" sitter å känner av magneten som sitter i det ena av de två lagren... alltså två olika sorters lager på samma axel. Dessutom måste den med "magneten" vändas åt rätt håll så att den kan läsas av...
    Tackar.

  16. #56
    Nu har jag fått en verkstadstid och byte av framhjulslagren sker kostnadsfritt. Dock monteras "originallager" från HD och han visste inte vad det var för fabrikat!? Får väl hoppas att HD varit så smarta att de ändrat fabrikat så det inte blir "kinalager" igen?? :-0
    Så, beställa ombesiktningstid och sen är det bara att köra igen :-)

  17. #57
    Jaha, nya lager men verkstadskillen konstaterade att det var inget fel på dom?? Men bytta ändå :-) Däremot så var vänstra bromsskivan skev?? Åkte till besiktningen och sa som det var och killen såg lite skamsen ut för att han missat detta :-) Men han godkände den ändå när jag sa att skivan ska bytas så fort verkstaden får hem en ny.... Kostnadsfritt givetvis :-)

  18. #58
    Det blev 5996mil med hjullager bak orginallager .Det hördes ett ljud som påminner om en för hårt spänd osmord kedja

  19. #59
    Har en Fat Bob 2013 som gått drygt 3300 mil. Aldrig bytt hjullager men nu sitter jag och väntar på bärgning. Hojen började åla sig fram som en orm och sen efter ett tag började det rassla. Var bara att svänga in på närmaste parkering. Vad bör man satsa på för lager för att det ska hålla så länge som möjligt? Original eller finns det bättre?

  20. #60
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Vi kör SKF 6205 i våra hojar och i den en var ett lager slut efter 1200mil.
    Fuck cancer

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Hjullager.
    Av indy 500 i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 19:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •