Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Bytastyretråden - Hur byter man styre med eller TILL ett med internkablage?!

  1. #1

    Bytastyretråden - Hur byter man styre med eller TILL ett med internkablage?!

    Ska ge mig på att göra en guide till hur man skiftar styre på Harleyn. Med utanpåliggande strömkablar är det busenkelt. MEN när kablarna är indragna i styret är det ganska knepigt och framför allt pilligt som f@n.

    Som vanligt så görs allt på egen risk, och FOTA gärna under tiden du arbetar samt anteckna hur färger och annat sitter. (bra när man tar en paus från projektet ett par veckor!!!)

    (om du dessutom vill placera om dina blinkers, kan detta vara rätt läge att göra detta på)


    Företag brukar ta nånstans ca. 5000-7000,- för detta så det kan vara bra att göra det själv

    I detta fall är det på en Dyna 2006 ->

    Det finns två sätt. Easy way or the hard way

    1. Klippa, löda, krympslang. (easy way)
    Skaffa: avbitare, skaltång, lödpenna, tenn och krympslang. (www.Biltema.se eller www.swedol.se)

    2. Pilla itu de 2(vä, hö) sk. deutsch-kontakterna. 8 kablar den ena 6 kablar i den andra. (hard)

    Jag ska försöka guida metod 2.

    Metod 1 eller om du sätter på ett HÖGRE styre samtidigt, måste du även förlänga elkablarna och annat.
    Gör såhär om när du skarvar elen. På detta sätt slipper du en jätteklump på samma ställe.

    kabel 1 ----skarva--------------------------------------------
    kabel 2-------------skarva------------------------------------
    kabel 3 ---------------------skarva---------------------------
    kabel 4 ------------------------------skarva------------------
    osv...

    Du behöver: TÅLAMOD, microskruvmejselkit och/eller nål. Nån tång.



    Den GAMLA kontakten (upp till 2006 tror jag) är jätteenkel. Den nyare varianten...fifan.


    BILDEN OVAN VISAR DEN GAMLA bra MODELLEN, har en kilformad låsplugg

    Dessa kontakter tillsammans med de två blinkerskontakterna (2 sladdar) sitter under en plasttunga under ramen under tanken.




    För att komma åt dessa kontakter, enklast är att ta loss bulten från främre tankfästet och palla upp tanken(ca 5cm). Du behöver inte ta av hela tanken.

    Du ska hitta 2 stora kontakter (grå och svart) och två små kontakter (grå och svart) blinkers. Koppla loss dessa fyra.
    De kan bara sitta på ett sätt i rätt färg så inget att dokumentera nu.

    Nästa steg är att ta bort gummiringarna i styrhuvudet (detta för att lättare dra ut och in kablarna med kontakterna).

    Dra nu ut kablarna, en efter en som går till styret (alla fyra).

    Nu ska du kunna plocka av styret från hojen. (koppling och gaswire av såklart)

    I detta läge ska du börja plocka ner det deutsch-kontakterna så du kan dra ut kablarna ur styret. Ge dig INTE på att försöka plocka loss kontakterna i handtagskontrollerna!!!

    Ytterligare en tråd om Deutschkontakterna.
    http://www.hdforums.com/forum/dyna-g...e-install.html



  2. #2
    Japp så enkelt är det! men glöm inte att skriva ner hur färgerna satt i deutscherna,det finns små nr på gummit om jag inte minns fel!? det tär på humöret när man upptäcker att det blev fel!
    För dom som vill ha liknande till road-king säg bara till så fixar det sig!
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  3. #3
    Nån som vet hur omständigt det är när styret inte är förborrat?

  4. #4
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Den enda skillnaden ifall det inte är förborrat är ju att man får borra själ. Busenkelt ifall man har tillgång till en pelarborrmaskin med skruvstycke. Det går givet vis att göra med en vanlig borrmaskin oxå men då är det lite svårare eftersom det är lätt att slinta. Markera stället du skall borra med ett rejält slag med en körnare. Ha lågt varvtal på borrmaskinen och kyl borret med olja under tiden.

    Lycka till!
    //magnus

  5. #5
    V.I.B Foffos avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    81
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Json Visa inlägg
    Den enda skillnaden ifall det inte är förborrat är ju att man får borra själ. Busenkelt ifall man har tillgång till en pelarborrmaskin med skruvstycke. Det går givet vis att göra med en vanlig borrmaskin oxå men då är det lite svårare eftersom det är lätt att slinta. Markera stället du skall borra med ett rejält slag med en körnare. Ha lågt varvtal på borrmaskinen och kyl borret med olja under tiden.

    Lycka till!
    //magnus
    Hallå där!!! Jag hoppas att du menade "skärvätska",(eller vad de heter), och inte olja.

  6. #6
    Och var VÄLDIGT NOGA med att grada hålen du borrsat innan du trär igenom kablaget........

  7. #7
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Ja jag menar skärvätska *LOL* Olja kan faktiskt fungera utmärkt som detta. När det är ett hål i ett styre som skall borras behövs inga "Heavy duty" prylar några droppar olja från oljekannan funkar bra.

    //magnus

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Onatop Visa inlägg
    Och var VÄLDIGT NOGA med att grada hålen du borrsat innan du trär igenom kablaget........
    Precis: En bra Dremmel (verktyg) är bra i detta fall!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #9
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Picked my Street Bob up today from a custom shop who fitted my 14" Burley apes on for me..They said the cables were not long enough and they had to solder on extensions.The handlebar cables were cut at the triple tree then taken of the original apes with the controls,cables then fed into the Burley apes after the cables had shrink fit tubing then the extensions were connected/soldered back to the existing loom from the neck of the frame.I don't think they pulled the connectors out..does'nt look like it anyway.
    Everything works ok and looks neat enough but..I think maybe it was a short cut to do the job maybe ???

  10. #10
    Elkablarna SKA klara sig med 14" apor... Det är rätt mycket extrakabel inklämt i ramhuvudet. Broms och koppling värre isåfall. Men egentligen kvittar det sålänge det är bra gjort. Klippa och löda går fortare. Demontera kontakterna om och om igen kan även det ge kontaktfel.

    BUT WHERE THE FuuK ARE THE PIX, Vi vill se bilder!!
    THWP;


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Yea I told them to pull out the wires and check but the message did not get through and the guy had already cut the wires ..tooooo late.. but..least the finished job was ok in the end..

    Pics..bit dark now... I'll do some in the morning ok
    Senast redigerat av Bikebandit den 2011-05-21 klockan 02:29.

  12. #12
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Bilder jag lovade .. snyggt men inte gjort som jag trodde .. men de hade också att flytta blinkers ner till tripletree..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer DSC00123.jpg   DSC00131.jpg   DSC00132.jpg   DSC00133.jpg   DSC00134.jpg  

    DSC00135.jpg  

  13. #13
    Takk for super tråd på dette emnet her! :-)

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Norrland Visa inlägg
    För dom som vill ha liknande till road-king säg bara till så fixar det sig!
    Ja, tack!

    När jag pysslat med dylika manövrer så har jag tagit själva hålet i styret med en vinkelslip, sedan fasat av alla vassa kanter med en dremmel.

  15. #15
    Började byta styre nu i helgen och det var helt magiska skarvningar på elen (från föregående ägare), tvinnade kablar och sedan krympslang på det. Men det har ju hållt så..
    Hur som helst så går jag från ett t-bar till 14" apes, så det blir lite skarvning och lödning, dock slapp jag byta vajrar... Sedan så har jag heller inte fått tag i kablar i olika färder så skarvningarna blir svarta fram till i vinter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0115.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	1679

  16. #16
    Tar frågan här i stället, om jag skaffar ett styre med pressning, och ska byta från mitt nuvarande dragbar, det bör väl vara väldigt enkelt? Visst, det kan väl vara nog så pilligt att få isär och ur kablarna från nuvarande, men åter monteringen bör väl gå rätt smärtfritt, frågan är blir det snyggt? Aldrig lagt märke till någon som har det.

  17. #17
    vill bara tacka, byte styre idag läste bara innantill här i forat tog mig 4 tim att byta styre

  18. #18
    Bra jobbat Dempa! Hur blev det? Nya bilder i Garaget kanske


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #19
    Klart jag tog bilder det gick jättelätt att byta styre, fick ut kablarna ur kontakerna men blinkerskontakterna gick jag bet på men det gick att dra i styret endå

    lägger upp nya bilder i garaget

  20. #20
    Är det någon som har gjort ett styrbyte på en Fat Boy (-01) utan att ta bort tanken helt för att komma åt kontakterna? Hojen har de gamla kontakterna = enklare att få isär så jag är sugen p åatt göra detta ingrepp själv.
    Steget att lyfta tanken något (5 cm??) och komma åt kontakterna, är det möjligt utan att man blir tvungen att tömma tanken på all soppa och ta bort slangen fram som sitter mellan tankhalvorna? Eftersom jag har en förgasarmodell (verkar vara EFI-modellen som fått en bajonettkoppling till huvudtankslangen??) så är det mutter av och hela biddevippen. Sitter kontakterna på exakt samma ställe och sätt under tanken på en Fat Boy?

    Någon som har detta dokumenterat och/eller vill dela med sig?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •