Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vinterförvaring

  1. #1
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    Vinterförvaring

    Hur vintrar ni era hojar, själv lämnar jag bort min till en handlare, jätte tråkigt men vad gör man när man inte har nån annan plats för hojen

  2. #2
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Gör som jag, ställ den i en snödriva bara

  3. #3
    Hagis
    Guest
    Vi jobbar på en gemensam lösning för våra hojar! Kommer hyra ett stort magazin men det är inte klart förens om ca 50 K....

  4. #4
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Längst in i ett kallgarage=ingen laddare installerad på hela vintern. 12.6 volt i Marsmånad
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  5. #5
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Första gången i mitt liv har jag ett hus med garage .. och det är där det stannar när det är omöjligt att köra

  6. #6
    Full soppa tank som jag slår en skvätt tvåtaktsolja i, bort med batt som sätts på underhålls ladd,står den i varm garage ska oljebyte göras och motorn köras runt, och i kallgarage ska inte oljebyte göras!Det är tippsen jag fåttSjälv har jag haft kallgarage o har då även tagit bort stifften o pumpat i lite olja o sprayat 5-56 på hojen,smörjt vajrar.Men i år är garaget fixat med värme så det blir filter o olje byte om en månad eller två

  7. #7
    V.I.B Easy Rider
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Stockholm/Haninge
    Inlägg
    127
    Tackad: 0
    Behöver någon plats över vintern så har vi än så länge platser på klubben. Ligger söder om stan (Stockholm) Värme larm insynsskyddat.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Full soppa tank som jag slår en skvätt tvåtaktsolja i, bort med batt som sätts på underhålls ladd,står den i varm garage ska oljebyte göras och motorn köras runt, och i kallgarage ska inte oljebyte göras!Det är tippsen jag fåttSjälv har jag haft kallgarage o har då även tagit bort stifften o pumpat i lite olja o sprayat 5-56 på hojen,smörjt vajrar.Men i år är garaget fixat med värme så det blir filter o olje byte om en månad eller två
    Räknas +2-7 grader som kall- eller varmgarage? Det är ett utrymme som det aldrig blir minusgrader i men det går helt klart ner mot nollan. Oljebyte eller inte?

    Fick tipset om att spraya WD40 på hojen men funderar på vad? Motor, utblås? Lackade delar? Hur är det med chromade detaljer?

  9. #9
    Har själv bara en carport plus ett litet förråd, så jag ställer den hos mina föräldrar.
    Live to ride, Ride to live.

  10. #10
    Har hojen i ett jätte stort varm garage ihop med ett gäng volvo 240 och 740 raggare och en och annan större jäkare.........

  11. #11
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Tjena!Är med i ett gäng på 20 man som har ett stort garage under jorden. Där finns 5-6 harleys,jaggor,pontiacs.chevor,volvon (C70 pro stocker mm) så det är ett blandat gäng. Men det är ju sjysst att det ryms så mycket i våran motoriserade hobby
    Senast redigerat av xbones den 2011-09-18 klockan 00:40.
    There are no problemsonly solutions

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    och i kallgarage ska inte oljebyte göras!Det är tippsen jag fått:;
    Som alltid kan man göra på olikan sätt, men rätt sätt är bättre än fel sätt. När det gäller vinterförvaring är rätt sätt oljebyte på hösten innan vinterförvaring. Fräsch olja har additiver som tar bättre hand om kondens, och skyddar motorn bättre.

    Ny olja som står åldras obetydligt. Det är när man kör som oljan oxiderar, bryts ner och blir dålig.

    Om man låter gammal olja stå över vintern ökar risken att det bildas avlagringar och korrosion i motorn. Oftast inga större problem på nyare hoj, men om man ändå ska byta olja varför inte göra det som är bäst för hojen och byta inför vinterförvaring?

    För övrigt-.
    1. fyll på ordentligt med luft i däcken. Enkelt och man slipper "flat spots" på däcken. Ingen stor grej men varför inte göra rätt när det är så enkelt.

    2. 2-taktsolja i tanken hjälper föga mot rost om man har etanolinblandad bensin (t.ex. 95-oktan) då oljan inte skyddar mot fasseparering av bensinen. Fasseparering sker pga etanol är hydroskopiskt (suger åt sig fukt från luften), och etanolen binder sedan starkare till vattnet än till bensinen. Vid fasseparering sjunker etanol+vatten till botten och orsakar rost + övriga problem medan bensin+olja flyter ovanpå. Rätt sätt är bra bränslestabilisator i bensinen (www.STA-BIL.se) som skyddar mot korrosion och håller bränslet fräscht 12 månader.

    3. Batteriet - kolla att det är helt, rent och har fett på polerna (för att skydda mot korrosion). Om inte så åtgärda.
    Laddning - normalt räcker det att låta batteriet vara kvar i hojen, ladda fullt när man ställer undan hojen och sen underhållsladda någon gång varannan / var tredje månad. De flesta batterier klarar sig bra under vintern bara de är fullladdade när man ställer undan hojen. Ett bra laddat batteri klarar riktigt kalla temperaturer utan problem.
    Vill man göra på bästa sättet är så klart en "smart" laddare (t.ex. www.ctek.se) kopplad på batteriet det optimala, men man behöver inte plocka ur batteriet från hojen (om man har stickpropp till laddaren i närheten av hojen).
    Senast redigerat av Rickard den 2011-10-16 klockan 01:37. Anledning: rättstavning

Liknande ämnen

  1. Parkering/ Förvaring av din hoj
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-07-11, 09:24
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 13:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •