Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!

  1. #1

    Regskylt, reflex, baklampor och blinkers. Vad gäller?!??!

    Tråd om kärt och återkommande ämne!

    Detta är vad jag känner till:
    (En del hänger ju även på polisen och besiktningsmannen)

    1. Du MÅSTE ha vägverket/transportstyrelsens skylt, INGET ANNAT är godkänt.
    2. När du besiktigar kan du dock ha vadsomhelst, en ritad skylt, de struntar i det. Men på vägen, se punkt 1.
    3. (lite luddig regel) MEN du kan ha den på sidan (ej vertikalt) dock bakom bakaxeln. OBS: Trafikpolisen kan fortfarande böta dig (ca 1800,-)
    4. Reflex MÅSTE finnas och får inte sitta på skylten. SKA sitta i MITTEN BAK , eller en på var sida. Samma gäller baklampa!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Tråd om kärt och återkommande ämne!

    Detta är vad jag känner till:
    (En del hänger ju även på polisen och besiktningsmannen)

    1. Du MÅSTE ha vägverket/transportstyrelsens skylt, INGET ANNAT är godkänt.
    2. När du besiktigar kan du dock ha vadsomhelst, en ritad skylt, de struntar i det. Men på vägen, se punkt 1.
    3. (lite luddig regel) MEN du kan ha den på sidan (ej vertikalt) dock bakom bakaxeln. OBS: Trafikpolisen kan fortfarande böta dig (ca 1800,-)
    4. Reflex MÅSTE finnas och får inte sitta på skylten. SKA sitta i MITTEN BAK , eller en på var sida. Samma gäller baklampa!
    Stämmer jävligt bra, jag kör ett test i år med miniskylt.se och deras 14x11 skylt i vägverkskvalite, vi får se vad snuten säger. Tycker det är helt sjukt att man skall ha ett dasslock som nummerskylt ;-)

    http://www.miniskylt.se/product_info.php?products_id=81

    Ser ännu proffsigare ut med deras skylthållare:
    http://www.miniskylt.se/product_info...roducts_id=609

    På min hoj ser det ut på följande vis:

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    Jag har besiktigat hojar där jag satt reflexen på reg plåten, det har inte varit ngt problem hittills. Och skylten har suttit monterad på sidan.

  4. #4
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Är du säker på reflexen? Fanns ingen på varken min KTM 660 eller 690 och dom sa inget om det på besiktningen heller.
    Bobber 883 -06

  5. #5
    Väldigt säker. MEN som jag skrev, hänger mycket på besiktningsmannen och polisen.

    En kille med en Ducce Monster var före mig i Lund på besiktning. Jag påpekade utanför att han saknade reflex....

    -Skit i det, sa ducceägaren, märker de inte ändå.

    DET FÖRSTA bes-gubben sa några minuter senare, var.....jaha... reflex har du ingen ser jag.
    Han fick faktiskt köra och köpa en och komma tillbaka. Tog min emellan.

    * * * * *

    Man ska även veta bara för att besiktningen godkänner en grej så betyder INTE det att trafikarna tycker det är ok. Också jävligt dum... typexempel är att köra utan eller med bara en spegel.

  6. #6
    Indian.. jävligt fet rumpaaa på den WideGliden!! Det är 180mm baka original på den va?

  7. #7
    Så här säger VVFS 2003:23 (Föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar):

    Bakre reflexanordning
    Övergripande krav
    103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte vara triangelformade.

    Bakre reflexanordning skall även finnas på tillkopplad sidvagn.
    104 § Bakre reflexanordning skall vara typgodkänd

    1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
    2. enligt ECE-reglemente 3 (se 3 kap. 1 §).

    Bakre reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell får även vara av typ som godkänts av statens provningsanstalt (SP) före den 1 januari 1967.

    Installationskrav

    105 § Bakre reflexanordnings placering i sidled skall vara högst 200 mm på sidvagn.

    106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
    Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

    107 § Bakre reflexanordnings geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 30° åt höger och 30° åt vänster.
    Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om reflexanordningen är placerad lägre än 750 mm över marken.
    Kraven i första och andra stycket gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

    108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.

  8. #8
    Saxat från sporthoj.com

    Jag tyckte också det var en utmärkt ide att sätta en reflex där skattemärket satt innan.
    Helt ok enligt besiktningskillen.
    De har inget emot reflexen att reflexen sitter just där.
    Dock flaggade han för att det är olagligt.
    Enligt lagen fick inget fästas i eller på skylten förutom skattemärket då som nu förvunnit.
    Polisen kan alltså sätta dit mig om de är på ett grinigt humör.
    Men vad fan, jag tror hellre de friar än fäller i detta fallet, vi syns ju bättre.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    9
    Tackad: 0
    Det förklarar varför jag klarat mig. Jag har bara Besiktat hojar äldre än -83 : )

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Indian.. jävligt fet rumpaaa på den WideGliden!! Det är 180mm baka original på den va?
    Japp stämmer originalsulan 180

  11. #11
    De närmar sig...(från Street Bob 160->180 Wide Glide) att Harley inte lyssnar på "folket" och drämmer dit ett 200mm direkt

  12. #12
    Kommer när jag slitit ut 180 däcket i sommar ;-)

  13. #13
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Vad gäller med hastighetsmätare? Räcker det med en cyckeldator? Och med tutan, räcker det med en "clowntuta" på styret? Gör ju iordning min bobber inför besiktningen, och vill lägga ut så lite pengar som möjligt för att få den godkänd.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer IMG_0504.jpg  
    Bobber 883 -06

  14. #14
    Ja, det ska räcka med cykeldator. Clowntuta tror jag också den ska funka.

    Hade en hoj med clowntuta, dock hade gummit blivit stulet. Polisen som stoppade oss frågade om jag blåste i den när jag ska tuta, ja, sade jag och blåste i tutan (tror att han log lite inombords)

  15. #15
    PS. Läste nånstans att cykeldatorn måste vara belyst för att bli godkänd. Köp en bra.

  16. #16
    Du har väl inget apstyre va? för då får man stå upp å de e svajit att blåsa i tutan då!
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  17. #17
    All info gällande besiktningen hittar du numera i vår besiktningstråd!

    http://harleyforum.se/showthread.php...ngstr%C3%A5den

  18. #18
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    All info gällande besiktningen hittar du numera i vår besiktningstråd!

    http://harleyforum.se/showthread.php...ngstr%C3%A5den
    Outstanding!
    Bobber 883 -06

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •