Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 77

Ämne: Däcktråden - Priser, tips och länkar för Harleydäck!

  1. #41
    Hagis
    Guest
    Min erfarenhet av bakdäck är att över 180 i bak är ett helvete att köra kurviga vägar med! Men visst är det snyggt med feta svålar i bak, men jag har satt en gräns på 180 i bak då jag gillar att trycka på lite på småvägarna! Men det var kanske inte svar på frågan!

  2. #42
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Jo fan alla svar är bra!! Försämras kör egenskapen mycket? har 150 på idag tror jag. Gillar med och leka lite plastraket i svängarna ibland

  3. #43
    Hagis
    Guest
    Om du går över 180 så får du jobba enormt mycket mer för att kunna leka som du vill! Jag körde på ett 200 däck på min gamla cbr när jag körde riskokare, jag fick knappt ner maskinen hur mycket jag än hängde över sidan! Köregenskapen vart väldigt annorlunda och personligen tycker jag det vart till det sämre! Ska man gå över 180 i bak så bör man kolla på dom special däcken, dom är mer koniska vilket gör att dom funkar bra på småvägar men kör du mycket upprätt så nöter du ner mitten snabbare och får då kanter på däcket som gör kurvorna ännu värre att jobba igenom!

    Så mitt råd är att inte gå över 180 i bak om du fortfarande vill ha roligt på småvägarna! Jag hade gärna kört ett +200 däck då det som sagt är snyggt, men jag kommer nöja mig med 180 för jag vill kunna köra på det sätt jag är van att köra!

  4. #44
    Hagis
    Guest
    Om du går över 180 så får du jobba enormt mycket mer för att kunna leka som du vill! Jag körde på ett 200 däck på min gamla cbr när jag körde riskokare, jag fick knappt ner maskinen hur mycket jag än hängde över sidan! Köregenskapen vart väldigt annorlunda och personligen tycker jag det vart till det sämre! Ska man gå över 180 i bak så bör man kolla på dom special däcken, dom är mer koniska vilket gör att dom funkar bra på småvägar men kör du mycket upprätt så nöter du ner mitten snabbare och får då kanter på däcket som gör kurvorna ännu värre att jobba igenom!

    Så mitt råd är att inte gå över 180 i bak om du fortfarande vill ha roligt på småvägarna! Jag hade gärna kört ett +200 däck då det som sagt är snyggt, men jag kommer nöja mig med 180 för jag vill kunna köra på det sätt jag är van att köra!

    EDIT:
    Ska då också påvisa hela sanningen, jag körde på lägre profiler än orginal och bredare däck än orginal! En kombination som jag inte gör om igen! Hur sen ett 200 däck eller högre beter sig med en normal höjd kan jag inte svara på!
    Senast redigerat av Hagis den 2011-10-17 klockan 09:45.

  5. #45
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Okej, låter inte så roligt ju. Gillar ju hur den är och köra nu, har nog 150/70 på en 17" fälg nu. Behöver nytt däck både bak och fram så jag tänkte ju ta 180 enbart för de är snyggt. Läste att GT502 passar på en 4.25 fälg. Läste att Admin har kört på ett sånt däck han kanske kan svara på hur de känns. Blir de mera svårt kört och sliter mer så kanske man ska fundera på något annat?

    Men de är framdäcken som är i beställnings tanke först och främst nu.

  6. #46
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Nä för breda däck är nog ingen höjdare för den som vill köra lite aktivare.Har provat v-rod med 240 däck några ggr
    och de var inge roliga "kurvhojar" kändes tydligt i kurvorna att de kändes stela.

    Sen kan man inte riktigt förstå varför man ska ha bredast möjliga däck,300 däck t.ex ser ju verkligen ut som elefant anus.

  7. #47
    Hagis
    Guest
    Jag har bestämt att köra på en liten kompromiss! Min plan är att få iväg hojen till ett ställe och operera om Betty till en stelbenare! På så vis får jag för utom stilen jag vill ha, möjligheten att på ett billigare sätt kunna slänga på ett 180 bakdäck! MEN, jag tänker inte köra med några snygga lågprofilsdäck utan kommer köra på vanlig höjd! Men jag kommer nog kolla på ett par sporthojsdäck med rätt look! Jag har orginal varianten av däck på idag och det är väldigt platt i bak vilket jag inte gillar alls! Ser ut som ett smalt bildäck + att däcken är helt odugliga vid regn!

  8. #48
    Om man bryter in med en liten halvt off-topic följdfråga nu här till Hagis, och även er andra.
    Stelbent och körbarhet? Har lite diffusa planer att i framtiden steloperera min sportster också, precis som du har tänkt.
    Du verkar ju vilja köra rätt aktivt. Hur funkar det med stelbent?
    Nu kommer ju inte jag vara i närheten av hur ni som kört hoj hela livet kör, så jag kanske inte märker av det så mycket. Men man funderar ju ändå...
    Offrar man för mycket i väghållning/körbarhet eller funkar det bra ändå?


  9. #49
    Hagis
    Guest
    Jag ska inte påstå att jag är en erfaren förare av stelbenta maskiner! Jag har prövat några enstaka gånger och som vanligt på lånad hoj så tar man det väldigt mycket mer försiktigt än om det hade varit min egen maskin!
    Men jag vet att när vi körde riskokare så ställde vi ner fjädringen så mycket det gick och fyllde på ca 1 dl mer olja i framgafflarna för att få dom mer stumma! I helhet så vart hojarna mer eller mindre stenhårda, men dom vart enormt mycket roligare att pressa på små vägar och banor. Visst det är inte bekvämare men den fjädrar inte lika mycket när man väl trycker på i kurvorna utan den håller sig stabilare i kurvorna! Men det är som allt annat, för och nackdelar!

    som sagt så får du en stabilare hoj om du kör aktivt i kurvorna, då menar jag verkligen aktivt! Men när du sen ligger o crusar på lite större vägar så kommer du få känna hur det känns att få svanskotan uppskuten i nacken så fort du åker på ett hål i marken eller ett gupp! Du förlorar komforten som en soft tail har, men du kan rädda en liten bit av det genom att ha en väldigt fjädrad sadel! Jag tex kommer försöka hitta en riktig gammal traktor sadel, har alltid gillat dom ihop med stelbenare! Så det ger mig lite komfort! Jag vet att man i regel inte får pröva folks hojar, men har du någon du står väldigt nära så fråga lite snällt! Du har ju en 50/50 chans

  10. #50
    OK. Låter bra
    (...för stelbent är ju överlägset bäst stuk)
    Får kanske testa med ett par fasta stag, istället för dämparna, innan man varvar upp vinkelslipen

    Jag tar känsla över komfort varje gång, annars kör man nog inte amerikanskt

  11. #51
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Tro mig, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.. och den svagaste länken på en original H-D är definitivt inte Dunlop D402. Jag har kört X-antal 1000-mil med Dunlop D402 och har aldrig saknat grepp, jag säger aldrig. Skall väl tillägga att jag inte sparar soppa när jag kör hoj.. det är mer "Puuhh.. det gick bra den här gången också".

    Jag kör förvisso också med nitrogen i bildäcken, men endast för att jag vägrar betala för att däckhandlaren pumpar hjulen när han byter däck åt mig. Nitrogen i däcken är ett första klassens försäljningstrick, plötsligt kom någon klurig näringsidkare på att man kan ta en femtiolapp extra per hjul för att sätta gröna skyddshattar på ventilerna vid däckbyte.
    The Older I Get, The Better I Was..

  12. #52
    Hagis
    Guest
    Jo fast samtidigt är mina däck inte i bra skick! Dom har börjat torka i däcksidorna så att bakhjulet låser sig vid väta och väldigt normal inbromsning är en höjdare! Men sen tycker jag ändå att man får bättre grepp med lite konkavare däck, därmed inte sagt att orginal däcken inte är okej, men bättre grepp och det är mer än välkommet! I synnerhet om man ligger och pressar kurvor i motorvägs hastighet eller mer! Jag har inte för avsikt att känna så som du beskriver! "o det gick den här gången med" det har jag gjort med riskokare och känner mig rätt färdig med det!

  13. #53
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Jag har inte för avsikt att känna så som du beskriver! "o det gick den här gången med" det har jag gjort med riskokare och känner mig rätt färdig med det!
    120R... du upptäcker nya sidor av dig själv varje dag..
    The Older I Get, The Better I Was..

  14. #54
    Hagis
    Guest
    haha L&R
    ja hehe... nä jag kommer dra ut till UCC idag som det ser ut och be dom räkna lite på vad det skulle kosta att få ordning på reiken och steloperationen. Har fått ett ca pris, sen blir det ett 180 däck profilen ligger väll på 6 tror jag, får se har inte bestämt ännu! Har så svårt för däck, tar mig säkert 100 mil innan jag ens börjar lita på att dom greppar som dom ska! Gjort den missen några gånger och dragit ut på vägen, trott att däcken har super sug effekt, och så släpper det....

  15. #55
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av Hagis Visa inlägg
    Gjort den missen några gånger och dragit ut på vägen, trott att däcken har super sug effekt, och så släpper det....
    Haha, det säger mer om föraren än däcken..
    The Older I Get, The Better I Was..

  16. #56
    Hagis
    Guest
    Visst är det så! Men sen passera jag 18 och lärde mig att tänka till före jag gasar! Men det sitter där i hjärnbalken att det gör ont som satan att plocka grus ur benen Samt att jag på senare år har åkt på ett par riktiga måndags ex till däck! Jag vet att däcken är bra men av någon orsak så får jag inte det fästet som jag ska kunna förvänta mig! Men som sagt, detta gäller ju riskokare, damtoaletter, plastraketer eller vad man nu vill kalla dom! Nu är jag ju "vuxen" hehe och sitter på en hoj som gör samma hastighet på 5 vxl som dessa tidigare nämnda gör på 1a växeln! Så det ska bli spännande att ta ut Betty till nästa säsong o se hur jag upplever däcken på denna hoj.

  17. #57
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Back to mitt topic i alla fall fortfarande ingen som vet om Avon Venom 90/90 21 är ett bra däck?

    Kan man mixa olika däck utan att de blir sämre körförmåga? typ märke och mönster osv!

  18. #58
    Hagis
    Guest
    du har helt rätt!

    Om jag förstår din fråga rätt, så ja du kan ha olika märken och mönster på fram o bakdäcket! Dom flesta jag känner har nog olika fram o bakdäck samt mönster! Och ingen av dom verkar missnöjda!

  19. #59
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Haha de är lugnt!

    Okej okej, bara beställa då ju Får väl bli ett Avon Venom om ingen hinner råda mig till ett annat däck

  20. #60
    Hagis
    Guest
    Tuta och kör, men kom gärna med en egen åsikt när du väl prövat dom!

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •