Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Däcktråden - Priser, tips och länkar för Harleydäck!

  1. #21

    Post Lite torra däck fakta för den som orkar läsa, kan vara bra att förstå innan man byter

    :confused:Motorcykeldäck med sidomarkeringar
    Har ni också tittat på era däck och undrat vad siffrorna och bokstäverna på sidan av däcket betyder? Vi förklarar det för er.


    180/55 ZR 17 M/C (73W) TL 180 : Däckbredd [mm]
    55 : Aspektförhållande [%]
    ZR : Beteckning för däckkonstruktion
    17 : Fälgdiameter [tum]
    M/C : Däck uteslutande till motorcyklar
    73 : Belastningsindex
    W : Hastighetssymbol
    TL : Slanglösa däck (tubeless)

    Däckstorlek
    Under utvecklingens lopp har det bildats olika sorters markeringar för däckstorlekar. Traditionella markeringssätt, t.ex.:
    2.75 - 17, 3.50 - 18, 4.00 H 18
    4.00 - 18 64 H, 3.25 - 19 54 V
    Rektangulärt tvärsnitt i mm
    t. ex.: 110/90 - 18, 130/80 - 18, 110/90 - 19
    Däckkonstruktion
    Begreppet "Däckkonstruktion" visar på skillnader i uppbyggnaden av däckens stomme:
    Diagonalt konstruerade däck
    Diagonalt konstruerade däck (förr kallades det också konventionell konstruktion) betecknas med ett bindestreck i storleksmarkeringen, t.ex.: 3.50 - 19, 23/4 - 17, 3.25 - 21
    Bältdiagonaldäck
    Bältdiagonaldäck, även kallade diagonal-bältdäck eller Bias-Belted-däck, betecknas med bokstaven B i storleksmarkeringen t.ex.: 140/80 VB 17, 150/80 VB 16 V250
    Radialbältdäck
    Radialbältdäck, eller så kallade radialdäck, betecknas med bokstaven R i storleksmarkeringen, t.ex.: 140/80 R 17 69 H, 160/60 ZR 18
    Utförlig information om olika konstruktionsutförande finns i kapitlet "Däckteknik i detalj".
    Belastningsindex
    På alla vägdäck anges maximal bärkraft (i lbs) och maximalt lufttryck (i psi) i kallt tillstånd. I Omräkningstabellen i kapitlet "Säkerhet" finns alla uppgifter som behövs för att räkna om belastningsindex till reella kg-värden. En del däck har tillägget "reinf." i markeringen, vilket kan likställas med uppgiften "6 PR" eller "Load Range C"; detta betyder att det handlar om en starkare modell med högre bärkraft. Den högre bärkraften är redan inberäknad i belastningsindex. Fråga kundtjänsten hos din däckproducent om möjligheten till högre bärkaft vid lägre hastighet.

    Hastighetssymbol
    Däckets högsta tillåtna hastighet markeras med en hastighetssymbol. (I Omräkningstabellen i kapitlet "Säkerhet" finns alla uppgifter som behövs för att omvandla hastighetssymbolen till reella km/h-värden.) Tillåtna hastigheter för däck över 210 km/h anges i de tekniska tabellerna. Uttrycket "hastighetskategori" skiljer olika slags motorcykeldäck ifrån varandra utifrån deras högsta tillåtna hastighet.
    Supplerande beteckningar
    Sidomarkeringarna krävs på grund av lagar och bestämmelser i olika länder. Däckbeteckningar på engelska , t.ex. Load (bärkraft) i lbs, inflation pressure (lufttryck) i psi, gäller bara i länder där föreskrifter enligt DOT-standarden gäller. Ytterligare beteckningar


    Metzeler Märkesnamn
    Roadtec Z6 Produktbeteckning
    Steel Radial Anger däckkoncept (radialdäck)
    180 Nominell bredd i mm
    55 Aspektförhållande: Anger förhållandet mellan däckets tvärsnittshöjd och nominella bredd i procent. Saknas när tvärsnittsbredden är angiven i tum.
    ZR Kännetecknar däckkonstruktion ("-": Diagonal, "B"iagonalbält, "R": Radial)
    17 Nominell fälgdiameter i tum
    M/C Förkortning för Motorcycle. Skiljer motorcykeldäck och -fälgar från däck och fälgar till andra fordon.
    73 Nominellt belastningsindex (bärkraft), anger högsta tillåtna last. Kg-värden finns i Omräkningstabellen.
    W Hastighetssymbol, anger högsta tillåtna hastighet. Värden i Km/h / mph finns i Omräkningstabellen.
    TL Slanglös (tubeless). Däcken kan monteras utan innerslang. I kapitlet "Säkerhet" finns information om användning av slangar i slanglösa däck.
    Made in Germany Anger däckets ursprungsland. Rotationsriktningspil = Pilen visar däckets föreskrivna rotationsriktning, beroende på monteringsposition (fram eller bak). Om ett bakdäck i undantagsfall används på framhjulet, måste det monteras mot pilriktningen. Det är förbjudet att montera ett framdäck på bakhjulet.
    Driving wheel Anger att rotationsriktningen gäller för drivhjulet (bakdäck).
    E3 Beteckning för land där däcket homologerats.
    75R-xyz Däckbeteckning enligt ECE R 75.
    Max. load ... Anger högsta tillåtna last för däcket i kallt tillstånd.
    DOT Förkortning för Department Of Transportation = USA:s trafikministerium. Intyg på att däcket är konstruerat enligt de föreskrifter som gäller i USA och Kanada.
    3403 De två första siffrorna anger däckets produktionsvecka (34), de två sista produktionsåret (2003)
    Tread Anger antalet skikt samt material i stomme och bälte.
    TWI Förkortning för Tread Wear Indicator. Visar att profilslitageindikatorer, som blir synliga vid ett profildjup på ca 1,6 mm, finns i rillorna. :confused:

    Du kan läsa mer om detta på däck online
    Det är inte målet som räknas, utan färden
    Framtiden är som ett babianarsle, färgglatt och fullt med skit.

  2. #22
    Pirelli Night dragon. Bra pris och framtagna i samarbete med Harley. Förstärkta dessutom. 90/90 fram dock men det funkar skeet bra. Köp.

  3. #23
    V.I.B Jsons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Limhamn, Skåne Län, Sweden, Sweden
    Inlägg
    180
    Tackad: 0

    Har förutom HD/Dunlop som visserligen varar länge men blir hårda med tiden åkt på Continental, Bridgestone,Michelin Pilot, Maxxis, Avon Roadrider och Avon Venom X. Av dessa gillar jag utan tvekan Avon Venom X bäst. Bra kurvgrepp, bra på våt väg, kusrsstabil och många mil för pengarna. Finns även med vit sida för dom som gillar det. Nu är detta förvisso inget riktigt däcktest utan min egna subjektiva bedömning ;-)


    //magnus

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Kan ju nämna att jag köpte General däck till trucken från www.dackonline.se och det visade sej vara rena skitdäcken.De hoppar på fälgarna så
    däckverkstan kan inte få nån ordning på däcken hur de än provat.Svaret var: du har fått skitdäck helt enkelt.

    Så nästa gång blir det på en däckverkstad så man känner ser säkrare vad man får även om det är lite dyrare.

  5. #25
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Bilder på olika däck monterade på Dyna Street Bobs.....

    Dunlop GT502 180/60B17 .. en riktig 180 breda däck, men i min erfarenhet varar inte länge



    Pirelli Night Dragon 180/60B17 .. en vän har nyligen haft denna monteras efter det att han också var besviken på Dunlops SE180, men egentligen inte mäter 180 bred



    Avon Storm 2 Ultra 170/60ZR17 ... som jag har på just nu .. monterat den efter SE180 .. Den har två gummiblandningar och hittills har varat längre än den Dunlop


  6. #26
    Gammeldags Vintagedäck finns här. (USA) MEN tips. Leta upp däcket, hitta det på dackonline!

    http://store.cokertire.com/popular-tire-applications/motorcycle.html?adjclear=true



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  7. #27
    Dom nya harley kommer nu med michelin däck, det enda jag vet e att dom e svindyra, men om dom e bra lär väl märkas kan jag tro...

  8. #28
    Michelins nya däck Scorcher 180/60/17 för ex 2012 WideGlide verkar endast kunna köpas via H-D
    Alltså ett nytt 180-val för Dynor 2006-> (som funkar och är 180mm monterat)

    Har lusat igenom dackonline men inget




    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  9. #29
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 125
    Tackad: 4

    Hört talas om Michelin scorcher 180..Tror att de är på den nya 2012 Dyna WG och inte tillgänglig på nätet ännu .. har sökt också för det.

    Jag behöver ett nytt däck mycket snart och tror att jag kommer att prova 180 Night Dragon.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Norrland Visa inlägg
    Tjena jag åkte på Avon venom både fram och bak på min gamla king och dessutom gasfyllda (nitrogen) och jag körde ca 1300 mil på bakdäcket innan byte!
    På min nya king sitter tyvärr ett nytt HD Dunlop fram och ett nytt Maxxis bak men det får duga under denna provsommar,ska bara byta till gas!
    Jag köper av min däckgubbe som sköter alla mina fordon, hojarna, bilarna, lastbilarna och släp!(bra rabbat)
    för dom sparade slantarna så dricker vi öl( jag och däckgubben)Tack Tobbe!
    varför kör du på gas?

  11. #31
    Alltså det där med gas i däcken.... jag vet inte....

    Det hänger mer på körstil, vikt och man har passagerare...

    Väger du 123kg, kör hårt och har passagerare 20% av resorna varar däcken väldigt mycket mindre än om man väger 82kg, kör mildare och alltid utan passagerare...

    Mina 34 öre....

    Känns lite som när doktorn ordinerar ut sockerpiller (utan att du vet det). Men av nån anledning blir du bättre (tror man)


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  12. #32
    V.I.B Contributor ViLas avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 443
    Tackad: 3

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Alltså det där med gas i däcken.... jag vet inte....

    Det hänger mer på körstil, vikt och man har passagerare...

    Väger du 123kg, kör hårt och har passagerare 20% av resorna varar däcken väldigt mycket mindre än om man väger 82kg, kör mildare och alltid utan passagerare...

    Mina 34 öre....

    Känns lite som när doktorn ordinerar ut sockerpiller (utan att du vet det). Men av nån anledning blir du bättre (tror man)
    Det är skillnad på hur vanlig luft beter sig samt gas om man utsätter det för tryck och temperaturväxlingar.

    Gasfyllda däck blir inte alls lika varma som vanliga luftdäck.

  13. #33

    Däck till Superglide -97

    Tjena!!

    Vill ha tips på bra däckval till min Superglide -97.
    Både bak och fram, hur brett får man på bak utan modifieringar och med modefieringar?

    Tack!
    Redbull

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av redbull Visa inlägg
    Tjena!!

    Vill ha tips på bra däckval till min Superglide -97.
    Både bak och fram, hur brett får man på bak utan modifieringar och med modefieringar?

    Tack!
    Redbull
    Original:
    100/90-19
    130/90B16

    Titta på Avon eller Metzeler.
    Fram kan du få på ett 110mm
    Bak kan du få på ett 150mm utan mods, ev 160mm beroende på märke.
    Med 20mm belt, skiva, kapade skärmstag, andra distanser och bredare fälgbana: 180mm.

    Du kan se avståndet mellan däck och belt, så får du ett hum om vad du kan få på. 2mm räcker som mellanrum.
    Du kan ev montera en spacer/distans för att få ut beltskivan och på så sätt montera på ett något bredare däck.

    Byta belt är en variant. 20mm är det smalaste, sitter på nya Softail. Dock får du riva hela primären för att byta belt.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  15. #35
    Du verkar vara på hugget!
    Ev 160 beroende på märke skriver du, vilket märke om man vill ha ett 160?
    Nu ska jag ut och ta ut dom sista milen av mina sulor!

    Tack för bra och supersnabbt svar!

  16. #36
    Åker nog på att byta däck på min nightrod special nästa år.

    Vilket märke rekommenderar ni?

    Fram 120/70 ZR19 60W
    Bak 240/40 R18 79V
    Live to ride, Ride to live.

  17. #37
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    Åker nog på att byta däck på min nightrod special nästa år.

    Vilket märke rekommenderar ni?

    Fram 120/70 ZR19 60W
    Bak 240/40 R18 79V

    http://www.michelinmotorcycle.com/in...ent=scorcher11

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av redbull Visa inlägg
    Du verkar vara på hugget!
    Ev 160 beroende på märke skriver du, vilket märke om man vill ha ett 160?
    Nu ska jag ut och ta ut dom sista milen av mina sulor!

    Tack för bra och supersnabbt svar!
    Om jag minns rätt så brukar Metzeler vara något smalare än tex Avon trots samma dimension väl monterad.

    Ex- 160mm däck mäter 157mm på Metzeler och 163mm på Avon, nåt sånt..

    PS: Detta gäller såklart H-D originalfälgar, inte customfälgar som kan vara bredare och på så sätt "dra ut" däcket.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  19. #39
    ok, tack igen för snabbt och bra svar!

  20. #40
    V.I.B mtfs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    253
    Tackad: 0

    Tja!

    Tänkte beställa nya däck till hojen nu och skulle bara höra om vad ni har för tips.

    Tänkte köra på ett Dunlop GT502 180mm bak

    Sen framme är jag lite osäker, har kollat på Avon Venom 90/90 21" någon som vet om de är bra grejjer? Eller säg något bättre om vet vet det men de är 90mm jag är ute efter.

    Funkar kombinationen av däcken bra?

    Ha de!

    FXSTC 98

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •