Visa resultat för omröstning: Hur skulle du göra med säkerhetsväst?

Antal röster
96. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Köpa, ta på sig och gilla läget.

    11 11,46%
  • Aldrig i livet, tar jag hellre böterna.

    80 83,33%
  • Säljer hojen och köper bil.

    5 5,21%
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Gula/oranga västar, ett tvång?

  1. #1

    Gula/oranga västar, ett tvång?

    I Frankrike är det på gång att bli lag, Sverige har snackat löst om samma sak. Visst är det en bra grej, men det ska väl vara frivilligt?

    Hur skulle du reagera om det blev lag i Sverige att köra med gul/orange väst.



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    No fucking way!!!

  3. #3
    Åker redan med kulört väst, jag har märken både fram o bak
    Hur ska en sådan väst kunna rädda en undan bilister, och inte minskar den skadorna heller
    Det bästa skyddet skulle varaM;16!!
    Senast redigerat av Norrland den 2011-08-20 klockan 13:55.
    If I need help I`ll ask you!If you need help call me!!

  4. #4
    V.I.B Orxs avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    236
    Tackad: 0
    Aldrig i livet!! Borde vara lag på högsjudande rör istället, så de blinda bilisterna åtminstone hör en..

  5. #5
    Hagis
    Guest
    ALDRIG i helvete att jag tar på mig en sån!

  6. #6
    No way! Skulle aldrig få för mig att köra med en "neonväst"
    Senast redigerat av Stefan den 2011-08-20 klockan 15:33.

  7. #7
    Tänker inte heller klä ut mig till pajas för att jag råkar åka hoj.

  8. #8
    Hagis
    Guest
    Jag tror ärligt nu att frugan gör slut med mig om jag skulle ta på mig en sån där sak! Sen tycker jag personligen att det är förbannat löjligt att åka runt o se ut som en snut!

  9. #9
    V.I.B - Vinnare BOTM Feb 2012 ElMilagro.s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Shitlake.
    Inlägg
    438
    Tackad: 0

    Trams!! Skulle aldrig dra på mig en sådan väst.
    Bobber 883 -06

  10. #10
    No no no.. no way. Aldrig i helvete ska vi åka omkring på en HD och se ut som en dagisklass på utflykt (inge ont om barn, de behövr allt skydd de kan få) men för oss andra så håller jag med Norrland om bästa skydd

  11. #11
    Hagis
    Guest
    Jag tycker min svarta väst om så utan färger har ett bra skydd som det är! Och det glädjer mig att jag inte är ensam i åsikten om att vägra gul väst, jag var dock inte orolig över att vara ensam i den frågan!


    FRÅGA
    OM det blir lag på det, vad hittar vi på då? gör som fransmännen och spärrar av vägar? som den engelska bonden, sprider skit längst "riksdagshuset" med en traktor?

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
    ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
    i trafiken en hel del för oss andra.

  13. #13
    Hagis
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
    ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
    i trafiken en hel del för oss andra.
    Fan jag röstar på dig som vägprecident! WORD!
    Senast redigerat av Hagis den 2011-08-20 klockan 22:02.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
    ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
    i trafiken en hel del för oss andra.
    Helt underbart uttalande!

  15. #15
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Jag har tillräcklig med färger på västen som det är..
    The Older I Get, The Better I Was..

  16. #16
    Jag har färgade kalsonger, funkar det?



    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    ... Visst är det en bra grej...
    På vilket sätt är det bra?
    Om alla kör runt med reflexkläder blir det bara en utmattningseffekt. Låt vägarbetare, polis och övrig utryckningspersonal etc använda det men jag tror att det inte hjälper den genomsnittlige motorcyklisten. Om en bilist inte ser dig (förutsatt att du kör aktivt och med omdöme) utan väst lär han/hon inte se dig med väst. Ouppmärksamma medtrafikanter är det svårt att göra något åt i konfrontationsögonblicket.

    Då var SMCs gamla förslag om att endast MC skulle få ha gult ljus fram bättre.
    Att man tar på sig en väst vid en dikesrenovering är en helt annan sak, då står man still.

    När jag ser en motorcyklist med en reflexväst på sig ser jag en rädd förare och en sådan har inte i trafiken att göra.

    Mina åsikter.

    edit: stavfel
    Senast redigerat av Sun-King den 2011-08-21 klockan 09:23. Anledning: Stavfel

  18. #18
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Tycker det är ett typiskt fall av överreglering. I längden så tror jag det blir sämre för vägarbetare, räddnigspersonal osv.

    Ett exempel här i sverige är för några år sedan när det blev väldigt populärt bland vanligt folk att ha jackor som var exakt samma jacka som ambulansförare och folk som jobbade med livräddning hade. (neongult kombinerat med rött). Reflexkläder av sådan typ bör sparas till sådana situationer som kräver extra mycket uppmärksamhet.

    Personligen har jag med mig en gul väst med reflexer i packningen på resor om det skulle vara så att jag blir körande för länge under farliga förhållanden (typ mitt i natten). Sluppit använda den än så länge men den bör finnas med tycker jag.

  19. #19
    Utbilda bilister. Läkar kolla körkorts innehavare. Grannen ( Gubbe) har Alzheimers , han kör fortfarande. Han kanske har fördelar av att ha gul väst eller saftblandare på bilen.

  20. #20
    Vinnare BOTM Dec 2011 Viljars avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    SkåneLand
    Inlägg
    405
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Jag har färgade kalsonger, funkar det?

    -1
    The Older I Get, The Better I Was..

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Tunga ryggmärkesvästar! :)
    Av admin i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 19:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •