Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svårt att få in neutral läget vid rödljus

  1. #1
    V.I.B ronfor0603s avatar
    Reg.datum
    Oct 2018
    Ort
    Partille
    Inlägg
    18
    Tackad: 0

    Svårt att få in neutral läget vid rödljus

    Kanske något löjlig rubrik men kom inte på något annat.
    Jag skulle nog kalla mig novis på ämnet därför vänder jag mig till er med erfarenhet.
    Undrar om det generellt är förekommande att det är svårt att få in neutral läget när man T ex står vid ett rödljus. Ett annat exempel. Jag ligger å krypkör på 1an och måste stanna helt efter en stund, vet att jag kanske blir stående nån minut. I detta läge är det skitsvårt at få in neutral läget, men så fort man kan släppa lite på kopplingen och hojen börjar rulla är det inga konstigheter att få in N läget. Detta gäller även när motorn är avstängd, speciellt när motorn är kall då får man in alla växlar hur lätt som helst. Sen har jag märkt att när jag ligger i lite högre farter och växlar ner från 5an till fyran så kan det "rassla' till lite. Den hittar inte 4ans läge så att säga, ett snabbt tickande ljud kanske man säga (hoppas ni förstår vad jag menar?)
    Är det dags att byta lameller? Är detta något man kan klarar av själv, eller behövs det special verktyg för ett sådant ingrepp? Om det nu är problemet vill säga.
    Tacksam för all hjälp man kan få.
    Mvh/Ronnie

  2. #2
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Det ÄR oftast svårt att få i friläget från 1:an vid stillastående, därför lägger man i friläget innan man stannar!
    Finns saker som påverkar om det är svårare eller lättare:
    Brukar vara svårare med kall motor/växellåda eller felaktigt justerad koppling, eller skeva lameller/plattor, fel olja etc

    Du berättar ju inte alls vad du har för hoj, årtal, växellåda etc så det är omöjligt att avgöra om du skulle klara ett lamellbyte eller inte, eller om det alls skulle vara nån lösning.
    Själv skulle jag kunna byta lameller på 15 min typ på MIN hoj, men alla hojar och kopplingar är inte lika lätta...

    Mina tips är:
    1: lär dej att lägga i friläge innan du stannat
    2: kolla att kopplingen är RÄTT justerad, det står hur du gör i din HD verkstadshandbok som jag utgår från att du har investerat* i
    3: * om inte så gör det


  3. #3
    V.I.B ronfor0603s avatar
    Reg.datum
    Oct 2018
    Ort
    Partille
    Inlägg
    18
    Tackad: 0
    Okej glömde nämna årtal på cyklen. Det är en XL1200C från 1998. Att lägga i växeln innan t ex ett rödljus, de förstår jag. Men ibland hamnar man i lägen där man krypkör och kommer till ett plötsligt stop, och det är här jag menar att det kan vara svårt att få i N läget. Men vi behöver inte gå in i specifika situationer. Däremot så är det tvärtom på min i så fall, jag får in alla lägen hur lätt som helst när motorn är kall. Kanske lättast att lämna in den till någon som kan se över den lite, förhoppningsvis inget större ingrepp. Tack för svar i alla fall

  4. #4
    Vad har du för olja i växellåda/primär och när byttes den?

Liknande ämnen

  1. 4 växlad låda med rickrack lock svårt att få i fyran!
    Av engmannen i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-12, 23:14
  2. Svårt att få rätt mot Trafikverket...
    Av Sanniz i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 23:37
  3. Har lärt mig en läxa. (Varning för rätt äckliga bilder!)
    Av Fredrik_t i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 04:50
  4. Svårt att välja färg!
    Av nonno i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 19:46

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •